Dungeon Lords – RPG ako deravý syr

Po niekoľkých odkladoch prichádza očakávané RPG, v ktorom by ste mali prežiť fantastické stredoveké dobrodružstvo a príbeh lásky, moci a odvahy. Či sa nám oplatilo čakať a či autori splnili očakávania, sa dočítate v dnešnej recenzii.

V poslednej dobe vychádza množstvo RPG-čiek, ktorých autori rozprávajú o epickom príbehu, putovaní hrdinu za svojím originálnym cieľom a podobné táraniny a nakoniec vždy ostane len pri bezduchých mlátičkách v nezaujímavom svete. Týmto moderným smerom sa ale nechce uberať skúsený dizajnér D.W. Bradley, ktorý má za sebou také hity ako napríklad posledné diely Wizardry. Nový titul v jeho portfóliu - Dungeon Lords sa vracia do sveta starých dobrých systémov s rozsiahlym stromom vlastností, množstvom predmetov... a napočudovanie, aj s nespočetným množstvom chýb.

Hra je zasadená do fantasy sveta plného kúziel, odvahy a statočnosti. Podobné námety sa vyskytli už nespočetne veľakrát, najmä s typickými postavami elfov, goblinov či trpaslíkov. Táto hra sa však miernou ale istou odbočkou postupne vzďaľuje žánrovému klišé a ponúka trochu iný zážitok. Dungeon Lords je realtime RPG odohrávajúce sa v stredoveku a ako už sám názov vypovedá, svet sa z veľkej časti skladá z katakomb a kobiek pod zemským povrchom.

Príbeh nie je nijako zložitý, vaša úloha je jasná hneď od začiatku - hrdina musí zachrániť svet pred skazou temných síl. Všetko sa začína vraždou mocného mága Galdryna, silného spojenca kráľa Davenmora. Jeho kráľovstvo oslabené čarodejovou smrťou musí čeliť temným silám lorda Barrowgrima. Po neutíchajúcich nájazdoch ponúkne zo zúfalstva Davenmor Barrowgrimovi ruku svojej dcéry. Jej srdce však patrí inému, a preto zmizne nevedno kam. Lord Barrowgrim sa tentokrát už poriadne naštve a s kráľovstvom sa rozhodne skoncovať. Našim cieľom je pochopiteľne nájsť princeznú, zachrániť kráľovstvo a poslať Barrowgrima tam, kam patrí.

Celé dobrodružstvo a záchrana sveta spočíva len a len na vašich pleciach, nikoho ďalšieho do party zobrať nemôžete. Pri tvorbe postavy na začiatku je preto nutné myslieť aj na neskoršie časti hry. Spomínam to najmä preto, že autori opäť raz neuspeli pri vylaďovaní boja na blízko a na diaľku. Hneď po úvodných minútach, keď príde na rad prvý boj zistíte, že za mága to ďalej nepôjde. K dispozícií je síce široká škála kúziel, nádherné efekty a pekné štatistiky, ale v praxi je takýto boj veľmi neefektívny. Zvitky sa čoskoro minú práve preto, že boje v Dungeon Lords sa sústreďujú na hordy nepriateľov, ktorí vás obkľúčia a zúrivo sekajú. V takých momentoch je ťažké kúzliť, takže nakoniec vždy zostane pri spoľahlivom meči.

To však nič nemení na množstve kombinácií, ktoré nám autori pri výbere postavy ponúkajú. Medzi najzaujímavejšie rasy patria Wylvan (vlkodlak), Urgoth (ork), Zaur (jašter) a iné, čo pri kombinácií s povolaním a štatistikami dáva vysokú variabilitu. Opäť však vývojári zadupávajú tak nádejnú hru úplnou zbytočnosťou. Ako ste sa mohli v dočítať v preview, pri tvorbe postavy mala byť možnosť úpravy vzhľadu (vlasy, oblečenie, atď), teda takmer bežná vec. Z neznámych dôvodov je však táto možnosť vypustená. Čo je ale úplne nepochopiteľné: ikonky slúžiace na úpravu výzoru tam sú, ale nedajú sa použiť!

