Scrapland - GTA vo vesmíre?

Scrapland, nová hra od psychedelického herného dizajnéra Americana McGeeho, je originálnym a vcelku inovatívnym titulom ktorý bol už od začiatku prirovnávaný sérii Grand Theft Auto. Či je na tom niečo pravdy, sa dozviete v našej podrobnej recenzii.

Scrapland - nová hra od herného dizajnéra Americana McGeeho, ktorý sa preslávil, netradičným, psychedelickým prenesením rozprávkovej Alice z krajiny zázrakov do herného sveta v titule American McGee’s Alice. Scrapland je ďalší, môžeme povedať, inovatívny, tak troška originálny titul, od ktorého sa očakávalo, že bude príjemným, môžeme povedať najväčším prekvapením prebiehajúceho roku 2005. Už od vydania prvých informácií sa táto hra prirovnávala k sérií Grand Theft Auto od Rockstar Games. Dnes, po zhruba týždňovom testovaní vám prezradím svoj ortieľ na túto hru. Naozaj je to titul, hodný prirovnania k najlepšej hernej sérií uplynulých rokov?

Z časti aj áno – Scrapland je vlastne také menšie GTAčko odohrávajúce sa vo vesmírnom futuristickom prostredí, na asteroide Scrapland, v mestečku Chimera, kde namiesto ľudí pobehujú roboti. Namiesto áut sa tu stretneme s rôznymi lietajúcimi bojovými strojmi, avšak tento svet je rovnako skazený ako ten ľudský. Skúste si vybaviť film Piaty Element s Bruceom Willisom v hlavnej role, prípadne hru Beam Breaker, ktorá ním bola inšpirovaná a hneď mate akú takú predstavu o prostredí.

Píše sa rok XYZ. Ďaleká budúcnosť. Na už spomínaný asteroid Scrapland (do mesta Chimera) prilieta robot D-Tritus. Čudo, ktoré sa údajne stvorilo resp. vyrobilo samo a ktoré sa vybralo spoznávať univerzum. Po úvodnej, veľmi dôkladnej prehliadke je vpustený do mesta. Ono tá prehliadka bola dôležitá z toho titulu, že na planéte nie sú vítané žiadne organické tvory, čiže humanoidné, s ktorými má Chimera nie práve najlepšie vzťahy a tieto dve "rasy" medzi sebou bojujú (spočiatku bol asteroid kolóniou ľudí, tí však neskôr odišli a vystriedali ich tu roboti, preto ten názov). V Chimere musí pracovať každý bez výnimky a tak je potrebné zamestnať aj nového osadníka D-Tritusa, ktorý akosi pozabudol na odporúčanie od svojho bývalého zamestnávateľa (veď vlastne ani nijakého nemal) a tak sa musí uspokojiť s tou najpodradnejšou prácou na planéte Chimera, prácou novinára. Presnejšie investigativného novinára-fotografa, ktorý sa v priebehu hry bude hrať na detektíva. Na planéte sa totiž predovšetkým bojuje a zabíja. Miestne noviny a televízia obsahujú len takéto správy a aj D-Tritus ich bude musieť sprostredkovávať.

Hneď v úvode vás zarazí, že ono sa to tými súbojmi a vraždami na Chimere len tak hemží a každú sekundu ste svedkami nejakej prestrelky. Rozumný človek by si myslel, že po jednom dni bude takýmto prístupom vyhubené celá planéta, avšak ono to pravda práveže nie je. Podobne ako každý, kto príde na Chimeru aj D-Tritus musel podstúpiť proces, počas ktorého sa zoskenuje jeho telo a podoba sa uloží do centrálnej databanky. V prípade smrti tak nie je problém oživiť zosnulé telo – hlavne ak na každom kroku stretávate biskupov, ktorí za istý diel chimérskych peňazí predávajú extra životy (v hre to znamená asi toľko, že sa nezobúdzate vo väznici, ale tam kde vás zabili).

D-Tritusovym prvým prípadom je objasnenie záhadnej vraždy miestneho arcibiskupa (správcu veľkej databázy), azda najvýznamnejšieho tvora planéty. Ten zahynul, čo by na základe predchádzajúceho odstavca nebol až taký problém, avšak jeho záznamy zmizli z centrálnej databanky a tak ho nie je možné priviesť späť medzi živých. Vyšetrovanie začína zháňaním dôkazov o smrti, ktoré nie je vôbec také jednoduché, akoby sa zdalo a tak chvíľku potrvá, kým vlastne prídeme nato, kto za týmto činom stojí. Sú za vraždu arcibiskupa zodpovední ľudia? To už neprezradím, nechajte sa prekvapiť, určite však stojí zato prísť nato :).

           

Aj napriek nie práve populárnemu zamestnaniu patrí D-Tritus medzi tých šťastnejších obyvateľov Chimery. Starý fotoobjektív Sebastian mu totiž ako odmenu zato, že ho nebude používať, prezradil trik, ako sa hacknúť do Veľkej databázy (Great Data Base) a vziať na seba podobu a schopnosti, ktoréhokoľvek obyvateľa Chimery (ale pozor, je to nelegálne a nesmie vás pri tom vidieť policajná hliadka, lebo inak je zle). Tých sa po meste pohybuje približne 15 typov, každý s unikátnymi schopnosťami. Zatiaľ čo D-Tritus dokáže zneškodniť všetkých tých, ktorí sa pohybujú v jeho okolí, taký bankový úradník alebo hlavný bankár, dokážu z ľudí vyťahovať ich úspory – výborný spôsob ako sa dostať k peniazom. Krásavica, reportérka Betty, ktorá hlavnému hrdinovi okamžite padne do oka, zas dokáže vytvoriť silnú explóziu, ktorá zmietne všetko v okolí niekoľkých metrov z povrchu zemského. Maličký spinkovač je zas šikovný skokan a dostane sa do každej škáry, všade tam kde nezalezú ostatní, výborný pomocník pri útekoch zo žalára. Dovolím si tvrdiť, že každú z týchto schopností v hre využijete takže postavičky tu zohrávajú istú úlohu a nie sú tu len tak pre okrasu, čo je len dobré.

Celkovo hra obsahuje akési dva typy hier. Tá prvá je časť adventúrna, kedy spovedáte jednotlivé postavy, získavate dôkazy o smrti atď. Skrátka pohybujete sa po vlastných z jedného miesta na druhé.

Druhá časť je letecko-bojová. Chimera je totiž obrovské mesto zložené z niekoľkých častí – priemyselnej zóny, Scrapyardu, obchodnej zóny, centra a pešo sa predsa presúvať nebudeme. Jednak to nie je možné, pretože do budov sa dostaneme jedine cez špeciálne, vysoko umiestnené vchody... a aby sme chodili niekoľko kilometrov dlhé trasy pešo? No čo sme, veď máme tu predsa mechanika Rustyho s vlastným hangárom/garážou, ktorý vám pri prvej návšteve pridelí pomocníka Spoot-Nicka, z ktorého pomocou si je možné postaviť vlastné vznášadlo. Za zmienku stojí, že vlastniť môžeme až 9 vznášadiel, každé môže byť výnimočné, pretože na výber máme z veľkého množstva súčiastok – štyrok-piatich typov trupu, šiestich rôznych zbraní, veľkého počtu motorov, šírky plášťa. Ale nebojte sa, nie je to nič zložité, len potrebujete peniaze, pretože všetko niečo stojí.

K peniazom prídete najlepšie tak, že na začiatku si zaobstaráte nejaké to vznášadlo a budete zostreľovať vznášadlá cudzie, alebo sa prekonvertujete na bankára a peniaze budete doslova ťahať z jednotlivých obyvateľov mesta. Alebo budete plniť misie, alebo si zájdete do hráčskeho brlohu a dohodnete si nejaký arénový súboj, tzv. super crazy bet.

Takéto vznášadlá je vecička dobrá nielen na prepravu, ale aj takéto súboje, kedy vybavíte svoju loď ťažkými zbraňami + muníciou a vyberiete sa likvidovať protivníkov – priestor resp. pohyb je totiž podobne ako v GTA neobmedzený, munície mnoho, polícia na každom kroku tak prečo si troška nezastrieľať, vyčkať na policajtov, ktorí sliedia na každom kroku a trošku sa s nimi nepozabávať? :).

Súčasťou stávok sú aj závody, nie nepodobné napr. tým z Drome Racers. Na ne je najvhodnejšie vybrať svoje najľahšie a najrýchlejšie vznášadlo, prísť na miesto preteku a ako prvý dôjsť do cieľa a pritom tiež ako prvý nezabudnúť prechádzať cez graficky označené checkpointy. Všetci nitro-turbo pozitívni – vznášadlá disponujú aj turbom :) !

Aj napriek tomu je z väčšej časti hra lineárna – hlavnú os tvorí príbeh, v ktorom musíte prísť na koreň vraždy chimerského arcibiskupa, vedľajšiu os už spomínane stávky uzatvorené v hráčskom brlohu, vylepšovanie vznášadla, lietanie po Chimere.

            

GRAFIKA 9 / 10
Chimera, celý Scrapland je jednoducho krásny. Výnimočná futuristická architektúra mesta, unikátny vzhľad každej jednej časti tohto sveta, vás jednoducho musí dostať. Nemôžeme povedať o grafickej stránke Scraplandu, že predstavuje vrchol technologických možností súčasných grafických kariet, na takýto typ hry je však dostačujúca. Určite krajšia ako v slávnom GTA :). Svet Scraplandu je jednoducho pestrý, bez pochýb kovový a plný svetelných efektov, Scrapyard plný zrúcanín a vôbec nie neromantických zákutí, priemyselná zóna vyniká nie príliš pohľadnými priemyselnými budovami, predovšetkým elektrárňami, obchodná zóna je zas plná mrakodrapov s apartmánmi biznismenov – miesto kde sa odohraje najviac súbojov a pretekov a nakoniec tu máme ešte Downtown – srdce Chimery ladené do príjemnej modrej. Radosť je pozerať sa na jednotlivé robotické charaktery, každý ma svoj unikátny vzhľad, správanie, je príjemné sledovať ako si autori predstavujú napr. také banky či diskokluby, pre náš svet tak typické, vo futuristickom svete robotov. Celá tá grafická nádhera (pokiaľ ste hrali demovku Robotov je to niečo podobné) pobeží aj na dnes priemerných, možno už podpriemerných počítačoch s procesorom 2GHz a aj na starej Radeonke 9100 :).

INTERFACE 7 / 10
Menu Scraplandu je taktiež krásne a zároveň veľmi jednoduché. Na ovládanie hry si však treba nejakú tu pol hodinku zvykať, predsa len kým získate ten cit do pravej ruky, v ktorej držíte myšku riadiacu smer pohybu hlavného hrdinu a jeho vznášadla. Skúšal som aj gamepad, ale ten pri vzdušných súbojoch veľmi nepomohol – hlavne v neskorších častiach hry sú totiž potrebné pohotové reflexy a veľmi presná streľba a to dosiahnete jedine použitím myšky.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Prvé okamihy, prvé zoznámenie s hrou je veľmi milé. Ako som už spomínal okamžite vás ohúri rozsiahly, grafický krásny svet Scraplandu, množstvo zaujímavých postáv, vtipné hlášky, zo začiatku pomerne zaujímavé úlohy. Hra však začne troška stereotypne pôsobiť v neskorších častiach hry – u mňa tento stav nastal po siedmich-ôsmich hodinách čistého hracieho času, kedy sa začali jednotlivé úlohy opakovať. V tom okamihu totiž nasledovali za sebou dve rovnaké misie – nasledovať jedného žoldniera, ktorý vás privedie k ukrytým plánom istého super vznášadla, pričom cestou vás svojimi strelami bombardujú robotické moskity – to by možno aj bolo v pohode, ale opäť som sa stretol s tými istými hláškami ako po prvýkrát. A neskôr to bude už len a len horšie. Bude to predovšetkým o súbojoch v uzavretých alebo otvorených arenách, s tým rozdielom, že najprv bude potrebné k dosiahnutiu víťazstva zostreliť súpera 10-krat, v ďalšej misií už 20-krát atp. Už som spomínal šialeného biskupa, ktorý bude od vás v jednej misii žiadať aby ste každých 20 sekúnd zostrelili minimálne jedno vznášadlo, no robte to dovtedy kým vám nepovie STOP – potrvá to dobrých 15-30 minút – na môj vkus pomerne veľa, a to ešte nehovorím o tom, ak vám pri konci nastane situácia, kedy zájdete do takej časti mesta, kde sa nevyskytuje žiadne vznášadlo a vy za 20 sekúnd nezostrelíte nikoho.

Alebo napríklad také súboje – arénové ten lepší prípad, tie, odohrávajúce sa v rozsiahlom meste horší. Vašou úlohou je zostreliť nepriateľske vznášadlo. Vďaka tomu, že po celom areály je rozosiate až neprimerane veľké množstvo zásobníkov či lekárničiek, súboje nebudú mať konca, ale tomu sa budem ešte venovať v sekcii inteligencia a obtiažnosť.

Ale dobre, hrateľnosť nie je zlá a dopredu v hraní vás bude posúvať príbeh so zaujímavou detektívnou zápletkou a vy jednoducho budete chcieť zistiť, ako to s tou smrťou arcibiskupa vlastne je.

           

MULTIPLAYER 8 / 10
Autori ho sem dávať nemuseli, ale predsa tak urobili. Hra mi trošku pripomínala Unreal Tournament. Stretneme sa tu aj s podobnými módmi, ktoré sú však obsiahnuté dnes už v každej hre s multiplayerom. V časti hry pre viacerých hráčov nájdeme niekoľko módov – deatchmatch, tímový deathmatch a potom niečo ako klasika Capture the Flag – tu sa to volá Flag Hunt, respektíve Team Flag Hunt. Tretím MP módom je One Flag, taktiež tímový, ktorého podstata je asi takáto – vyberiete si mapku a na nej budú porozhadzované vlajočky – vy tieto vlajočky musíte zbierať a hráč, ktorý ako prvý vyzbiera istý počet (napríklad 20), vyhráva.

