Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky
PODCAST ZOOM

Zoom: Dôsledky klimatickej krízy sme podcenili, varujú vedci

Pravidelný podcast o novinkách z vedy.

Vypočujte si podcast

Dobre už bolo. Čaká nás totiž svet s klímou, ktorá bude oveľa menej príjemná, než tá v minulosti. Navyše, zdá sa, že mnohé dôsledky klimatickej krízy sme ešte podcenili. Napríklad ten, koľko ľudí reálne ohrozí stúpajúca hladina morí.

A keď sme teda už pri vode, dážď rastliny potrebujú. Ale zároveň im spôsobuje vážne problémy... a to teda až také, že rastliny začnú panikáriť.

Tento týždeň sa v podcaste Zoom pozrieme, čo objavila vesmírna sonda Voyager 2, keď opustila našu slnečnú sústavu. Zistíme, ako rastliny reagujú na dážď i čo hovorí nový výskum o dôsledkoch otepľovania planéty a rastúcej hladiny oceánov.

Prečo je ľad taký klzký? Odpoveď leží vo vrstve vody, v akomsi povrchovom filme, ktorý vzniká vďaka treniu. Vedci ale teraz ukázali, že táto vrstvička je oveľa tenšia, ako sme dosiaľ predpokladali - a zároveň aj oveľa viskóznejšia.

Vedci konečne zistili, ako istý toxín dokáže zabíjať aj multirezistentné baktérie, ktoré sú odolné na naše antibiotiká. Enzým lyzostafín dokáže preniknúť do zlatých stafylokokov a zabiť ich a pochopenie jeho fungovania nám môže pomôcť pri hľadaní nových liekov na mikróbe odolné voči antibiotikám.

Astronómovia objavili celú novú triedu čiernych dier. Ukázalo sa, že môžu byť menšie, než sme sa dosiaľ domnievali. Výskumníci zároveň opísali metódu, ako by sme tieto menšie pozostatky po hviezdach mohli objavovať.

Vedci vytvorili umelé listy, ktoré dokážu premieňať uhlík na palivo. Technológia by mohla pomôcť v boji proti zmene kliímy a proti jej dôsledkom. Metódy sa inšpirovala procesom fotosyntézy a umelé listy menia oxid uhličitý na metanol a kyslík.

Téma: Rastliny

Zoom | Týždenný vedecký podcast

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Čakanie na prokurátora

Podstatné je, aby sa koncovka našla v dohľadnom čase.

Minister školstva Branislav Gröhling a minister hospodárstva, prvý podpredseda vlády pre ekonomiku Richard Sulík (obaja SaS).