Civilization IV - podrobná pitva pripravovanej Civilizácie

Výstava E3 zatvorila svoje brány, ale zostali po nej tony informácií o pripravovaných novinkách. Jednou z nich je aj už štvrtý diel kultovej stratégie Civilization, na ktorej usilovne pracuje génius menom Sid Meier. V obsiahlom preview vám prinášame prvé

Prešlo už štrnásť rokov odvtedy čo sa na pulty obchodov dostal prvý diel slávnej ťahovej stratégie Civilizácia. Jej duchovným otcom je Sid Meier, vývojár, ktorý mal už v tej dobe za sebou úspech v podobe hry Pirates! (pozri remake). Prvý diel Civilizácie (1991) vyšiel ešte pod hlavičkou spoločnosti MicroProse, keď však v roku 1996 Sid Meier zakladá Firaxis tak aj druhé (1997) a tretie pokračovanie dokončené v roku 2001, vychádza s jej značkou na obale. Dnes všetci hráči očakávajú príchod dielu štvrtého, o ktorom sa ešte pred pár dňami vedelo naozaj len minimum. Avšak s príchodom losangelskej E3ojky sa samotní vývojári rozhovorili a renomovaným herným webom poskytli pomerne obsiahle rozhovory, z ktorých na povrch preniká veľmi veľa informácií. V tomto článku sa ich pokúsime zhrnúť.

Hlavná myšlienka tohto výborného mixu ťahovej a budovateľskej stratégie s prvkami výskumu, prieskumu a dobývania zostala nezmenená. Aj tentokrát v období rokov 4000 p.n.l. až 2050 nášho letopočtu bude hráč viesť svoje mesto, svoj národ, svoju civilizáciu za slávou. Bude zápoliť so súperovými národmi, bude s nimi obchodovať, bude v nich šíriť vlastné náboženstvo, bude si ich podmaňovať až nakoniec získa nadvládu a stane sa najsilnejším národom sveta. Cestá za týmto cieľom však bude pomerne odlišná, celý systém bol takpovediac od základov prekopaný.

Soren Johnson, hlavný dizajnér a programátor štvrtej Civilizácie v rozhovore pre Gamespot.com povedal, že vo Firaxise pri vývoji Civilization IV dbali nato, aby veci ktoré neboli zábavné v predchádzajúcom diele odstránili a tak spravili hru ešte zábavnejšou, prístupnejšou širšiemu okruhu hráčov (aj keď predaj tretieho dielu nebol zlý – 6 miliónov predaných kópií je viac než slušné číslo).

VYLEPŠENÁ GRAFIKA
Už z prvých screenshotov a niekoľkých gameplay videí Gamespotu vyplýva, že hra pobeží na úplne novom grafickom engine než diel predchádzajúci. Autori si zvolili, im už dobre známy, Gambryo engine, ktorý poháňal v minulom roku vydanú stratégiu Sid Meier’s Pirates! Ten bol samozrejme troška updatovaný, vylepšený a prispôsobený potrebám tohto typu hry. Nič to však nemení na fakte, že Civilization IV bude plne 3D. Hlavný dôvod prečo autori zvolili tento engine bola potreba vdýchnutia života pomerne statickému svetu uplynulých dielov. A tak najnovšie na hlavnej mape bude možné sledovať žblnkot riek, po pastvinách sa preháňajúce stáda koní, dobytka alebo slonov – samozrejme animovaných, odlišne sa chovajúcich (odlišne animovaných) v závislosti od prostredia, v ktorom sa budú nachádzať. Pohyb jednotiek a súboje budú oveľa zaujímavejšie a vzrušujúcejšie ako kedykoľvek predtým. Samozrejmosťou bude pomerne detailný zoom, ktorý nám dovolí dostať sa až na úroveň ciest. V prípade, že postavíme nejaký div (wonder – napr. pyramídy), bude viditeľný a zobrazený aj na samotnej svetovej mape. Návratu sa dočkajú tiež veľkolepé renderované sekvencie, ktoré sa spustia napr. pri dokončení nejakej veľkolepej stavby. Takýchto videí by malo byť v hre celkovo 45 kusov.

