Pondelok, 6. júl, 2020 | Meniny má Patrik, PatríciaKrížovkyKrížovky
50. VÝROČIE APOLLO 11

Chcú k jasnej hviezde aj vodným svetom. Aké vesmírne misie sa chystajú

Pripravujú sa desiatky misií.

Jasná hviezda Alpha Centauri a obloha okolo nej. Aj k tejto hviezde chcú ľudia vyslať misiu, neuskutoční sa skôr ako v roku 2036.Jasná hviezda Alpha Centauri a obloha okolo nej. Aj k tejto hviezde chcú ľudia vyslať misiu, neuskutoční sa skôr ako v roku 2036. (Zdroj: ESO/Digitized Sky Survey 2 Acknowledgement: Davide De Martin)

BRATISLAVA. Ľudí vždy hnala vpred neskrotná túžba objavovať nové svety, prekonávať hranice poznaného.

Po dlhom čase sa chcú vesmírne agentúry a spoločnosti opäť postaviť na iné vesmírne teleso. Lenže tým snaha objavovať vesmír nekončí, práve naopak.

Prinášame prehľad pripravovaných misií, ktoré sa uskutočnia v najbližších rokoch. Ich cieľom nie je iba vydláždiť cestu k novým svetom, ale aj pokúsiť sa zodpovedať otázku, či sme vo vesmíre sami.

Spojené štáty americké (NASA)

Agentúra chce v rámci programu Artemis vyslať ľudí opäť na Mesiac. Na nosnej rakete SLS spolupracuje spoločnosť Boeing. V roku 2020 odštartuje misia Artemis 1, ktorá bude prvým bezposádkovým letom do vesmíru. V roku 2022 vypustí k Mesiacu prvý modul stanice Gateway. V roku 2023 príde na rad prvý posádkový let v rámci misie Artemis 2. Ľudia na Mesiaci pristanú v roku 2024 na misii Artemis 3.

2020 - Rover Mars 2020 bude hľadať stopy po dávnom mikrobálnom živote a skúmať lokálnu klímu a geológiu. Zozbiera tiež vzorky, ktoré by mohli budúce misie doniesť na Zem.

2021 - V tento rok vypustia ďalekohľad Jamesa Webba, ktorý bude niekoľkokrát výkonnejší než dosluhujúci Hubblov. Jeho úlohou bude pozorovať najvzdialenejšie telesá vo vesmíre, vznik galaxií a hviezdnych sústav.

2021 - Misia DART sa pokúsi odkloniť malý asteroid obiehajúci väčší. Ide o test technológií na obranu planéty pred dopadom ničivého telesa.

2023 - Misia Europa Clipper preskúma Jupiterov mesiac Europa. Hlavnou úlohou sondy bude overiť obývateľnosť, zmapovať povrch, určiť hrúbku ľadovej kôry či potvrdiť existenciu podpovrchového vodného oceánu.

2026 - K Titanu, najväčšiemu mesiacu Saturnu, odštartuje misia Dragonfly. Bezpilotný dron na telese strávi tri roky, počas ktorých preskúma viacero miest. Cieľom je zistiť, či na povrchu kedysi boli, alebo stále sú podmienky vhodné pre primitívny život.

Európska vesmírna agentúra (ESA)

2020 - V rámci misie ExoMars 2020, na ktorej ESA spolupracuje s Ruskom, sa na Mars dostane výskumná plošina a rover. Zamerajú sa hlavne na hľadanie stôp po živote.

2022 - Odštartuje misia JUICE, ktorá bude študovať tri mesiace Jupitera, Callisto, Europu a Ganymeda. Cieľom je preskúmať podmienky pre vznik života, obývateľnosť, hrúbku ľadových kôr či potvrdiť existenciu oceánov pod povrchom.

Čína (CNSA)

2019 - Koncom roka odštartuje misia Čchang-e 5, ktorá odoberie vzorky z povrchu Mesiaca a vráti sa na Zem.

2020 - V tomto roku odštartuje sonda a rover k Marsu, a na nízku obežnú dráhu sa dostane prvá časť pripravovanej modulárnej stanice.

20. roky - Misie Čchang-e 6, 7 a 8 preskúmajú mesačný povrch, jeho zloženie, pričom pravdepodobne na mieste otestujú možnosť vytlačiť z tamojších zdrojov základy budúcej základne.

Rusko (Roskosmos)

2021 - Sonda Luna 25 pristane na južnom póle Mesiaca.

2023 - Sonda Luna 26 preskúma Mesiac z obežnej dráhy.

India (ISRO)

2019 - Misia Čandraján-2 sa pokúsi o mäkké pristátie na Mesiaci.

2022 - Sonda Mangalján 2 preskúma Mars z obežnej dráhy.

Japonsko (JAXA)

2022 - Krajina sa pokúsi o svoje prvé pristátie na Mesiaci.

2024 - K marťanským mesiacom vyšlú robotickú sondu.

Spojené Arabské Emiráty

2020 - Sonda Hope odštartuje k Marsu.

SpaceX

2019/2020 - SpaceX vyšle prvých ľudí do vesmíru v rámci programu NASA pre komerčné lety s posádkou. Po úspešnom testovacom lete s raketou Falcon 9 a kapsulou Crew Dragon bude pravidelne voziť ľudí na Medzinárodnú vesmírnu stanicu.

2023 - Na tento rok SpaceX plánuje turistickú misiu k Mesiacu pod názvom #dearMoon. Prvým turistom na palube vesmírnej lode Starship má byť japonský miliardár Jusaku Maezawa.

2024 - Po úspešnom lete s raketou BFR a vesmírnou loďou Starship k Mesiacu sa SpaceX zameria na Mars. Podľa prvých plánov chce poslať ľudí k Marsu v roku 2024. Tejto misii by mala predchádzať misia s nákladom s potrebnými nástrojmi.

Boeing

Koniec roka 2019 - Je možné, že Boeing predbehne SpaceX a astronautov v komerčnej kapsule CST-100 Starliner dostane na ISS ako prvý. Od roku 2020 má taktiež pravidelne lietať s ľuďmi na vesmírnu stanicu.

Blue Origin

2024 - Spoločnosť miliardára Jeffa Bezosa chce v tomto roku pristáť na Mesiaci s lunárnym pristávacím modulom Blue Moon. V rovnaký rok sa chce na Mesiac dostať NASA s ľuďmi. Blue Origin použije pri štarte vyvíjanú raketu New Glenn.

Breakthrough Starshot

2036 - K hviezde Alpha Centauri by mala vyletieť flotila zložená z tisícky drobných slnečných plachetníc zvaných StarChips. Hviezda je od Zeme vzdialená 4,37 svetelného roka a plachetnice k nej doletia za dvadsať až tridsať rokov. Správa o prípadnom úspechu bude na Zem putovať štyri roky.

Peter Kuba prichádza na Špecializovaný trestný súd.
Zdravotníčka pripravuje PCR test na zistenie prítomnosti koronavírusu.
Ennio Morricone.

Dobré ráno: Kto je Norbert Bödör?

Norberta Bödöra obvinili v kauze Dobytkár miliónových úplatkov.

V mexickej podmorskej jaskyni našli starovekú okrovú baňu

V bani začali ťažbu zrejme už pred 12-tisíc rokmi.

Staroveká okrová baňa v Mexiku.

Nová mutácia COVID-19 je nákazlivejšia, priebeh horší nie je

Vedci nazývajú novú mutáciu G614 a tvrdia, že už takmer úplne nahradila prvú.

Zdravotník v ochrannom obleku vykonáva test na COVID-19 v zariadení fakultnej nemocnice vo švédskom Lunde.