Štvrtok, 4. jún, 2020 | Meniny má LenkaKrížovkyKrížovky

S pomocou sóje vyrobili hovädzie mäso, ktoré je ako skutočné

Metóda môže znížiť cenu takejto výroby.

Ilustračná fotografia. Izraelskí vedci vytvorili v laboratóriu pomocou kravských buniek a sójovej bielkoviny mäso, ktoré chužou, atómou a zahryznutím pripomínalo skutočné.Ilustračná fotografia. Izraelskí vedci vytvorili v laboratóriu pomocou kravských buniek a sójovej bielkoviny mäso, ktoré chužou, atómou a zahryznutím pripomínalo skutočné. (Zdroj: TASR/AP)

Vedci pomocou novej techniky vytvorili laboratórne mäso, ktoré sa veľmi podobá na skutočné. Technika spočíva vo využití sójovej bielkoviny, okolo ktorej rastú kravské svalové bunky.

Výsledkom je potravina, ktorá podľa dobrovoľníkov po zahryznutí textúrou a chuťou pripomína skutočné hovädzie mäso.

Štúdiu zverejnili v časopise Nature Food.

Lešenie pre bunky

Jednou z výziev pri pestovaní mäsa z buniek v laboratóriu je zariadiť, aby pripomínalo skutočné. Bunky potrebujú lešenie, na ktorom by rástli. Takisto sa musí dať jesť a mať vhodné výživové hodnoty.

Súvisiaci článok Na vesmírnej stanici po prvýkrát vyrobili mäso. Stačili im bunky a tlačiareň Čítajte

Dnes sa takáto nosná kostra často vyrába z kolagénovej bielkoviny, ktorá sa dá získať napríklad z bitúnkov.

Izraelskí vedci z potravinovo-technologického startupu Aleph Farms našli jednoduchší a aj oveľa lacnejší spôsob. Na výrobu použili sójovú bielkovinu, ktorá je vedľajším produktom pri spracovaní semien sóje do oleja.

Keď do takéhoto lešenia nasadili potrebné kravské bunky, vznikol materiál podobný mäsu. Malé kúsky falošného mäsa potom uvarili a upiekli a podali na ochutnanie dobrovoľníkom.

Chuťou, arómou aj textúrou po zahryznutí pripomínali skutočné hovädzie.

Môže zjednodušiť výrobu

Podľa autorov štúdie by ich riešenie mohlo ešte viac znížiť závislosť laboratórne vyrábaného mäsa od dobytka. Takto by stačilo len získať potrebné bunky. Riešenie by zároveň mohlo zväčšiť a rozšíriť výrobu takéhoto mäsa.

Izraelský startup ešte v roku 2019 vytlačil plátok hovädzieho mäsa na Medzinárodnej vesmírnej stanici.

Mäso vyrobené pomocou buniek v laboratóriu je sľubná technológia, ktorá by raz mohla nasýtiť množstvo ľudí a zároveň by znížila nároky na prírodné zdroje. Napríklad na výrobu jedného kilogramu mäsa sa spotrebuje podľa druhu približne päť až pätnásťtisíc litrov vody.

DOI: 10.1038/s43016-020-0046-5

Téma: Potraviny

Bunky

Za kaštieľom pre Fica sa ukazuje aj Brhel

Skutočný vlastník budovy nie je známy.

Predseda Smeru Robert Fico v stredu na videu povedal, že kaštieľ vo Vinosadoch mu dopriali známi.
Eskorta privádza bývalého obchodného riaditeľa Lesov SR do budovy Špecializovaného trestného súdu.

Koronavírus: Vláda nepredĺži núdzový stav, ak sa epidemiologická situácia nezhorší (minúta po minúte)

Slovensko eviduje spolu 1526 nakazených novým koronavírusom SARS-CoV-2. Z ochorenia COVID-19 sa dosiaľ vyliečilo 1376 ľudí.

Zasadnutie vlády.

Slovensko obnovuje medzinárodnú dopravu do Česka

O leteckej doprave rozhodne v pondelok konzílium epidemiológov.

Na Sibíri uniklo z elektrárne viac ako 20-tisíc ton nafty

Na území celého Krasnojarského kraja vyhlásili stav núdze.

Zo zásobníka uniklo obrovské množstvo paliva.
Letecký pohľad na oblasť, kde pomocou špeciálneho laseru LIDAR našli doteraz nepoznanú mayskú stavbu, ktorá je zároveň najstaršou a najväčšou známou. Slúžila pravdepodobne na spoločné astronomické pozorovanie a náboženské slávnosti.
Štart rakety Falcon 9 s posádkou v sobotu 30. mája 2020.

Vedci sa domnievajú, že našli oblasť s najčistejším vzduchom na Zemi

Oblasť sa podľa odborníkov nachádza nad Južným oceánom.