JEDNODUCHÉ OVLÁDANIE A NÁRODY
Vylepšením prešiel taktiež samotný interface. Ten bol zjednodušený, prispôsobený požiadavkám hráčov, ktorí budú môcť celú hru ovládať zo samotnej hlavnej mapy – v prípade, že sa budeme chcieť dostať do mesta nebude potrebné preklikávať sa doň cez rôzne buttony, postačí zoom. Z hlavnej mapy by ste tak mali mať prístup ku všetkým možnostiam hry. Celá mapa už nie je poňatá ako rovina, ale autori to vymysleli trefnejšie – mapu zaoblili a tak sa hráč díva na zemeguľu. Pribudli aj tony rôznych pomôcok, tipov a pop-up helpov, ktoré podrobne zoznámia nových, ale aj ostrieľaných hráčov s novinkami, poradia pri rôznych dilemách a problémoch.

Civilization IV bude obsahovať 18 civilizácií, z ktorých si hráč na začiatku každej hry vyberie tú svoju. Medzi nimi nebudú chýbať klasiky v podobe Francúzov, Nemcov, Angličanov, Američanov, Číňanov či Japoncov, pribudne však taktiež pár nových. Niektoré, ako napr. civilizácia Inkov, Aztékov alebo africký národ Mali pribudnú až v niektorom z datadiskov.

Vláda už nebude pracovať na modely z uplynulého dielu, kedy ste si v hre adoptovali demokraciu, komunizmus alebo nejaké iné štátne zriadenie pre svoj národ. Najnovšie to bude fungovať na princípe vašich činov. Podľa toho ako sa budete správať k svojmu alebo iným národom, podľa toho sa bude vaša krajina vyvíjať, podľa toho si bude získavať sympatie či antipatie svojich susedov. Rozhodneme sa ako prví národ pre zrušenie otrokárstva? Tak musíme rátať s tým, že týmto krokom si znepriatelíme národy, ktoré z otrokárstva ťažia.

KULTÚRA & NÁBOŽENSTVO
Jednou z významných zmien, ktorú do série Civilizácia priniesol tretí diel bola kultúra. Stretneme sa s ňou aj v štvrtom diele, avšak bude na ňu kladený oveľa väčší dôraz. Na začiatku hry, pri založení nového mesta už nebudeme mať garantovaný žiaden minimálny level kultúry ako tomu bolo v diele minulom. Jej úroveň si budeme musieť vypracovať úplne od základov. Ak sa na ňu jednoducho vykašleme riskujeme pohltenie iným silnejším štátom, ktorý ju ma na vyššej úrovní. Ak si ju však vypestujeme, expandovať budeme my, obyvatelia našej civilizácie budú šťastnejší a budú produkovať väčšie množstvo kultúrnych pointov.

Na otázku redaktora internetového webu IGN.com či v štvorke už bude konečne AI (súper) rešpektovať naše hranice, Barry Caudill, riadiaci pracovník Firaxisu odpovedal, že toto už vylepšené bude, hranice našej civilizácie budú rešpektované inými civilizáciami, takže cez krajinu nebudú môcť prechádzať súperove vojská len tak. Bude však možné zjednať otvorenie hraníc povoľujúce cestovanie.

Náboženstvo bude hrať taktiež významnú rolu. To bude najskôr potrebné objaviť – spravíte to buď vy alebo súper. Hlavné je, že po jeho objavení sa vytvorí hlavné sväté mesto, odkiaľ sa bude táto viera ďalej šíriť. Náboženstiev bude v hre sedem – chýbať nebude kresťanstvo, budhizmus, hinduizmus alebo taoizmus, z každého plynú určitú výhody. Ak budeme chcieť šírenie viery urýchliť bude potrebné stvoriť misionárov, ktorí sa pokúsia exportovať vierovyznanie nášho národa do iných končín Zeme. Aké výhody z toho vyplývajú? Napríklad šanca, že s krajinou, ktorá bude vyznávať rovnaké náboženstvo ako tá naša budeme mať lepšie, menej konfliktné vzťahy. Ak získame kontrolu aj nad hlavným svätým mestom daného náboženstva, automaticky získame dohľad aj na všetky ostatné mestá, ktoré dané náboženstvo vyznávajú. Samozrejme tlaky budú prichádzať aj od súperov, ktorí sa budú snažiť prekonvertovať naše obyvateľstvo na ich vieru.

SPRÁVNY LÍDER - POLOVICA ÚSPECHU
Významnú rolu budú hrať taktiež veľkí lídri jednotlivých civilizácií. Každá civilizácia by mala mať dvoch takýchto vodcov, z ktorých si bude možné vybrať samozrejme len jedného. Nebudú to len slávni vojenskí velitelia, ale taktiež veľkí proroci, vedci alebo umelci. Na ich voľbe bude závisieť vaše ďalšie smerovanie, štýl hry. Zoberme si napr. takých Francúzov – tam bude na výber Napoleon Bonaparte a Ľudovit XIV ala slávny kráľ Slnko. S Napoleonom na čele, slávnou to osobou francúzskych dejín, jedným z najslávnejších generálov v histórií, si hráčova armáda osvojí agresívnejší štýl boja a tým pádom budú naše jednotky pod vedením tohto generála silnejšie ako obyčajne . Ak si ako vodcu zvolíme Ľudovíta XIV, ktorý bol skôr kreatívnym typom vodcu, dbal viac na kultúru národa, budeme môcť zadarmo upgradovať kultúru. Civilizácia s významným obchodníkom na čele bude schopná ľahšie uzatvárať významné obchodné kontrakty, významný inžinier zas dopomôže zvýšiť produkciu surovín potrebných na budovanie veľkého divu.

ARMÁDA A JEDNOTKY
Ak už som v predchádzajúcom odstavci načal tú armádu, tak si ju trošku bližšie predstavme. Autori si ohľadom počtu bojových jednotiek povedali, že viac nemusí vždy znamenať lepšie a tak trošku zredukovali už aj tak veľký počet jednotiek z tretieho dielu. Pribudnú však aj niektoré nové, napríklad granátnik, strelci na koňoch alebo vojnové slony. Snáď netreba pochybovať o tom, že by každá nebola unikátna. Bude, napr. kopijníci budú mať výhodu v bojoch s jazdcami na koňoch, jednotky so sekerkami v rukách zas budú, podobne ako Gimli v Pánovi Prsteňov, ako doma v súbojoch na blízko. Tak ako v Alpha Centauri si bude možné nejakú z jednotiek prispôsobiť k obrazu svojmu, vybaviť ju istými bonusmi, medzi ktorými sú zastúpené napr. bonus pri obrane mesta, džungľové alebo lesné bonusy, rôzne silové bonusy atď. Tie nebude nutné aplikovať na celú formáciu, stačí ak z nej vyjmeme požadovaného človiečika a v momente, ak to bude situácia vyžadovať, ho bude možné upgradovať. Jednotky už nebudú disponovať ukazovateľmi zdravia, ich silu bude vyjadrovať číslo. Napríklad v plnej sile bude mať jednotka tri jednotky, v prípade poškodenia sa jedna jednotka odpočíta až kým sa nezničí úplne. Jednotky budú môcť získavať skúsenosti (budú stúpať z nižšieho levelu na vyšší) a špeciálne bonusy využiteľné v boji.

Na šialenú otázku redaktora IGN či bude možné v Civilization IV možné otráviť napr. vodné zdroje súperovho mesta, jeden z autorov hry odpovedal, že do hry neplánujú zahrnúť žiadne špionážne, či skôr deštruktívne možnosti blízke teroristom. Napriek tomu však v hre nájdeme aj špionážne jednotky, ktoré budú schopné preniknúť na nepriateľské územie.

Ak si zvolíme cestu diplomacie, tak budeme môcť dohodnúť mier medzi dvoma krajinami, ktoré vykopali vojnovú sekeru alebo poprosiť inú civilizáciu aby išla do vojny s inou, dokonca nebude ani len potrebné byť vo vojne s týmto národom.

ZDROJE - FINANČNÉ, SUROVINOVÉ A INÉ
Surovinové zdroje prešli zmenou taktiež. Bude ich viac a so všetkými bude možné obchodovať. Niektoré nové zdroje ako napríklad mramor dopomôžu zvýšiť produkciu wonderov (divov), niektoré ako jedlo dopomôžu zvyšovať zdravotnú úroveň obyvateľstva v krajine a niektoré ako napríklad železo alebo meď povolia budovať niektoré typy jednotiek.

Obchodné cesty sa budú tvoriť automaticky po tom čo podpíšeme obchodnú dohodu s jednotlivými vodcami civilizácií. Rieky budú mať podobnú schopnosť ako cesty takže ak bude naše mesto postavené pri brehu väčšieho vodného toku a budeme chcieť obchodovať s mestom, ktoré má podobnú geografickú polohu, nemusíme sa trápiť so stavaním cesty medzi týmito mestami, všetko istí rieka.

ĎALŠIE NOVINKY - TECHONOLOGICKÝ STROM, RÝCHLOSŤ A HERNÉ MÓDY
Komplexnou zmenou prešiel taktiež technologický strom. V tejto oblasti sa stretneme s dvoma veľkými zmenami oproti tretiemu dielu. Tou prvou je skutočnosť, že v hre nie sú stanovené éry, je tu jeden obrovský technologický strom previazaný do jedného celku, takže hráč si môže ľubovoľne vybrať cestu akou sa vydá – buď cestou vojnového ťaženia alebo vedy a pod. Druhou zmenou je, že nepotrebujeme vynájsť všetky technológie vedúce k tej jednej, ktorú chceme. Stačí sa k nej ľubovoľnou cestou pripojiť.

Novinkou sú taktiež tri rýchlostné stupne hry – Quick, ktorý prispôsobí hru tomu, aby bola dohraná v kratšom čase; Normal – rýchlosť ako v Civlization III; Epic – tak táto je určená pre skutočných borcov, ktorí hodlajú pri hre stráviť dlhé týždne. Všetko to samozrejme závisí na hráčových schopnostiach a čase.

A v akom okamihu nastane víťazstvo? K už v minulom diele zastúpenému Domination (nadvláda nad všetkými civilizáciami), Conquest (dobyjeme všetky civilizácie), Diplomatic (najsilnejšia diplomacia) a Space Race (vesmírne preteky, kto sa ako prvý dostane na Mesiac vyhráva) víťazstvu pribudli dve nové možnosti výhry – a to cestou kultúry – Kultúrne víťazstvo alebo Alliance victory, kde sa podelíme o víťazstvo s našim spojencom, s ktorým sme vytvorili alianciu.

BOJE CIVILIZÁCIÍ PO SIETI & MODIFIKÁCIE
Súčasťou titulu bude taktiež multiplayer. Zahrať si bude možné po lokálnej sieti, taktiež cez internet prostredníctvom služby GameSpy. Chýbať nebude ani Hot Seat a multiplayer cez email. Kooperatívny mód bude fungovať na podobnom princípe ako tomu bolo napr. Age of Empires 2: Age of Kings alebo Warcraft 3.

Civilization IV bude z celej série diel najmodifikovateľnejší. Hráči si budú môcť prostredníctvom editora vytvárať vlastné mapy, editovať základné štatistiky a atribúty v XML súboroch. Vývojári plánujú uvoľniť taktiež AI SDK, v ktorom si bude možné modifikovať súperov.

TEŠÍME SA
Na titule v súčasnosti interne pracuje 38 ľudí, hra je vo vývoji už nejaké dva roky a dočkať by sme sa jej mali už cez tohtoročné letné prázdniny. Tak teda, všetci strategicky mysliaci, milovníci kvalitných ťahoviek od Sida Meiera určite sa máte na čo tešiť! Podľa prvých ohlasov to vyzerá super!

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

TECH

Odhalili pôvod záhadného hobbita, z Afriky sa dostal ako prvý

Homo floresiensis mal malý mozog a veľké nohy.

DOMOV

Danko chce obmedziť strany, súperov neodradil

Z SNS nepovedali, či pravidlo bude platiť aj pre registrované strany.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

Neprehliadnite tiež

Odhalili pôvod záhadného hobbita, z Afriky sa dostal ako prvý

Homo floresiensis mal malý mozog a veľké nohy.

TEST

Testovali sme Samsung Galaxy S8, smartfón z iného sveta

Novinka Samsungu je krásna a má množstvom nových technológií. Chceli by sme ju vlastniť, ale nie používať.

Pokus českých vedcov ukázal podmienky, v ktorých mohol vzniknúť život

Nový výskum nadväzuje na slávny experiment z 50. rokov minulého storočia.

Bratislava ukáže, aká bude budúcnosť technológií

Medzinárodná konferencia TechSummit & Gadget Expo sa odohrá 10. až 11. mája 2017.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 652
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 185
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 992
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 314
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 915
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 797
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 2 329
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 264
  9. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 888
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 823

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop