SME
Utorok, 10. december, 2019 | Meniny má Radúz

V Prievidzi zasiahli vedci, ľudia prestali hádzať ohorky na zem

Zisky a straty nás motivujú inak, ako by sme si mysleli.

Znečistenie ohorkami pred zásahom.Znečistenie ohorkami pred zásahom.(Zdroj: Mindworx)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Poučka klasickej ekonómie o dokonale racionálnom človeku, ktorý sa rozhoduje na základe ziskov a strát, v skutočnosti príliš nefunguje. Zväčša sa rozhodujeme intuitívne, skratkovito a naše správanie býva ovplyvnené prostredím.

Všetci sme už prešli cez priechod na červenú len preto, že sa cez cestu rozhodli prejsť aj ďalší chodci a každý z nás cíti väčšie nutkanie pridať položku do košíka, keď na nás v e-shope zasvieti známa veta „Tento produkt si práve prezerá 30 zákazníkov."

Takéto správanie je pre vedcov dlho zdrojom fascinácie a umožnilo vznik vedného odboru s názvom behaviorálna ekonómia. Tá skúma práve chyby v ľudskom rozhodovaní a dáva nám nástroje, pomocou ktorých je možné sa týmto chybám vyhnúť.

Ako je možné pomocou poznatkov tejto disciplíny predvídať a meniť ľudské správanie tak, aby z neho profitoval nielen jednotlivec, ale aj jeho okolie?

Pomôže rivalita

Mesto Prievidza sa rozhodlo vyriešiť problém so znečistením ulíc, konkrétne s nadmerným množstvom cigaretových ohorkov v okolí smetných košov pri nákupnom stredisku v centre mesta.

Nachádzal sa tam síce smetný kôš s priestorom na uhasenie cigariet, no väčšina ohorkov aj napriek tomu skončila na zemi. Do projektu zameraného na zmenu správania občanov sa zapojili aj behaviorálni experti.

Za úlohu mali navrhnúť vhodné riešenie a odmerať jeho efekt. Inými slovami, spočítať počet odhodených cigaretových ohorkov na zemi pred a po zásahu.

Výskumníci použili techniku zvanú nudge. Jedná sa o malú, jednoduchú zmenu v prostredí. Tá nijak neobmedzuje možnosti, no zároveň navádza často automatické a nevedomé správanie ľudí istým smerom.

V tomto prípade k tomu, aby ľudia odhodili ohorok do smetného koša, nie na zem. Nudge-om bola krabica umiestnená v blízkosti smetného koša.

Tá mala špeciálny dizajn a obsahovala dve komory, do ktorých mohli ľudia vhadzovať ohorky a zároveň tým hlasovať za ich obľúbený športový tím.

Toto riešenie využívalo skutočnosť, že v Prievidzi je veľa ľudí, ktorí fandia miestnemu basketbalovému klubu. Druhou možnosťou, za ktorú mohli občania hlasovať, bol najväčší rival Prievidze “Handlová”.

Práve to viac ľudí motivovalo k tomu, aby hlasovali, a ohorok tak skončil v koši, nie na chodníku.

Pred nainštalovaním krabice bolo na zemi v okolí koša 124 cigaretových ohorkov. Po ich ďalšom spočítaní po prvom týždni sa ich počet znížil na 24, čo znamenalo takmer 81-percentný pokles.

Efekt sa preukázal aj po ďalšom počítaní po dvoch týždňoch, kedy bolo na zemi 26 ohorkov. Prevažná časť z nich skončila v krabici.

Inde vo svete

Podobné riešenie fungovalo aj v zahraničí. Štúdia z roku 2016 priniesla zníženie znečistenia ohorkami o 66 percent. Úspech mal aj projekt Neat Streets z Veľkej Británie, ten sa sústredil aj na znečistenie pohodenými žuvačkami.

Po meste boli rozmiestnené tabule, na ktorých sa nalepením žuvačky na miesto označené krížikom pomaly odkrývala odpoveď na rôzne otázky alebo zobrazovali obrázky. V rámci tejto kampane sa odhadzovanie žuvačiek na zem znížilo o 16 percent.

Londýnsky projekt Chewing Gum Action Group sa taktiež rozhodol bojovať s odhadzovaním žuvačiek, no trochu iným spôsobom. Na prehliadaný problém sa snažili ešte viac upozorniť.

Každú zahodenú žuvačku označili výrazným sprejom. Ľudia tak lepšie videli dôsledky toho, keď žuvačku na zem odhodia.

Táto kampaň sa rozšírila aj do Birminghamu, Severného Írska, Lincolnshiru, Škótska, Hampshiru, Merseyside a Cambridge. Priemerne sa odhadzovanie žuvačiek na zem znížilo o 38 percent.

Podobné riešenia zďaleka nie sú všetkým, čo nám behaviorálna ekonómia ponúka. Jej poznatky nám nielen umožňujú jednoducho zlepšiť životy bežných ľudí, no predvídať aj ľudské správanie a zlepšiť ich rozhodnutia aj v omnoho dôležitejších oblastiach. Napríklad v zdravotnej starostlivosti, či fundraisingu. Veľké využitie nachádza aj v oblasti biznisu, marketingu, či ľudských zdrojoch.

Autor je behaviorálny konzultant.

Text vznikol v spolupráci so spoločnosťou Mindworx. Ak vás zaujal a chceli by ste sa o behaviorálnej ekonómii dozvedieť viac, môžete tak spraviť tu.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  3. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  4. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  6. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  8. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  9. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  10. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  1. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  3. Prohibition of competition after employment termination
  4. Family winter paradise - Bachledka Ski & Sun
  5. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  6. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  7. Zálohovanie PET fliaš je úspech, stopka výrubom bola prioritou
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  9. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  10. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 14 057
  2. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 12 646
  3. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 10 750
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 9 945
  5. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 9 070
  6. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 766
  7. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 8 158
  8. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 7 905
  9. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 763
  10. Večer bola voda pitná, ráno už nie 7 513

Hlavné správy zo Sme.sk

Vyberal stanice záchraniek v podozrivom tendri, Saková ho povýšila

Je to skúsený záchranár, obhajuje ho ministerka.

Viceprezident HaZZ Adrián Mifkovič s ministerkou vnútra Denisou Sakovou (Smer).
Dobré ráno

Dobré ráno: Voľby vo Veľkej Británii sú prakticky vyhraté. Bude to stačiť na plynulý brexit?

Predčasné voľby vyhlásil Boris Johnson po brexitovom neúspechu.

Podcast Dobré Ráno
Riaditeľ prešovského Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru Ľubomír Toďor.

Neprehliadnite tiež

Kostol na ostrove Edøya, pri ktorom našli pohrebnú loď.

Slovensko má európskeho vesmírneho oscara

Systém umožní sledovať aj svahy.

Tím projektu remotIO-X počas odovzdávania ocenenia v súťaži Copernicus Masters 2019.

Vybrali sme najlepšie smartfóny na trhu (jar 2019)

V boji sú stále Huawei, Samsung aj Apple.