Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Vedci našli dôkazy o doteraz neznámom druhu pravekého človeka

Neznámy druh žil v Afrike pred zhruba pol miliónom rokov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: pixabay)

ABUJA. Vedci objavili dôkazy o existencii doposiaľ neznámeho druhu pravekého človeka, ktorý žil v Afrike pred zhruba pol miliónom rokov a jeho gény sa stále objavujú v niektorých západoafrických populáciách.

Informoval o tom britský denník The Guardian.

Neznámy druh

K záveru vedci dospeli pri analýze genómu západoafrických populácií, pri ktorých zistili, že až pätina DNA pochádza od neznámych predkov.

Nálež podľa vedcov naznačuje, že predchodcovia moderných Západoafričanov sa krížili s dosiaľ nenájdeným pravekým druhom, rovnako tak, ako sa Európania krížili s neandertálcami.

"Všetci Západoafričania, ktorých sme skúmali, majú predkov z tejto neznámej pravekej populácie," povedal biológ Sriram Sankararaman, ktorý štúdiu na Kalifornskej univerzite v Los Angeles viedol.

Na rozdiel od súčasnosti bol svet pred stovkami tisíc rokov domovom mnohých príbuzných druhov, alebo poddruhov človeka a keď sa títo praľudia stretli, nebolo vylúčené, že sa krížili.

V dôsledku toto moderní Európania majú malé množstvo neandertálskych génov, zatiaľ čo pôvodní Austrálčania, Polynézania a Melanézania majú gény od denisovanom, ďalšej skupiny pravekých ľudí.

Predchádzajúce štúdie naznačili, že iní starovekí ľudia kedysi putovali po Afrike, ale bez fosílií či DNA pátranie po týchto praľuďoch viazlo.

Pozostatky DNA sa objavujú dodnes

V najnovšej štúdii vedci skúmali 405 genómov zo štyroch západoafrických populácií a pomocou štatistických techník zisťovali, či sa príliv génov z kríženia uskutočnil v dávnej minulosti. Analýza naznačila, že to tak bolo vo všetkých prípadoch.

Následne vedci hľadali v afrických genómoch časti DNA, ktoré sa odlišovali od moderných génov. Tieto úseky potom porovnávali s génmi neandertálcov a denisovanov a dospeli k záveru, že skúmaná DNA musela patriť dosiaľ neznámej skupine praľudí.

Vedci analyzovali genómy príslušníkov rôznych etnických skupín z Nigérie, Sierry Leone a Gambie a dospeli k záveru, že DNA od záhadnej skupiny praľudí predstavuje dve až 19 percent ich genetického pôvodu.

Kríženie moderných ľudí s týmto druhom sa podľa nich mohlo stať pred 43-tisíc rokmi. Zároveň ale realita môže byť ešte komplikovanejšia a mohlo napríklad existovať viac druhov praľudí, upozornili vedci.

Téma: Gény a genetika

Pravek, DNA, Neandertálci, Evolúcia človeka

Autorská strana Michaely Terenzani

Premiér mohol spomenúť radšej USA ako Mongolsko, hovorí Billy Altansukh

Sedemsto mŕtvych na Slovensku by v Mongolsku považovali za katastrofu.

Kremeľ bojuje o Arktídu. Postaví mestá, letiská aj ropovody

Megaprojekt môže ohroziť klimatické ciele.

Šéf koncernu Rosnefť Igor Sečin ukazuje Vladimirovi Putinovi plány na ropné projekty za miliardy eur.
Božidara Turzonovová.
Autorka Lucia Alchusová Chrenko vydala dosiaľ dve knihy netradičnú kuchárku Tak ma mama naučila a Bohémky so zaujímavosťami z Francúzska, kde strávila polovicu života.