Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Vodné medvedíky vzdorujú smrti vďaka špeciálnej ochrane DNA

Pomalky objavili aj v odkvape.

Ilustračná fotografia. Ilustračná fotografia. (Zdroj: ADOBE STOCK)

BRATISLAVA. Vyzerajú ako miniatúrny kríženec medvedíka a vrecka do vysávača. Tardigrady sú známe najmä svojou nevídanou odolnosťou. Okrem iného prežijú aj "bombardovanie" röntgenovými lúčmi.

Vďačia za to špeciálnej bielkovine, ktorá chráni ich DNA. Vedci v novej štúdii ozrejmili, ako táto ochrana funguje.

Výsledky uverejnili vo vedeckom časopise eLife.

Ochrana cukrovej vaty

Tardigrady, prezývané aj pomalky či vodné medvedíky, by ste našli takmer všade na zemi. Jedným z najodolnejších druhov pomalky je Ramazzottius varieornatus. Vedci ho objavili v odkvapovom žľabe v Anglicku.

Súvisiaci článok Konzervu s mäsom vystavili ničivému žiareniu. Objavili odolnú baktériu Čítajte

Pred radiáciou tieto pomalky chráni bielkovina prezývaná Dsup. Prvýkrát ju opísali v roku 2016. Odvtedy vedci zistili, že ak ju pridajú do ľudských buniek, nadobudnú rovnakú ochranu pred žiarením.

Špeciálna bielkovina sa u pomaliek nachádza okolo nukleozómov, ktoré sú základnou stavebnou jednotkou chromozómov. Obaľuje ich "ako nadýchaný obláčik cukrovej vaty," opisuje pre Science News bielkovinu Dsup molekulárny biológ James Kadonaga.

Keď bunky zasiahne radiácia, obvykle pri tom vznikajú hydroxylové radikály. Sú to molekuly zložené z vodíka a kyslíka, ktoré následne poškodzujú DNA. Bielkovina Dsup však radikály k DNA nepustí. Tardigrada tak zostane "geneticky nepoškodená".

Ochrana pred žiarením iba náhodou

Podobnú bielkovinovú ochranu má aj ďalší druh pomalky zvaný Hypsibius exemplaris. I keď sa podobá len čiastočne, tardigrade poskytuje rovnakú ochranu DNA.

Súvisiaci článok Na Mesiaci sú tardigrady. Ako sa tam dostali a akú majú šancu na prežitie Čítajte

Tardigrady túto obranu počas evolúcie nenadobudli preto, že by boli neustále zasahované žiarením. Bielkoviny pomalkám slúžia najmä vtedy, keď sú vysušené, čo sa im stáva často.

Drobné živočíchy bežne žijú vo vlhkom prostredí. Ak sú podmienky príliš suché, dostanú sa do anabiózy, keď sa všetky ich životné funkcie obmedzia na minimum. Takto dokážu prežiť rôzne nepriaznivé podmienky.

Keď je tardigrada vysušená, zvyšuje sa jej v bunkách koncentrácia radikálov, ktoré škodia jej DNA. Organizmus by si v takomto stave poškodenú DNA nedokázal opraviť, má preto bielkovinu, ktorá poškodenie ani nepripustí.

Ochrana pred röntgenovým žiarením je teda pri pomalkách iba vedľajšia výhoda, myslí si Kadonga.

doi: 10.7554/eLife.47682

Téma: Gény a genetika

Tardigrady - najodolnejšie organizmy na Zemi, DNA

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

Snímka z odberového miesta v športovej hale v Pezinku počas celoplošného  skríningového testovania ľudí na ochorenie COVID-19 na Slovensku.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie na Covid-19.

Petra Vlhová dnes ide zjazd.

Sledujte zjazdové lyžovanie s nami.