Constantine - nudný film, nudná hra

Dávne časy, zatratenia hodné veky, doba, kedy svetlí krvou polievali zem a temná strana rozosievala do našej matky semeno zla. To všetko je zabudnuté. Mnoho liet prešlo a mnoho životov vyhaslo. Nastal čas Jeho príchodu. Nastal čas nového Mesiáša.

Kto zviera v rukách Kopiju Osudu, zviera v rukách osud celého sveta. Kopija Osudu zmizla počas druhej svetovej vojny.

Presne týmito slovami sa začína blockbuster Constantine a človek neznalý amerického patosu by mohol získať dojem epického dobrodružstva. Keanu Reeves v hlavnej úlohe zatrateného syna Johna Constantina, sa snaží dostať do neba. Nekecám. Vidí pekelných démonov, vyháňa ich z tiel nevinných ľudí, snaží sa vykúpiť svoju zatratenú dušu. Ak čo-to viete o kresťanských zvykoch, určite vás neprekvapí ponímanie samovraždy – vzatie si svojho života. Mnoho ľudí sa čudovalo, keď si podobnú vec nechal prejsť hlavou Kurt Cobain (doslova), všetci ho ľutovali. Lenže čo John? Jeho dar vidieť nepoznané, mu vzal život. Nikto mu však neverí. Dve minúty v pekle sa nevyrovnajú najhorším klasických ľudským nešťastiam. John sa však vrátil a stal sa z neho moderný „vymítač ďábla“. Blíži sa jeho ďalší, tentoraz už skutočný odchod z tohto sveta; nečaká ho však rajská záhrada za jeho činy. Za svoj trestuhodný čin bude putovať do pekla. Medzitým zachráni svet, nastane happyend a všetci môžeme ísť pokojne domov.

Nezvyknem sa v recenziách bližšie venovať filmovej predlohe hry, ale pri Constantine som spravil výnimku a aspoň v skratke som vás oboznámil s tuctovým kinohitom. Prozaickým dôvodom je nutnosť vedieť aspoň základnú zápletku a nezáživnosť celého projektu. Ako filmového, tak i herného. Oba mediálne produkty podľa odborníkov nedosahujú úroveň komixu, z ktorého vychádza filmové spracovanie. Budiš, nie vždy sa všetko podarí. Ale ten premrhaný potenciál si už volá o ďalšie zopakovanie maturít!

          

Constantine je akčná hra z pohľadu tretej osoby s miernymi hororovými prvkami. Nečakajte žiadny The Suffering, lineárne predieranie sa vpred nezachráni detsky temná atmosféra. Máme sa báť miliónkrát videných pekelných príšeriek, zhmotňujúcich sa doslova zo vzduchu? Alebo návratu tupých mŕtvol, ktoré vopred odhalíme? Raz za čas sa spustí nejaký ten naskriptovaný efektík, pri ktorom by sme teoreticky mohli pustiť do gatí, avšak počet týchto momentov tvorí zanedbateľné percento celkovej atmosféry. Po tomto krutom odhalení, nám rovnako ako vo filmovom spracovaní, zostáva v rukách torzo nudnej akcie. Vo filme sledujeme možné i nemožné vychytávky, tu sa predierame desiatkami tupých monstier. Stále vpred – to je jediný cieľ hry a nečakajte logický zásek, táto možnosť takmer nehrozí, ste totiž vedený za ručičku ako deti na vychádzke zo školky cez prechod pre chodcov.

Pár slov utrúsim aj k zbraniam, ale unavený podtón cítite dúfam aj vy. Klasický šesť ranový revolver vystried dračí dych (plameňomet), máme tu ďalšie palné zbrane s projektilmi proti vyslancom pekla, nechýba ani svätená voda alebo omračujúci chrobáčik. Nič nechutné nečakajte, túto arkádovku si predsa musia zahrať aj najmenší caparti. Lenže čím nás Constantine zaujme? Úrovne sa striedajú v príjemnom slede a hoci navštívime temné lokácie (byt, knižnica, cintorín, nemocnica, márnica...), tieto miesta sú až príšerne prázdne. Tak prasácky odfláknutý level design sa často nevidí. Momenty, kedy s ústami vytvarovanými do veľkého O sledujete scenériu, konvergujú k nule.

Možno to vylepšia kúzla, ktoré sa John postupne učí a k ich vyvolaniu potrebuje aspoň malú mláku vody (malá filmová poznámka – ak ste film nevideli, potom neviete, že jedine voda funguje ako prechodové médium do nebeského raja a pekelného podzemia). Nevidím však jediný dôvod, prečo by ste to mali robiť. Fajn, Constantine môže ďalej používať UV pohľad, všetko naberie modravý nádych a dôležité veci (nepriateľ, tajný priechod, predmety) vidíte zvýraznené, preto sa oplatí mať aktívnu túto voľbu, lenže stačí pol hodinka a bude vám z toho hrabať rovnako ako mne.

Medzi zaujímavé aspekty však patrí samotná návšteva pekla. Zabudnite na červeno zafarbené skaly, šľahajúce plamene a podobné kresťanské výjavy večného utrpenia. Pamätáte sa na scénu z kultového Terminátora 2, keď kamera spomalene snímala tlakovú vlnu a následnú spúšť po výbuchu? Všade vraky vozidiel, rozpadnuté budovy, k tomu si pripočítajte silný vietor a teplom rozžeravený horizont. Vyzerá to úžasne, ale na návštevy k pánovi satanovi budete chodiť sporadicky. Škoda.

A to je všetko, priatelia. Čakali ste hlbší príbeh alebo nebodaj depresívnu atmosféru? Temné zákutia plné strachu z večného utrpenia? Keby sa v Constantine dali protivníci zabíjať skákaním na hlavu, máme tu trochu agresívnejšieho Raymana.

          

GRAFIKA 5 / 10
Konzolový prevod páchne z PC verzie na sto honov a nebudem vám maľovať medové fúzy popod nos – nezáživné prostredia, minimálna interakcia, detaily predmetov a postáv sa nám vyparili nevedno kam. Takto by som mohol pokračovať ešte dlhšiu dobu, lenže stačí sa pozrieť na obrázky a každému musí byť jasné, že okrem animovaných sekvencií sa tu nebude dať na čo pozerať. Farebná škála je ladená do tmavších odtieňov, čo vôbec nevadí, ale jednotlivé prechody sú príliš kostrbaté a doslova cítiť kontrast medzi farebnými plochami. Textúry vyzerajú ako toalety v krčmách najnižšej cenovej skupiny. Aj napriek tomu sa však ešte dá na to pozerať, nečakajte však žiadnu pastvu pre oči.

INTERFACE 7 / 10
Ovládanie nemá žiadnu viditeľnú chybu, pohyb postavy nie je náročný vďaka kamere, držiacej sa za hlavným hrdinom. Vyššie hodnotenie však nemôžem udeliť napriek žiadnym viditeľným nedostatkom – ovládanie mi nesadlo ako uliate, akceptoval som ho, ale stále mi pripadalo trochu od ruky. Už som si zvykol na konverzie z PS2, pri ktorých sa stáva práve táto položka nočnou morou, ale dá sa mu prispôsobiť a prejde vám časom do krvi. V Constantine je však celý pohyb strnulý.

HRATEĽNOSŤ 4 / 10
Kalich trpkosti si pekne vypijeme do dna. Nemám nič proti jednoduchým hrám, kde môžem vypnúť a len si trochu zastrieľať/zaskákať/zajazdiť. Lenže slečna nuda sa zakrádala do môjho príbytku po niekoľkých desiatkach minút a vábila ma svojim hlasom. Úspešne. Nezvyknem len tak zrazu vypnúť hru a radšej pozerať na bielu stenu. Nezvyknem flegmaticky odísť na záchod v momente, kedy to do mňa šijú nepriatelia. Pri hraní Constantine mi to však bolo jedno. Všetko sa zvrháva na tupé chodenie vpred. Bez myšlienky, bez hlbšieho nápadu, bez akéhokoľvek zaujatia hráča. Motiváciu hnania vpred môže teoreticky potenciálny vlastník hry získavať pri zbieraní kariet, tie predstavujú bonusy v podobe artworkov, rozhovorov, animácií a podobne. Chabá útecha.

MULTIPLAYER
V hre sa chvalabohu nevyskytuje.

ZVUKOVÉ EFEKTY 6 / 10
Po zvukovej stránke sa dá všetko v poriadku, hlasy postáv znejú čisto, nepriatelia škriekajú, zbrane štekajú, proste klasický hurhaj. Lenže postupne sa znovu začína prejavovať unáhlené vydanie celého projektu zároveň s filmom. Zvuky znejú len na povinných miestach a niekedy chýba niečo viac. Ako napríklad rozmanitosť a pestrosť.

HUDBA 5 / 10
Na hudobné spracovanie mám obrovské nároky a som schopný strhávať z hodnotenia percentá za každú maličkosť. Motívy zaznievajú len v dôležitých okamihoch, hoci aspoň viete, že teraz sa na vás rúti svorka nadržaných pekelníkov. Hluché miesta sa vyskytujú príliš často. Stačilo by vložiť niekoľko krátkych melódií na správne miesta, to je však pri absencii atmosféru navodzujúcich lokácií veľký problém. A hudba sa to nesnaží zachrániť, aj keď kvalita znejúcich skladieb nie je hrozná, nedosahuje na svojich konkurentov.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 3 / 10
Keby bolo všetko tak priamočiare ako v Constantine, už dávno by som sa váľal na tropickom ostrove s príťažlivými devami okolo seba. Lenže nie je. Nápovedu nájdete na každom kroku, aktívne miesta sa vám vypíšu okamžite po priblížení sa do blízkosti, takže jedinou prekážkou v dohraní sú bossovia (nestačí to do nich šiť zo zbraňami, ale veď to poznáme z Painkillera) a príšerná nuda spoločne s ospalosťou, ktorá spôsobuje nesústredenie sa na súboje a ignorovanie klesajúceho zdravia. Energiu si dopĺňate vodou, navyše si môžete vziať aj niekoľko deci do ploskačky. Ehm. Ak to vôbec je voda a nie pekelná domovina.

         

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5 / 10
Keby som mal zlú náladu, bez mihnutia oka dám tejto hre ešte nižšie hodnotenie, ale slniečko nám pekne svieti (je 01:49 a prší, ty pako – pozn. kordiho mozgu) a ja mám optimistický úsmev na tvári. Čert ťa ber, John Constantine, bol si trápny už vo filme (oh oh, nemôžem si to odpustiť, ale tak smiešne zatváranie benzínového zapaľovaču človek nevidí každý deň), v hre si k tomu ešte aj nudný. Takto zapadneš vo vodách priemernosti a nebude si ťa nikto pamätať ani ako zlú hru po pár mesiacoch. Nudná akcia, bez štipky zaujímavosti. Strať sa v pekle!

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

Neprehliadnite tiež

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Deti mali vyššiu šancu prejavovať znaky autizmu, ak fajčila ich babka z matkinej strany.

Fotosyntézu spustili v umelej hmote, čistí vzduch a vyrába čistú energiu

Zariadenie zatiaľ vyskúšali len pri modrom svetelnom spektre.

Vypočítali, ako sa dá cestovať v čase, ale stroj postaviť nevedia

Nový výskum navrhuje matematický model, ktorý umožňuje cestovanie v čase.

Na Marse by ľudia mohli bývať v domčekoch z červených tehál

Inžinieri našli spôsob, ako z červenej pôdy Marsu vyrábať odolné tehly.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 144
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 583
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 330
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 110
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 094
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 225
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 080
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 876
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 071
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 978

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop