Štvrtok, 6. august, 2020 | Meniny má JozefinaKrížovkyKrížovky

Neandertálci zrejme trávili veľa času pod vodou, naznačuje nová štúdia

Dávni predkovia nevyhľadávali vlny.

Umelecká predstava o živote neandertálcov. Jedincom, ktorí žili v chladnom mokrom a veternom prostredí, na kostiach okolo zvukovodu začali vznikať výrastky.Umelecká predstava o živote neandertálcov. Jedincom, ktorí žili v chladnom mokrom a veternom prostredí, na kostiach okolo zvukovodu začali vznikať výrastky. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Surferi, kajakári a prekvapivo aj neandertálci majú niečo spoločné.

V ušiach im vznikli malé kostné výrastky. Nezvyčajný útvar sa vytvára ľuďom, ktorí sa v chladnejších oblastiach venujú vodným športom. Neandertálci však zrejme chladnú vodu nevyhľadávali pre zábavu.

Objav výrastku na fosíliach naznačuje, že dávni príbuzní ľudí boli oveľa schopnejší, ako sme si mysleli. Štúdiu zverejnili v časopise PLOS One.

Surferské ucho

Americkí vedci skúmali dobre zachované pozostatky 77 predkov ľudí z obdobia pred štyridsať- až 130-tisíc rokov. Boli medzi nimi aj neandertálci.

Súvisiaci článok Ich DNA máte aj vy. Odhalili potomka medzidruhového párenia Čítajte

V zvukovodoch hľadali kostné výrastky zvané exostózy. Vznikajú pri podráždení studenou vodou či vetrom.

Dostali pomenovanie surferské ucho, pretože sa sa tvoria ľuďom, ktorí trávia veľa času v chladnom, mokrom a veternom prostredí. V súčasnosti ide najčastejšie o surferov, odkiaľ pochádza aj pomenovanie.

Výrastky môžu zvukovod zúžiť až natoľko, že sa v ňom uzatvoria voda a maz, čo môže vyvolať vznik infekcie a spôsobiť aj čiastočnú hluchotu. Odstraňujú sa operačne a ich vzniku sa dá predísť použitím štupľov do uší či plaveckej čiapky.

Výskumníkov pri analýze kostí prekvapili najviac neandertálci. Zo skúmaných 23 jedincov mala až polovica výrastky na kostiach.

V porovnaní s inými skúmanými predkami dnešných ľudí bol výskyt výrastkov u neandertálcov dvakrát vyšší.

Schopnosti neandertálcov

Z doterajších archeologických nálezov podobná činnosť neandertálcov nebola známa.

Archeológovia doteraz nenašli žiadne zvyšky ich kajakov či iných plavidiel, objav preto naznačuje, že v chladnom a vlhkom prostredí trávili veľa času pri hľadaní zdrojov obživy. Mohli dokonca loviť aj ryby.

Súvisiaci článok Neandertálsky chlapec odhaľuje záhady pravekého detstva Čítajte

"Objav posilňuje rozmanitosť schopností neandertálcov pri hľadaní obživy a zdrojov," píše v tlačovej správe výskumník Erik Trinkaus z Washingtonovej univerzity v St. Louis.

Ďalším možným vysvetlením výrastkov je, že neandertálci mali genetické predpoklady, aby im na kostiach vyrástli. Výskumníci si myslia, že k výskytu prispeli viaceré faktory.

Ak však neandertálci skutočne hľadali potravu v chladných vodách, šlo by o ďalšie zistenie v rade, že tento ľudský predok bol schopnejší, než sme si mysleli.

DOI: 10.1371/journal.pone.0220464

Téma: História

história, Pravek, Neandertálci, Evolúcia človeka

Pražský súd zobral Majského do predbežnej väzby

Podnikateľ podal proti rozhodnutiu sťažnosť.

Majského privádzajú na súd.
Virologické testy na tzv. prasaciu chrípku  A(H1N1).
Ján Hrubala.
75 ROKOV OD BOMBARDOVANIA HIROŠIMY A NAGASAKI

Zničili celé mesto. Muži z Enola Gay nemali výčitky

Ušetrili sme veľa ľudských životov, tvrdili chlapi z lietadla, ktoré zhodilo bombu.

Posádka amerického bombardéru B-29 Superfortress, ktorý zhodil 6. augusta 1945 atómovú bombu na Hirošimu, v strede pilot Paul Tibbets.

T-Mobile oslavuje rozšírenie 5G siete do stoviek malých miest naprieč USA
Archeológ Slovenskej akadémie vied (SAV) Marián Samuel počas prezentácie a prehliadky nového archeologického nálezu drevozemného valu z 11. storočia.

Samsung ukázal nový Galaxy Note20

Je opäť väčší, výkonnejší, pracovitejší a samozrejme aj drahší.

Za masový úhyn slonov v Botswane môže zrejme prirodzený jed

Zvieratá začali hynúť v polovici mája.

V Botswane našli viac ako 350 mŕtvych slonov.