Štvrtok, 6. august, 2020 | Meniny má JozefinaKrížovkyKrížovky

Odhalili, ako sa vyvíjal vesmír a miesto ľudstva v ňom. Získali Nobelovku za fyziku

Cenu dostali traja laureáti.

Načítavam video...

BRATISLAVA. Nobelovou cenou za fyziku tento rok ocenili prínos k nášmu poznaniu evolúcie vesmíru a miesta, ktoré v ňom má Zem.

Komisia udelila cenu trom vedcom. Polovica ide Jamesovi Peeblesovi za teoretické objavy vo fyzikálnej kozmológii.

Druhá polovica zas spoločne Michelovi Mayorovi a Didierovi Quelozovi za objav vôbec prvej planéty obiehajúcej inú hviezdu.

Ich objavy spoločne otvorili nové poznatky o štruktúre a dejinách vesmíru tak, ako ho dnes poznáme.

V pondelok už udelili prvú tohtoročnú Nobelovku za fyziológiu alebo medicínu trom vedcom za objav mechanizmu, akým sa bunky prispôsobujú zmenám v dodávkach kyslíka.

Rada mladým vedcom

Počas ceremónie sa Nobelova komisia spojila iba s Jamesom Peeblesom.

"Zdravím, opäť Göran Hansson. Som ten, kto vás asi pred hodinou zobudil a oznámil dobrú správu," začal telefonický rozhovor predseda komisie Hansson.

"Áno, zobudili. Ale to je v poriadku," povedal so smiechom Peebles.

Fyzika sa prítomní pýtali okrem iného aj na to, či si myslí, že vo vesmíre je na iných planétach život.

"Sme si istí, že jestvuje množstvo planét. Časť z nich bude isto vhodná pre život v určitej podobe. Myslím, že na niektorých z nich bude čosi, čo by sme mohli nazvať životom," odpovedal Peebles. Ale či pôjde o život podobný tomu na Zemi, to je už iná otázka.

Pre mladých ľudí, ktorí zvažujú vedeckú kariéru, mal jednu radu.

"Mali by ste sa do nej pustiť preto, že ju milujete. Ceny a ocenenia sú milé a určite potešia, no nie sú súčasťou vašich plánov. Vede by ste sa mali venovať, pretože vás fascinuje," dodal.

Vesmír od Veľkého tresku po dnešok

Viac ako dvadsaťročná práca Jamesa Peeblesa vytvorila základ pre naše chápanie vesmíru, jeho štruktúry a dejín. Od Veľkého tresku, keď bol vesmír ešte horúci, až po dnešok, keď sa chladný priestor rozpína.

Jeho teoretické predpovede o tvare vesmíru, hmote a energii v ňom neskôr potvrdili merania kozmického mikrovlnného pozadia. Toto elektromagnetické žiarenie je pozostatkom z obdobia krátko po vzniku vesmíru.

Súvisiaci článok Veľká anketa vedcov: čo je najväčšia nezodpovedaná otázka vo vede? Čítajte

Peeblesove zistenia tiež odhalili vesmír, ktorý iba z piatich percent tvorí nám známa hmota - galaxie, hviezdy, my. Zvyšok, 95 percent, tvorí tmavá hmota a tmavá energia, ktoré naďalej zostávajú záhadou.

"Naďalej musíme priznať, že tmavá hmota aj tmavá energia sú záhadou. Stále máme mnoho otvorených otázok. Čo sú vôbec zač?" opýtal sa počas oznámenia laureátov Peebles.

Tmavá energia aj tmavá hmota "vidíme" iba vďaka im prejavom na okolie. Kým tmavá hmota priťahuje, tmavá energia zas poháňa rozširovanie vesmíru. No nič viac nevieme, ani aké častice ich tvoria.

Prvá planéta mimo Slnečnej sústavy

Michel Mayor a Didier Queloz zas objavili v októbri 1995 prvú exoplanétu mimo našej Slnečnej sústavy. Od Zeme sa nachádza približne 51 svetelných rokov v súhvezdí Pegas a obieha hviezdu podobnú Slnku.

"V tom čase som si vôbec nemyslel, že šlo o planétu. Myslel som si iba, že v údajoch je čosi nesprávne," povedal vo videu o objave planéty Didier Queloz.

Súvisiaci článok Veľký ako Neptún. Zrejme objavili prvý mesiac mimo našej sústavy Čítajte

Teleso bolo totiž príliš veľké a príliš blízko hviezdy, aby šlo o planétu. No ďalšie údaje z pozorovaní stále ukazovali "čosi nesprávne", až Queloz musel pripustiť, že nejde o chybu, ale skutočne objavili planétu.

Planéta s názvom 51 Pegasi b patrí do kategórie horúcich Jupiterov. Nazývajú sa tak, pretože ide o plynné obry, ktoré svoju hviezdu obiehajú veľmi blízko.

Mayor a Queloz planétu objavili vďaka jej nepatrnému vplyvu na hviezdu. Keď planéta obieha svoju hviezdu, ťahá ju sem a tam. Z pohľadu zo Zeme sa zdá, že hviezda sa kýve. A práve tu sa ukrýva podstata - pohyb hviezdy ovplyvňuje vlnovú dĺžku svetla, ktorú naše prístroje zachytia.

Astronómovia odvtedy objavili tisícky ďalších exoplanét v Mliečnej ceste. Pomáha im ešte jedna metóda, pri ktorej sa zamerajú na svetlo hviezdy a sledujú, kedy jemne pohasne. Môže to znamenať, že pred ňou prešla planéta.

Ani jedna metóda však priamo planéty nezachytí, astronómovia sledujú iba vplyv na ich materské hviezdy.

Predpovede analytikov nevyšli

Minulý rok udelili Nobelovu cenu za fyziku objavom v oblasti laserovej fyziky. Nobelovu cenu vtedy dostali traja laureáti - Arthur Ashkin, Gérard Mourou a Donna Stricklandová.

Predpovede analytikov zo spoločnosti Clarivate Analytics tento rok nevyšli. Od roku 2002 pravidelne zverejňujú zoznam vedcov, ktorí by mohli cenu získať. Predpoveď vzniká na základe počtu citácií a doteraz im vyšla päťdesiatkrát.

Cenu za fyziku mohli tento rok podľa analytikov získať traja vedci.

Arthur K. Ekert za prínos v oblasti kvantových počítačov a kryptografie. Tonyho F. Heinz za priekopnícky výskum optických a elektrických vlastností dvojrozmerných nanomateriálov. John P. Perdew za prínos k porozumeniu prirodzených vlastností a správania sa materiálov.

Zaujímavé fakty

Medzi rokmi 1901 až 2018 udelili 112 Nobelových cien za fyziku.

Súvisiaci článok Sledovali reakcie buniek na nedostatok kyslíka. Získali Nobelovku za medicínu Čítajte

Doteraz cenu získali tri ženy, Marie Curiová v roku 1903, Maria Goepper-Mayerová v roku 1963 a Donna Stricklandová minulý rok.

Najmladším laureátom je Lawrence Bragg, ktorý Nobelovku získal v 25 rokoch spolu s otcom za analýzu kryštálovej štruktúry pomocou röntgenových lúčov.

Najstarším držiteľom prestížneho ocenenia sa stal Arthur Ashkin vo veku 96 rokov, ktorému cenu udelili minulý rok.

Najčastejšie oceňovanou oblasťou je časticová fyzika, nasleduje atómová fyzika a fyzika kondenzovaného stavu.

Téma: Nobelove ceny

Fyzika, Nobelova cena za mier, Nobelova cena za fyziku

Pojednávacia miestnosť vo väznici v Justičnom paláci v Bratislave.

Dobré ráno: Výbuch v Bejrúte môže byť koncom Libanonu

Čo sa teraz stane v Libanone a čo môže po explózii nasledovať.

Komentár Tomáša Prokopčáka

Už nebude nukleárny vek

Pred 75 rokmi zvrhli Spojené štáty na Hirošimu jadrovú bombu.

Tomáš Prokopčák.
Bob Behnken (vľavo) a Doug Hurley (vpravo) krátko po tom, čo sa tím SpaceX dostal do kapsuly Crew Dragon.

Samsung ukázal nový Galaxy Note20

Je opäť väčší, výkonnejší, pracovitejší a samozrejme aj drahší.

Za masový úhyn slonov v Botswane môže zrejme prirodzený jed

Zvieratá začali hynúť v polovici mája.

V Botswane našli viac ako 350 mŕtvych slonov.

Test: TCL 10 Pro je krásny smartfón za dobrú cenu

Žiadne rekordy v rýchlosti, ale dobrá výbava a neprehliadnuteľný dizajn.