Streda, 8. júl, 2020 | Meniny má IvanKrížovkyKrížovky

Otvorili zapečatnú vzorku z Mesiaca, ktorá bola zavretá viac ako štyridsať rokov

Vzorka uchováva vertikálne vrstvy pôdy.

Astronaut misie Apollo 17 Gene Cernan počas jedného z výstupov na mesačný povrch, pri ktorom odobral dve vzorky neskôr odložené na viac ako 40 rokov pre budúci výskum.Astronaut misie Apollo 17 Gene Cernan počas jedného z výstupov na mesačný povrch, pri ktorom odobral dve vzorky neskôr odložené na viac ako 40 rokov pre budúci výskum. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Astronaut úplne poslednej mesačnej misie, Gene Cernan, mal dôležitú úlohu. Do povrchu našej prirodzenej družice zaboril v decembri 1972 dve trubice. Spolu s nimi vytiahol vzorky horninového materiálu a každú zapečatil do vákuovej nádoby. Po návrate ich v NASA ešte raz uzavreli a uskladnili.

Odvtedy sa ich už nik nedotkol. Až doteraz.

Po viac ako štyridsiatich rokoch otvorili na začiatku novembra prvú z dvojice zapečatených vzoriek. Môže priniesť nové poznatky o Mesiaci a zlepšiť techniky pri jeho budúcom prieskume.

Investícia do budúcej vedy

Väčšinu vzoriek, ktoré na povrchu Mesiaca zozbierali astronauti, vedci dôsledne preskúmali a získali z nich dôležité poznatky.

Niektoré, ako vzorky z Apolla 17, sa však v NASA rozhodli uchovať pre budúcnosť. Chceli mať možnosť preskúmať ich až vtedy, keď budú k dispozícii modernejšie technológie než v čase programu Apollo.

Súvisiaci článok Astronauti padali na Mesiaci. NASA ich natáčala pre vedecké účely Čítajte

Všetky doteraz neotvorené vzorky zozbierali počas posledných troch misií programu.

"Naše vedecké technológie sa za posledných päťdesiat rokov výrazne zlepšili, a vedci tak majú príležitosť preskúmať vzorky spôsobom, ktorý doteraz nebol možný," vysvetľuje pre web NASA Francis McCubbin, kurátor materiálov v Johnsonovom vesmírnom stredisku v Texase.

Medzi moderné technológie patrí napríklad nedeštruktívne trojrozmerné zobrazovanie, ale aj hmotnostná spektrometria, ktorá dokáže stanoviť zloženie vzorky či chemickú štruktúru molekúl.

Pri skúmaní mesačných vzoriek využijú aj mikrotómiu s ultravysokým rozlíšením pre rozrezanie vzoriek na veľmi tenké plátky. Inými slovami, zapečatené vzorky budú môcť vedci po otvorení preskúmať v nevídanom detaile.

Ukrývajú dôležité informácie

Začiatkom novembra vedci otvorili vzorku označenú číslom 73002. Najprv ju preskúmali röntgenom. Podľa výsledkov sa rozhodli, ako vzorku vyberú a prerozdelia medzi viaceré vedecké tímy.

Takto zaistili, že aj tie najmenšie časti horninového materiálu boli zachované.

Súvisiaci článok Číňania uverejnili ďalšie snímky zvláštnej hmoty na odvrátenej strane Mesiaca Čítajte

Druhú zapečatenú vzorku z misie Apollo 17 označenú 73001 otvoria začiatkom budúceho roka. Vedci totiž ešte stále testujú spôsoby, ako najlepšie zachytiť mesačné plyny, ktoré sú uskladnené spolu s horninovým materiálom.

V NASA sa rozhodli dlhodobo uzavreté vzorky otvoriť aj pre blížiaci sa návrat človeka na Mesiac v roku 2024 v rámci programu Artemis.

Ich analýza môže pomôcť pri lepšom určení miest na prieskum. Môže tiež ukázať, kde by sa mohol nachádzať ľad, či ako sa vyvíjala mesačná kôra.

Vzorky takisto naznačia, ako dobre fungovali nástroje z čias Apolla, čo zas pomôže pri zlepšovaní prístrojov budúcich misií.

NASA, Mesiac, Astronauti

Skutočná otázka

Matovič mal pravdu. SaS aj Za ľudí nakoniec usúdili, že zasa až tak im Kollárov pofidérny titul neprekáža.

Hygienik Mikas: Ak sa situácia zhorší, budem biť na poplach

Ján Mikas vraj netušil, že zo sanitárnych dní v nedeľu vznikne taký politický problém.

Hlavný hygienik SR, Ján Mikas
Obvinený Norbert Bödör prichádza na Špecializovaný trestný súd

Červoň druhu Siphonops annulatus, ktorú skúmali v novej štúdii. Vedci v jej ústach objavili doteraz neznáme žľazy, ktoré by mohli vylučovať jed. Veľmi sa totiž podobajú na podobné orgány u hadov.

Vedci identifikovali drobného predka dinosaurov

Objavy naznačujú, že veľkým dinosaurom predchádzali menšie živočíchy.

Fosília Ida. Stará 47 miliónov rokov, veľká 53 centimetrov, zrejme v deviatom či desiatom mesiaci života.
Podcast Pravidelná dávka

Do biológie ukryli štyri bilióny dolárov

Bioinžinierstvo a syntetická biológia sú o ekonomickom prínose.