Zahrať si je možné po lokálnej sieti, ale aj internete – žiaľ tých internetových kônt som veruže veľa nenašiel, presnejšie povedané žiadne, takže túto časť hry som si ani veľmi nevyskúšal.. Multiplayer je však určite príjemným spríjemnením hry – môžeme na ňom napríklad nacvičovať taktiku súbojov, ktorú neskôr naostro využijeme v samotnej hre. Multiplayer podporuje hru až 64 hráčov.

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Či je to už D-Trtus alebo Betty, pán starosta alebo šéf polície, všetci sú skvelo nadabovaní. Tých málo hlášok čo jednotlivé postavy vypúšťajú, je vtipných, naozaj veľká škoda, že autori im do papuľky nevložili viacej takých vetičiek plných narážok na rôzne situácie skutočného sveta. Napr. v hre si od jedného z robotov vypočujete slávnu hamletovskú vetu: "Byť či nebyť?". A také zvukové efekty ako výbuchy, streľba, buchot, trachot, šumot – to nestojí za zmienku, je to klasické, priemerné...

HUDBA 8 / 10
Tu by sa dalo napísať to isté čo v predchádzajúcom hodnotiacom odstavci – hudba je skvelá, avšak je jej málo. Stretneme sa tu s rôznymi hudobnými motívmi – rýchlejšie elektronické skladby, ale aj pomalšie orchestrálky. Len naozaj netuším podľa čoho sa v hre spúšťajú – jednoducho niekedy ich počuť, inokedy je ticho... Ale ak hrajú v pozadí, skúste sa započúvať.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Najprv sa pozrime na náročnosť. Tá nie je nijak vysoká, navyše máme na výber z troch stupňov. Jednotlivé úlohy sú jasne dané, nebudete nad nimi dumať, bude vám presne povedané kde kedy ísť, dokonca to budete mať aj grafický znázornené pomocou smerových šípok na obrazovke takže so zákysmi by nemali byť problémy. Horšie je to už s faktom, ktorý som načal pár odstavcov nahor v hodnotení hrateľnosti. A to je práve súbojová časť, kedy autori tým, že rozosiali po Scraplande veľké množstvo lekárničiek, vyvolali efekt dlhých súbojov, kedy budete nadávať, že súperi sú tak inteligentní a vždy keď je to už s nimi zlé naberú rýchlosť, skryjú sa za mrakodrapy a okamžite smerujú k prvej lekárničke. V uzavretých arénach sa to dá ešte prežiť, pretože sa vám aspoň nemajú kde skryť, v outdoorových priestranstvách je však prostredie rôznorodé, plné výčnelkov, tunelov, prevýšení a nie je problém sa kdekoľvek skryť. A tak sa môže stať, že jeden súboj bude trvať aj hodinu a pomaly vám to začne pripomínať dlhé súboje v Unreal Tournamente.

         

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10  
Scrapland je určite príjemným prekvapením tohto roka. Vlastne, čo sa od neho očakávalo aj splnil. Určite sa pri titule zabavíte, veď disponuje celkom zaujímavým a trošku vtipným príbehom, voľnosťou v štýle GTA, avšak čo sa komplexnosti týka, porovnávať sa s ním ani zďaleka nemôže. Misie sa až príliš často opakujú, čo môže v neskorších herných dobách spôsobiť menší stereotyp. Ako som však už spomenul, vpred vás bude hnať túžba po odhalení tajomstva vraždy. Čistá herná doba je pomerne slušná a presahuje 15hodín. Scrapland je skvelá odreagovačka, vrelo odporúčame.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Astronautka Dorothy Metcalf-Lindenburgerová hovorí, ako vyzerá tréning v NASA a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

Rozšírená realita je zábavná aj užitočná. Skúste tieto aplikácie pre iPhone a iPad

Nová aktualizácia iOS 11 pre mobilné zariadenia od Apple priniesla aj ARKit. V ponuke sú prvé aplikácie a je s nimi zábava.

TECH_FM

Kontroverzný objav naznačuje, že praľudia sa mohli vyvinúť v Európe

Stopy dávneho tvora mätú vedcov. Odborníci sa sporia, komu patrili.

Strašia vás baktérie na mobile? Vymysleli "umývačku"

Nová nabíjačka dezinfikuje mobily, používa na to ultrafialové žiarenie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 283
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 893
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 988
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 495
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 918
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 914
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 753
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 548
  9. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 547
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 537