Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Zem má ešte jeden drobný mesiac. Obieha ju už tri roky

Minimesiace sú vzácne.

Obežná dráha minimesiaca (červená) 2020 CD3 okolo Zeme.Obežná dráha minimesiaca (červená) 2020 CD3 okolo Zeme. (Zdroj: Tony Dunn)

Zem už takmer tri roky obieha drobné teleso, ktoré planéta zachytila svojou gravitáciou. Objekt je zrejme minimesiac, teda zachytený asteroid.

Teleso objavili teleskopy projektu Catalina Sky Survey v noci 15. februára. Možný minimesiac dostal názov 2020 CD3. Má priemer medzi 1,9 až 3,5 metra.

"Je to veľká vec, keďže z približne milióna známych asteroidov toto je iba druhý známy, ktorý obieha Zem," napísal na svojom twitteri astronóm a jeden z objaviteľov Kacper Wierzchos.

Prvý oficiálne potvrdený objekt tohto druhu bol asteroid 2006 RH120 , ktorý obiehal Zem medzi rokmi 2006 a 2007. Nedávny výskum tiež naznačil, že iný možný minimesiac zhorel v našej atmosfére v roku 2016.

Vesmírne okolie Zeme je relatívne preplnený priestor. Neustále cezeň prelietavajú asteroidy. Občas sa stane, že Zem svojou gravitáciou niektoré z nich zachytí. Väčšina asteroidov však na obežnej dráhe nie je dostatočne dlho, aby sa z nich stali dočasné družice.

Súvisiaci článok Ohnivá guľa nad Austráliou mohla byť veľmi vzácny minimesiac Čítajte

Objekty väčšinou vletia priamo do atmosféry, v ktorej zhoria. Na oblohe sa tak prejavia ako žiarivé meteory. Iné telesá obehnú Zem iba čiastočne, až kým ich vlastná rýchlosť nevynesie ďalej do vesmíru.

Minimesiace sú tak veľmi vzácne. Pozorovania toho nového naznačujú, že na obežnej dráhe Zeme je už aspoň tri roky. Zrejme na nej nepobudne dlhšie. Simulácie totiž naznačujú, že by mohol vyletieť preč do apríla 2020.

Ak by sa tak nestalo, dočasný mesiac by bol skvelou príležitosťou na skúmanie asteroidov. Väčšina je totiž príliš ďaleko a vyslať k nim sondy je náročné nielen finančne.

Astronómovia minimesiac naďalej sledujú. Aj skúmanie jeho obežnej dráhy môže pomôcť pri spozorovaní ďalších dočasných prirodzených družíc.

Mesiac, Slnečná sústava, Planéty, Obežná dráha Zeme, Minimesiace Zeme

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

O klíme si kladieme falošné otázky.

Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.