Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Chcete si vyrobiť ochranné rúško? Skúmali, ktoré tkaniny sú vhodné

Akákoľvek ochrana je lepšia než žiadna.

Vyrobené rúška pre seniorov v krajčírskej dielni Donna Rosi.Vyrobené rúška pre seniorov v krajčírskej dielni Donna Rosi. (Zdroj: SITA)

Dôležité texty o novom koronavíruse budú na SME.sk odomknuté a prístupne pre každého, považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného.

Kým sú ochranné rúška nedostatkový tovar, mnohí ľudia sa rozhodli vyrobiť si rúško podomácky.

Návod krok za krokom nájdete na tomto odkaze.

Aký materiál je na provizórnu ochranu najvhodnejší, naznačuje staršia štúdia, ktorú zverejnil úzko špecializovaný časopis Disaster Medicine and Public Health Preparedness. Štúdiu však nerobili ako súčasť výskumu koronavírusu.

Vedci skúmali, ako dobre rôzne materiály z domácnosti zachytávajú drobné mikroorganizmy a vírusové častice v porovnaní s chirurgickým rúškom, ktoré tvoria vrstvy rôznych materiálov.

Skúmali materiály

Rúško nie je brnenie, ktoré by zabezpečilo úplnú ochranu. Vírus je mnohonásobne menší ako ľudský vlas a dokáže cez látku preniknúť. Znižuje však riziko prenosu nákazy, a je teda lepšie sa ním chrániť, ako nenosiť nič.

Ak rúško nosí infikovaný človek, môže zabrániť šíreniu kvapôčok, ktoré obsahujú vírus. U nenakazených ľudí zas môže znížiť šancu, že vírusové častice vdýchnu.

Vedci z Cambridgeskej univerzity v štúdii uvažovali o situácii, keby z akéhokoľvek dôvodu neboli pre ľudí dostupné chirurgické rúška a či by podomácky ušitá maska poskytla ochranu.

Súvisiaci článok Ako vyrobiť ochranné rúško na tvár (fotopostup) Čítajte

Otestovali, ako rôzne druhy materiálov zachytávajú dva mikroorganizmy. Prvým boli baktérie Bacillus atrophaeus s priemerom zhruba 0,0001 centimetra. Druhým bol vírus bakteriofág MS2, ktorého častice mali priemer zhruba 0,0000023 centimetra.

Na porovnanie, koronavírus je päťkrát väčší než skúmaný vírus, má 0,00001 centimetra.

Pri teste použili celkom nové, nenosené a nepoužité tkaniny, ktoré ľudia v domácnosti bežne majú. Napríklad stopercentne bavlnené tričká, kuchynské utierky, vrecká do vysávačov či obliečky.

Všetky skúmané tkaniny preukázali schopnosť zastaviť či už baktérie, alebo vírusové častice, ktorých však pre ich malé rozmery prepustili zhruba o desať percent viac.

Z látok dostupných v domácnosti sa v teste najlepšie darilo vrecku do vysávača, za ktorým nasledovali kuchynské utierky. Až na šály, ktoré prefiltrovali takmer 49 percent častíc, všetky ostatné tkaniny prekonali päťdesiatpercentnú hranicu.

Tričko a obliečky

Improvizovaná maska by sa mala považovať za poslednú možnosť, ak komerčné rúška nie sú k dispozícii.

cambridgeskí vedci

Aj keď v teste najlepšie obstáli vrecká do vysávača a utierky, vedci ako najvhodnejší materiál na provizórne rúško zvolili stopercentne bavlnené tričko alebo obyčajnú obliečku.

Najmä preto, že obe tkaniny bývajú jemne pružné, a tak sa oveľa lepšie prispôsobia tvári a dokážu dobre zakryť ústa aj nos. Zároveň sa cez ne ľahšie dýcha.

Vrecká do vysávača sú naopak veľmi tvrdé a hrubé, utierky sú tiež tkané nahrubo.

"Improvizovaná maska by sa mala považovať za poslednú možnosť, ak komerčné rúška nie sú k dispozícii," píšu vedci v štúdii. Stále však budú takéto rúška lepšie ako žiadne.

Súvisiaci článok Začali platiť sprísnené opatrenia Čítajte

Zároveň upozorňujú, že akákoľvek maska bude mať minimálny efekt, ak ju človek nepoužíva spolu s ďalšími opatreniami. To znamená pravidelnú a dôslednú hygienu rúk, čistiť dotykové zariadenia a ďalšie povrchy či vyhýbať sa spoločenskému kontaktu.

K podobnému výsledku dospela ešte staršia štúdia holandských vedcov. Skúmali iba rúška domácky vyrobené z kuchynských utierok. Zistili, že po troch hodinách noseniach takéhoto rúška sa jeho účinnosť o trochu zlepšila.

DOI: 10.1017/dmp.2013.43

DOI: 10.1371/journal.pone.0002618

Téma: Koronavírus na Slovensku: Všetko dôležité na jednom mieste

Koronavírus SARS-CoV-2, Vírusy a vírusové ochorenia, Mikroorganizmy

Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi (stĺpček šéfredaktorky)

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Monika Jankovská.

Za Kollára sa musia hanbiť všetci

Boris Kollár sa nikdy nemal stať predsedom parlamentu.

Petra Vlhová dnes - paralelný obrovský slalom v Lech Zürs LIVE.