Všetky texty o novom koronavíruse budú na SME.sk odomknuté a prístupne pre každého, považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného.
Ulice Benátok, ktoré v tomto ročnom období bývajú zväčša plné ľudí, sa úplne vyprázdnili. Ľudia sa nefotia sa pri fontánach a neplavia sa na ikonických gondolách.
Zo satelitných snímok je tiež zrejmé, že aj kvalita vzduchu je v Taliansku oveľa lepšia než pred začiatkom opatrení v krajine.
Koronavírus má, zdá sa, v určitom ohľade pozitívny vplyv na životné prostredie našej planéty. Odborníci upozorňujú, že efekt môže byť krátkodobý a po skončení pandémie sa môže zvrátiť.
Situácia ohľadom koronavírusu je v súčasnosti najzávažnejšia v Taliansku. Krajina má viac ako 41-tisíc potvrdených prípadov nákazy. Vo štvrtok už dokonca prekonala počtom 3405 mŕtvych aj Čínu.
Najviac prípadov zaznamenali na severe krajiny, kde od začiatku marca začali platiť prísne opatrenia na spomalenie šírenia vírusu. Úrady nariadili zhruba šestnástim miliónom ľudí obmedziť pohyb, uzavreli reštaurácia a ďalšie miesta, kde by sa obyvatelia mohli stýkať.
Dosah prísnych opatrení na ovzdušie ukázala jedna z družíc Copernicus od Európskej vesmírnej agentúry. Satelit Sentinel-5P sleduje znečistenie vzduchu po celom svete.
Sleduje napríklad hodnoty oxidu dusičitého, jedovatého plynu, ktorý spôsobuje kyslé dažde aj smog. Tento emisný plyn zvykne v zimnom období sužovať sever Talianska. Do vzduchu ho uvoľňujú elektrárne, továrne aj vozidlá.
Najnovšie údaje z družice ukazujú, že ešte v januári a vo februári bolo znečistenie oxidom dusičitým výrazné. Keď začali platiť opatrenia obmedzujúce pohyb, množstvo plynu začalo klesať.
V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka sú súčasné hodnotyoveľa nižšie. Ľudia na prepravu očividne nepoužívajú autá.
Prepad emisií aj v Číne
Rovnaký jav pozoroval satelit aj nad severovýchodom Číny. Keď sa koronavírus začal v januári šíriť po krajine, vláda nariadila karantény. Najprv sa prepad ukázal nad mestom Wu-Chan, kde nákaza prepukla.
Prepad emisií oxidu dusičitého vidno aj v iných oblastiach Číny. Nastupoval s rozširujúcimi sa opatreniami a karanténami v krajine. Množstvo emisií je nižšie takmer o štyridsať percent, časť vedci pripisujú práve vplyvu koronavírusu.
"Toto je prvýkrát, čo som pre jednu udalosť videl taký dramatický prepad na takom veľkom území," ozrejmil pre web NASA Earth Observatory výskumník Fei Liu z Goddardovho centra pre vesmírne lety.
“
Toto je prvýkrát, čo som pre jednu udalosť videl taký dramatický prepad na takom veľkom území.
„
Výskumník Fei Liu
Pripomenul, že emisie oxidu dusičitého sa podobne znížili nad niektorými krajinami, keď sa v roku 2008 začala ekonomická kríza. Vtedy sa však znižovali pomalšie.
Opatrenia spôsobili prepad aj ďalšieho nebezpečného plynu - oxidu uhličitého. Je hlavným poháňačom klimatickej zmeny.
Podľa analýzy Centra pre výskum energie a čistého vzduchu Čína vyprodukovala počas februára o štvrtinu menej tohto skleníkového plynu než v rovnakom období pred rokom. Na prepade sa podieľala hlavne znížená spotreba uhlia v tepelných elektrárňach.
Čína začala v marci nariadenia o obmedzení pohybu uvoľňovať. Emisie oxidu dusičitého preto opäť začali rásť, ukazujú to aj družicové údaje.
Otázkou preto je, ako sa situácia s emisiami zmení po tom, ako pandémia odznie.
Dejiny ukazujú, že po krízach, vojnách či chorobách množstvo emisií opäť vzrastie hneď po tom, čo sa ekonomika obnoví, pripomína v analýze výskumník Glen Peters z Centra pre medzinárodný výskum klímy a prostredia.
Počas ekonomickej krízy pred vyše desiatimi rokmi sa emisie skleníkových plynov znížili, no po skončení prudko narástli.
Čína patrí k najväčším producentom emisií oxidu uhličitého, ktorý sa podieľa na klimatickej zmene.
Obmedzenia pre koronavírus spomalili ekonomiku krajiny. Je pravdepodobné, že Čína sa pokúsi dobehnúť zameškané. Použiť môže finančné stimulytak, ako to spravila po finančnej kríze. Podobné stimuly vtedy využili aj mnohé ďalšie krajiny sveta.
O podporu už teraz žiadajú napríklad niektoré americké letecké spoločnosti, ktoré by mohli zbankrotovať. Počty letov po celom svete sa počas pandémie výrazne znížili. Prezident Donald Trump im balíčky odsúhlasil.
Osem demokratických senátorov však chce, aby sa do podmienok získania podpory zahrnul záväzok leteckých spoločností postupne znižovať emisie. Letectvo sa podieľa na množstve emisií oxidu uhličitého necelými tromi percentami.
Očakáva sa, že do roku 2050 sa podiel strojnásobí, upozorňuje web New York Times. Denník tiež pripomína, že podpora pre americké automobilky pred desiatimi rokmi priniesla prísne pravidlá pre spotrebu palív.
Keď sa pandémia pominie, bude teda na jednotlivých vládach, či sa rozhodnú pri obnove ekonomiky zohľadniť aj vplyv na klímu.
Úvod textu pôvodne uvádzal, že do benátskych kanálov sa vrátili delfíny. Ukázalo sa, že fotografie, ktoré to mali dokazovať, boli urobené v zálive pri Sardínii, píše National Geographic. Taktiež labute, ktoré ľudia odfotili v kanáloch, sa nachádzali v kanáloch pri ostrove Burano, ktorý je v širšej metropolitnej oblasti Benátok. Za chybu sa ospravedlňujeme.