Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky
OBJEKTÍV

Našli myšieho jeleňa. Vyškrtnú ho zo zoznamu hľadaných druhov

Minulý rok našli aj najväčšiu včelu.

Myš alebo jeleň? Vedci si tridsať rokov mysleli, že drobný párnokopytník Tragulus versicolor je vyhynutý. Teraz ho na zábere zachytili fotopasca.Myš alebo jeleň? Vedci si tridsať rokov mysleli, že drobný párnokopytník Tragulus versicolor je vyhynutý. Teraz ho na zábere zachytili fotopasca. (Zdroj: SIE/GWC/Leibniz-IZW/NCNP)

Objektív je špeciálna rubrika, v ktorej predstavujeme zaujímavé snímky či videá zo sveta vedy a technológií.

Pripomína kríženca myši a jeleňa. Vedci si mysleli, že drobný párnokopytník Tragulus versicolor vyhynul pred tridsiatimi rokmi pre nadmerný lov.

Teraz sa podarilo niekoľko jedincov zachytiť pomocou fotopasce v Annamskom pohorí, ktoré tvorí prirodzenú hranicu medzi Vietnamom a Laosom.

Zviera bolo umiestnené na zozname 25 najhľadanejších stratených druhov organizácie Global Wildlife Conservation (Svetová ochrana prírody).

Tento rok už zo zoznamu vyškrtli najväčšiu včelu na svete, ktorá bola stratená 38 rokov. Teraz sa k nej pridá aj drobný živočích, ktorého prezývajú aj vietnamský myší jeleň. V skutočnosti nie je jeleň, ale patrí medzi párnokopytníky.

Súvisiaci článok Pozorovali jeleňa, ako obžiera ľudské kosti Čítajte

Prvýkrát ho objavili v roku 1910. Bohužiaľ, stal sa vyhľadávanou poľovníckou trofejou a vedci sa obávali, že preto vyhynul. Od roku 1990 totiž neexistuje žiadne potvrdené pozorovanie tohto druhu.

Pre obyvateľov v blízkosti juhoázijského pohoria však T. versicolor nebol nikdy stratený. Tvrdili, že ho často videli v priľahlých lesoch. Ich príbehy preverili autori novej štúdie vo vedeckom časopise Nature Ecology & Evolution.

Vďaka pomoci miestnych obyvateľov zachytili druh T. versicolor na záberoch viac ako dvestokrát. Nevedia však potvrdiť, koľko jedincov ich fotopasce skutočne nasnímali.

DOI: 10.1038/s41559-019-1027-7

Téma: Vyhynutie

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Koaličná diskusia o výbere šéfa prokurátorov pripomína handlovanie na konskom trhu

Podstatné je, aby sa koncovka našla v dohľadnom čase.

Minister školstva Branislav Gröhling a minister hospodárstva, prvý podpredseda vlády pre ekonomiku Richard Sulík (obaja SaS).