         

GRAFIKA 7 / 10
Prostredie je graficky na priemernej úrovni, nie je to nijaká pastva pre oči, ale nepôsobí umelo. Po čase sa jednotvárna vegetácia okuká, no hra sa prevažne sústredí na boj. Práve preto sa autori vyhrali so všetkým živým, čo stretnete. Každý nepriateľ je vybavený peknými animáciami a to isté platí aj pri NPC. Musím sa priznať, že som bol nadšený, ako nádherne sa šípy zabodávali do štítu či tela a nejaký čas tam dokonca ostávajú. Keď ale postava behá so šípom v hlave, vyzerá trochu... nezvyčajne... ale to len tak na okraj.

INTERFACE 8 / 10
Bradley neustále spomínal, že sa chce vyvarovať neúspechu Wizards & Warriors, teda čisto hrad-core záležitosti a v budúcnosti sa sústrediť na strednú skupinu hráčov. To pomohlo okrem iného aj interfaceu, ktorý je jednoduchý a intuitívny. Počas hry svieti iba miera zranenia a skúsenosti. Inventár má svoju vlastnú obrazovku, rovnako ako vlastnosti a guesty. Každá z nich sa vyvoláva daným tačítkom, takže sa nikdy nestratíte. Pre prípad núdze alebo nepresnosti ovládania môžete počas hry vyvolať nápovedu, kde sú vysvetlené základné herné princípy.

Veľmi dobre funguje aj systém prepínania medzi bojom na blízko a na diaľku (vrátane mágie) prostredníctvom jedinej klávesy. Pri interakcií je tiež univerzálne tlačítko, s ktorým otvárate truhlice, komunikujete s NPC alebo zbierate predmety. Občas to vyzerá až príliš jednoducho, ale základný princíp „vlk nažratý a ovca celá“ je splnený.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Pravé RPG poznáte podľa rozmanitosti a nespočetného množstva predmetov. A to Dungeon Lords spĺňa dokonale. Hneď zo začiatku sa vo vašom inventári objaví toľko užitočných aj zbytočných vecí, že budete mať čo robiť, aby sa vám z toho nezamotala hlava. A neskôr to bude ešte horšie. Vlastne naopak - čím viac, tým lepšie. Svoju postavu budete môcť vyzbrojiť opaskami, rukavicami, helmou, štítom, prsteňmi a mnohými elixírmi či zvitkami. O vybavenie nie je núdze, pretože takmer každý nepriateľ, či už potkan alebo troll, má pre vás nejaké hmotné prekvapenie.

Veľmi pôsobivo vyzerá systém otvárania zámkov, ktorý vám musím aspoň trochu priblížiť. Po stisknutí akčného tlačítka miereného napr. na truhlu, sa hlavná postava skloní a vyskočí menšie okno. To sa skladá jednak z obdĺžnika plného obrázkovi zámkov a jednak zo samostatného tlačidla s podobným ale len jedným obrázkom. V obdĺžniku sa začnú jednotlivé zámky rozsvecovať a vy musíte stlačiť tlačidlo práve v okamihu, keď sa bude obrázok na ňom a v obdĺžniku zhodovať.

Čo zrejme mnohých prekvapí, je poľutovaniahodná absencia automapy. Herný svet nie je najmenší a neraz sa môže stať, že zablúdite (a to nehovorím o dungeonoch, ktoré sú dizajnované vyslovene bludiskovým spôsobom). Ešte v prípade, že by dôležitejšie miesta obsahovali nejaké navigačné body, sa to dá pochopiť, ale nič podobné ani nehľadajte. Je to smutné aj preto, že automapa je spomínaná aj v manuáli a dokonca jej v nastaveniach môžete priradiť ľubovoľnú klávesu.

         

MULTIPLAYER 6 / 10
Ako nadstavbu, resp. súčasť singleplayeru je možné zahrať si s priateľmi spoločnú hru cez LAN alebo cez internetové pripojenie. Dokonca autori vyhlasujú, že pri splnení niekoľkých questov v spolupráci s priateľmi, môžete získať špeciálnu odmenu. Ja som síce nič nepostrehol, ale možno to mysleli trochu inak :). Čím viac hráčov je pripojených, tým silnejšie a väčšie množstvo nepriateľov sa na vás valí. Veľká škoda, že v prípade väčších bitiek pôsobí veľmi dezorientačne, keď okolo vás bojuje ďalších päť navlas rovnakých postáv (vzhľadom na to, že si nemožno vizuálne upravovať charakter).

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Zvukové efekty majú vysokú kvalitu a výrazne dopomáhajú vžiť sa do hlavnej postavy. Postupne sa však začnú opakovať, čo spôsobuje najmä nekonečný prílev tých istých protivníkov. Občas nepasujú tam, kde by mali, napríklad keď zasiahnete primitívnu bahennú potvoru, ozve sa cinknutie kovu o kov. Až na takéto menšie chyby to však nedopadlo najhoršie.

HUDBA 2 / 10
Bol som trochu prekvapený, pretože počas hry nehraje nijaká hudba. V menu hrá naopak výborná melódia, ktorá navodzuje atmosféru a uvedie vás do doby rytierov a princezien. Možno autori z hry túto zložku vypustili úmyselne, každopádne to uškodilo pozadiu a atmosfére. Na druhej strane to nie je neprekonateľný problém, často pri tempe, aké nastoľuje realtime, hudba nebude chýbať.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Bojový systém je veľmi jednoduchý a účinný. Na útok slúži ľavé tlačidlo myši, s ktorým v kombinácii s klávesmi vykúzlite ohromujúce kombá. Tie sa samozrejme zlepšujú s vyššími skúsenosťami. Ak máte štít, pravým tlačidlom blokujete údery zblízka aj strelné zbrane. V rámci povolania sa postupom času naučíte využívať rôzne špeciálne útoky a zefektívniť boj o prežitie. Ten je v konečnom dôsledku výnimočne jednoduchý, pretože po ruke máte množstvo uzdravujúcich elixírov. A ak náhodou nestačíte klesajúci indikátor zdravia usledovať, máte šancu oživiť sa za cenu straty „zopár“ bodov skúseností.

O nepriateľov budete mať v Dungeon Lords neustále postarané. V hre totiž funguje generátor, ktorý vytvára malé jednotky v určitých časových intervaloch a pravidelne ich na vás posiela. Často je to aj otravné. Jedinou útechou je, že z každej potvory vypadne zbierka predmetov, ktoré sa môžu zísť (hlavne z finančného hľadiska). Boje prebiehajú vždy v realtime, a nejdú prerušiť ani vyvolaním hlavného menu, no zväčša ide skôr o kvantitu ako kvalitu. Vo väčšom množstve sa spoliehajú na obkľúčenie, čo má (pre nich) dve nevýhody. Za prvé je to výzva pre krásne kombo z vašej strany a za druhé palebnou podporou zo zálohy triafajú samy seba.

         

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6 / 10
Dungeon Lords je nemalým sklamaním, pretože od Bradleyho sme očakávali predsa len o triedu lepší titul, doladený do posledného detailu. Namiesto toho sa nám do rúk dostáva prakticky rozrobená hra, ktorá obsahuje poriadnu porciu chýb, ako absencia automapy a hudby alebo zasekávanie sa v polygónoch (chyby majú opraviť pripravované patche, čo je však už trochu neskoro - pozn. by chrupi). Ak máte trochu trpezlivosti, nájdete plno originálnych nápadov, veľký herný svet, skvele vyriešený vývoj postavy a adrenalínové realtime boje proti hŕbe nepriateľov. Pokiaľ sa autori poponáhľajú a v dohľadnej dobe vydajú zopár opravných patchov, môžu situáciu zlepšiť, avšak do tej doby ostáva tomuto titulu hodnotenie len mierne nadpriemerné. Bohužiaľ.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

Vedec z NASA: Či sme vo vesmíre sami, zistíme možno v tomto desaťročí

Vesmírna agentúra objavila planéty podobné Zemi. Môžu mať vodu aj jednoduchý život.

Ukázali nové planéty, ktoré sa podobajú na Zem

Planetárny systém TRAPPIST-1 sa skladá zo siedmych exoplanét.

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

Život môže vzniknúť kdekoľvek, objaviť ho bude náročné (anketa s vedcami)

Slovenskí vedci vysvetľujú, prečo je nový objav NASA taký dôležitý.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 113
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 828
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 190
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 405
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 702
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 518
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 189
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 737
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 444
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 680

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop