SME
Utorok, 18. február, 2020 | Meniny má Jaromír

V Prievidzi zasiahli vedci, ľudia prestali hádzať ohorky na zem

Zisky a straty nás motivujú inak, ako by sme si mysleli.

Znečistenie ohorkami pred zásahom.Znečistenie ohorkami pred zásahom.(Zdroj: Mindworx)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Poučka klasickej ekonómie o dokonale racionálnom človeku, ktorý sa rozhoduje na základe ziskov a strát, v skutočnosti príliš nefunguje. Zväčša sa rozhodujeme intuitívne, skratkovito a naše správanie býva ovplyvnené prostredím.

Všetci sme už prešli cez priechod na červenú len preto, že sa cez cestu rozhodli prejsť aj ďalší chodci a každý z nás cíti väčšie nutkanie pridať položku do košíka, keď na nás v e-shope zasvieti známa veta „Tento produkt si práve prezerá 30 zákazníkov."

Takéto správanie je pre vedcov dlho zdrojom fascinácie a umožnilo vznik vedného odboru s názvom behaviorálna ekonómia. Tá skúma práve chyby v ľudskom rozhodovaní a dáva nám nástroje, pomocou ktorých je možné sa týmto chybám vyhnúť.

Ako je možné pomocou poznatkov tejto disciplíny predvídať a meniť ľudské správanie tak, aby z neho profitoval nielen jednotlivec, ale aj jeho okolie?

Pomôže rivalita

Mesto Prievidza sa rozhodlo vyriešiť problém so znečistením ulíc, konkrétne s nadmerným množstvom cigaretových ohorkov v okolí smetných košov pri nákupnom stredisku v centre mesta.

Nachádzal sa tam síce smetný kôš s priestorom na uhasenie cigariet, no väčšina ohorkov aj napriek tomu skončila na zemi. Do projektu zameraného na zmenu správania občanov sa zapojili aj behaviorálni experti.

Za úlohu mali navrhnúť vhodné riešenie a odmerať jeho efekt. Inými slovami, spočítať počet odhodených cigaretových ohorkov na zemi pred a po zásahu.

Výskumníci použili techniku zvanú nudge. Jedná sa o malú, jednoduchú zmenu v prostredí. Tá nijak neobmedzuje možnosti, no zároveň navádza často automatické a nevedomé správanie ľudí istým smerom.

V tomto prípade k tomu, aby ľudia odhodili ohorok do smetného koša, nie na zem. Nudge-om bola krabica umiestnená v blízkosti smetného koša.

Tá mala špeciálny dizajn a obsahovala dve komory, do ktorých mohli ľudia vhadzovať ohorky a zároveň tým hlasovať za ich obľúbený športový tím.

Toto riešenie využívalo skutočnosť, že v Prievidzi je veľa ľudí, ktorí fandia miestnemu basketbalovému klubu. Druhou možnosťou, za ktorú mohli občania hlasovať, bol najväčší rival Prievidze “Handlová”.

Práve to viac ľudí motivovalo k tomu, aby hlasovali, a ohorok tak skončil v koši, nie na chodníku.

Pred nainštalovaním krabice bolo na zemi v okolí koša 124 cigaretových ohorkov. Po ich ďalšom spočítaní po prvom týždni sa ich počet znížil na 24, čo znamenalo takmer 81-percentný pokles.

Efekt sa preukázal aj po ďalšom počítaní po dvoch týždňoch, kedy bolo na zemi 26 ohorkov. Prevažná časť z nich skončila v krabici.

Inde vo svete

Podobné riešenie fungovalo aj v zahraničí. Štúdia z roku 2016 priniesla zníženie znečistenia ohorkami o 66 percent. Úspech mal aj projekt Neat Streets z Veľkej Británie, ten sa sústredil aj na znečistenie pohodenými žuvačkami.

Po meste boli rozmiestnené tabule, na ktorých sa nalepením žuvačky na miesto označené krížikom pomaly odkrývala odpoveď na rôzne otázky alebo zobrazovali obrázky. V rámci tejto kampane sa odhadzovanie žuvačiek na zem znížilo o 16 percent.

Londýnsky projekt Chewing Gum Action Group sa taktiež rozhodol bojovať s odhadzovaním žuvačiek, no trochu iným spôsobom. Na prehliadaný problém sa snažili ešte viac upozorniť.

Každú zahodenú žuvačku označili výrazným sprejom. Ľudia tak lepšie videli dôsledky toho, keď žuvačku na zem odhodia.

Táto kampaň sa rozšírila aj do Birminghamu, Severného Írska, Lincolnshiru, Škótska, Hampshiru, Merseyside a Cambridge. Priemerne sa odhadzovanie žuvačiek na zem znížilo o 38 percent.

Podobné riešenia zďaleka nie sú všetkým, čo nám behaviorálna ekonómia ponúka. Jej poznatky nám nielen umožňujú jednoducho zlepšiť životy bežných ľudí, no predvídať aj ľudské správanie a zlepšiť ich rozhodnutia aj v omnoho dôležitejších oblastiach. Napríklad v zdravotnej starostlivosti, či fundraisingu. Veľké využitie nachádza aj v oblasti biznisu, marketingu, či ľudských zdrojoch.

Autor je behaviorálny konzultant.

Text vznikol v spolupráci so spoločnosťou Mindworx. Ak vás zaujal a chceli by ste sa o behaviorálnej ekonómii dozvedieť viac, môžete tak spraviť tu.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vy strácate gastráče? S kartou CALLIO BONSY je tomu koniec
  2. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  3. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  4. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  5. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  6. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  7. Darujte od srdca pre rozum
  8. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  9. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  10. Získajte výnos až 15 % ročne
  1. Hollého 6 – reprezentatívne kancelárie v centre Žiliny
  2. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  3. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  4. Vaše auto vám už neukradne nikto
  5. Móda roku 2020: Ktoré kúsky ostávajú in?
  6. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  7. Liptov in wintertime
  8. Gambrinus skončil s výrobou piva v plastových fľašiach
  9. Ako môže prežiť umenie v Žiline?
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 521
  2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 13 919
  3. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 8 782
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 766
  5. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 7 961
  6. SME proti extrémizmu na školách 6 426
  7. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 6 260
  8. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 6 176
  9. Darujte od srdca pre rozum 6 160
  10. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 6 079

Hlavné správy zo Sme.sk

Návrhy Smeru a SNS v skrátenom konaní sa môžu dostať na Ústavný súd

Smer a SNS môže v utorok podržať aj Sme rodina.

Dobré ráno

Dobré ráno: Akoby si Kotlebovi kňazi nepamätali minulosť

Prečo sa veriaci spájajú s extrémistami.

Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Beblavý môže podať trestné oznámenia aj na seba

Legislatívne pytliactvo je politický, nie trestnoprávny problém.

Peter Tkačenko
Viktor Jankó Spôsobí ako nefrológ v Centre eliminačných metód Medimpax v Bratislave. Okrem dialýzy poskytuje ambulantnú starostlivosť pre deti s ochoreniami obličiek.