SME
Pondelok, 23. november, 2020 | Meniny má KlementKrížovkyKrížovky

Elektrické lietadlo z NASA môže vzlietnuť už budúci rok

Stroj má byť vhodný na krátke lety.

Počítačová simulácia letu experimentálneho lietadla X-57 Maxwell v konečnej fáze. Počítačová simulácia letu experimentálneho lietadla X-57 Maxwell v konečnej fáze. (Zdroj: NASA Langley/Advanced Concepts Lab, AMA, Inc)

BRATISLAVA. Autá nie sú jediným dopravným prostriedkom, ktorý v záujme udržateľnosti skúša prejsť na elektrický pohon.

O podobné riešenie sa snažia aj letecké spoločnosti. Na experimentálnom elektrickom lietadle pracuje aj NASA.

Ich model sa volá X-57 Maxwell. Prvú verziu koncom minulého týždňa predstavili novinárom.

Stroj by mohol vzlietnuť už koncom budúceho roka.

Tri fázy vývoja

NASA pracuje na experimentálnom stroji od roku 2015. X-57 Maxwell je vlastne upravenou verziou talianskeho ľahkého dvojmotorového lietadla Tecnam P2006T.

Skryť Vypnúť reklamu

Model z NASA je v súčasnosti v prvej fáze vývoja s názvom Modification II. Namiesto dvoch spaľovacích motorov mu na krídla pripevnili zatiaľ dva z plánovaných štrnástich elektrických motorov.

Súvisiaci článok Lietadlá sa pripravujú na éru po rope. Elektrina smeruje k oblakom Čítajte 

Inžinieri môžu stroj testovať zatiaľ na zemi. V rámci toho odskúšajú aj pohyb lietadla po dráhe vlastnou silou.

Vo fáze Modification III posunú dva terajšie motory na konce celkom nových krídel, ktoré zatiaľ vyvíjajú.

V konečnej fáze dostanú krídla zvyšných dvanásť menších motorov, ktoré budú pomáhať pri vzletoch a pristátiach. Na samotný let postačia dva hlavné motory.

Prinesie viaceré výhody

Elektrické motory experimentálneho lietadla budú poháňať lítiovo-iónové batérie. Takýto pohon má oproti pohonu na letecké palivo niekoľko výhod.

Celý systém je menší a menej hlučný. Keďže má menej pohyblivých súčiastok, bude jednoduchší na údržbu. Nižšia hmotnosť zas dovolí spotrebovať menej energie.

Skryť Vypnúť reklamu

NASA vzhľadom na technologické obmedzenia batérií nečaká, že pripravované elektrické lietadlo bude veľmi rýchle alebo že bude mať veľký dolet. Ideálne by mohlo byť na krátke lety.

Súvisiaci článok Nové lietadlo NASA bude mať namiesto čelného skla veľký displej Čítajte 

NASA dúfa, že X-57 prinesie dôležité technológie, ktoré letový priemysel posunú smerom k udržateľnosti a ktoré môžu využiť aj komerčné spoločnosti.

"Zameriavame sa na veci, ktoré pomôžu celému priemyslu, nie iba jednej spoločnosti," povedal pre agentúru Reuters projektový manažér Brent Cobleigh z Letového výskumného strediska NASA na leteckej základni Edwards.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vesmír

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
NASA, Lietadlá
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS Richard Sulík pred rokovaním krízového štábu.
Premiér Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Sulík zasa berie Matovičovi hračku

Premiér sa vyhráža zatváraním a otvára maturitné ročníky.

Peter Tkačenko

OĽaNO pripúšťa pri voľbe generálneho prokurátora aj odchod z koalície

Remišová by chcela, aby sa koalícia dohodla na jednom mene.

Premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Test: iPhone 12 mini je dokonalý malý smartfón

Je malý, výkonný a robí skvelé fotky.

Ľadovce na Mount Evereste sa zmenšujú, v snehu našli mikroplasty

Himaláje sú z klimatického a ekologického hľadiska málo preskúmanou oblasťou.

Čakanie v rade na vrchol Mt. Everestu 22. mája tohto roku.

V Pompejach našli zachované pozostatky dvoch ľudí (fotogaléria)

Vedci sa domnievajú, že išlo o otroka a bohatšieho muža.

V Pompejách našli zachovalé pozostatky dvoch ľudí.
Podcast Klik

Klik: Nové čipy od Applu sú veľká vec

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik.