Nedeľa, 5. júl, 2020 | Meniny má Cyril, MetodKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Vedci zistili, čo robí neporiadok s mozgami

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

Vypočujte si podcast

Tiež neznášate upratovanie? Alebo teda naopak, tiež upratovanie milujete?

Okolo poriadku a poriadkumilovnosti jestvuje kopa mýtov a mnohí ľudia si na nich založili celkom úspešné kariéry. Ale teraz sa na poriadok a neporiadok pozreli vedci a skúmali, čo robia s našimi mozgami. A zistenia sú to celkom zaujímavé.

Tento týždeň v podcaste Zoom zistíme, ako naše mozgy reagujú na poriadok alebo na neporiadok, zistíme, prečo by sme raz piesočnaté pláže mohli poznať len na pohľadniciach, a ako údajná tabuľa, ktorá mala chrániť Ježišovu hrobku, vlastne ani nie je z Nazaretu.

Potkany sa snažia vyhnúť tomu, aby ublížili iným potkanom. Ukázal to nový výskum, ktorý sa pokúša vysvetliť, prečo sa takáto snaha neublížiť vyskytuje u človeka a či ju majú aj iné tvory. Ukázalo sa, že s tým má čosi spoločné oblasť v mozgu spájaná s empatiou a je to biologická danosť.

V meteorite, ktorý objavili už v roku 1990 v Alžírsku, teraz vedci našli bielkovinu. Už predtým vedci narazili na molekuly, ktoré sú nevyhnutné na vznik aminokyselín v meteoritoch a kométach. Ale až dosiaľ nenarazili na žiaden proteín.

Niektorí fyzici naznačujú, že vedia vysvetliť anomáliu v rozpadoch častíc, ktoré sa nazývajú kaóny. Na anomáliu narazili japonskí vedci minulý rok. Mohla by sa za ňou ukrývať nová častica, ktorá by ukazovala na novú fyziku.

Mikroplasty už objavili aj v tele dosiaľ neznámeho kôrovca z hlbín Mariánskej priekopy. Kôrovca objavili v hĺbke šesť až sedem kilometrov. Mikroplasty do tejto hĺbky oceánu prenikajú rôznymi spôsobmi, napríklad výkalmi morských živočíchov.

Rozhovory ZKHje diskusná relácia Zuzany Kovačič Hanzelovej na aktuálne politické aj spoločenské témy.

Podcast Zaklínač je miniséria zo sveta Zaklínača. Bude vychádzať pravidelne ako knižný klub a so špeciálnymi časťami, ktoré sa budú venovať televíznemu seriálu.

Kvantum ideí je dialogický podcast o veľkých otázkach života a sveta, v ktorom sme sa ocitli. Diskutujú Jaroslav Varchola (vedec) a Jakub Betinský (filozof).

Téma: Mozog

Zoom | Týždenný vedecký podcast

Sergej Krikaľov v roku 2005 už ako ruský kozmonaut po ďalšom pristátí v Kazachstane.
KOMENTÁR EDUARDA ŽITŇANSKÉHO

Začínajú sa daňové tančeky

Úvahy o vyrovnanom rozpočte sa posúvajú do budúcnosti.

Eduard Žitňanský

Nová mutácia COVID-19 je nákazlivejšia, priebeh horší nie je

Vedci nazývajú novú mutáciu G614 a tvrdia, že už takmer úplne nahradila prvú.

Zdravotník v ochrannom obleku vykonáva test na COVID-19 v zariadení fakultnej nemocnice vo švédskom Lunde.

Môže hviezda len tak zmiznúť?

Ďalekohľady po rokoch nič nenašli.

Ilustrácia žiarivej modrej premennej hviezdy. Jedna takáto zmizla zo vzdialenej galaxie. Vedci nevedia, čo sa mohlo stať.

Klik: Prečo začali firmy bojkotovať Facebook a sociálne siete