Špionážne fotky odhalili obrovský úbytok ľadu v Himalájach

Fotografie pochádzajú zo 70. a 80. rokov.

Fotka z roku 2014 z ľadovca Changri nup v Himalájach.Fotka z roku 2014 z ľadovca Changri nup v Himalájach. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Fotografie, o ktoré sa počas studenej vojny postarali špionážne satelity, odhalili dramatický úbytok himalájskych ľadovcov.

Vedci porovnali fotky amerického prieskumného programu s nedávnymi výsledkami pozorovaní vesmírnych lodí a zistili, že za uplynulých 40 rokov sa proces topenia ľadovcov zdvojnásobil.

Štúdiu publikovali vo vedeckom časopise Science Advances.

Fotografie z tajných satelitov

Od roku 2000 sa ľadovce zmenšujú o približne pol metra ročne. Ide o dvojnásobok množstva roztopeného ľadu z rokov 1975-2000. Hlavnou príčinou sú podľa vedcov klimatická zmena.

Prečítajte si tiež: Mali ísť po ľade, brodili sa vo vode. Fotka ukazuje topenie Grónska Čítajte

"Je to dosiaľ najjasnejší obraz toho, ako rýchlo - a prečo - sa himalájske ľadovce roztápajú v tomto časovom intervale," uviedol hlavný autor štúdie, doktorand z Kolumbijskej univerzity v New Yorku Joshua Maurer.

Fotografie pochádzajú zo 70. a 80. rokov minulého storočia, keď Spojené štáty Americké vyslali do vesmíru dvadsať satelitov, ktoré tajne fotografovali Zem.

Zábery v roku 2011 odtajnili a Geologická služba Spojených štátov (USGS) ich digitalizovala pre vedecké účely.

Ľad v Himalájach sa topí rýchlejšie

Družicové zábery, ktoré zachytávajú dvetisíc kilometrov širokú oblasť Himalájí v Indii, Číne, Nepále a Bhutáne, porovnali so súčasnými zábermi od NASA a japonskej vesmírnej agentúry (JAXA).

Prečítajte si tiež: Veľká anketa slovenských vedcov: zvládne ľudstvo zmenu klímy? Čítajte

Tím z Columbia University sa zameral na 650 ľadovcov v Himalájach a zistil, že od roku 1975 do roku 2000 stratili každoročne štyri miliardy ton ľadu.

V rokoch 2000 až 2016 sa však ľadovce topili v priemere dvakrát rýchlejšie, a teda prišli každoročne o približne osem miliárd ton ľadu, čo by podľa Joshuu Maurera z Columbia University vystačilo na naplnenie 3,2 milióna olympijských bazénov ročne.

Ako dodal, ľadovce strácajú najviac ľadu v spodných častiach, pričom v niektorých prípadoch sú tenšie každý rok aj o päť metrov.

Obrovské následky

Záverom vedcov je, že najväčším faktorom zvýšeného roztápania sú rastúce teploty. Hoci tie sú na rôznych miestach odlišné, v priemere dosahovali v rokoch 2000 až 2016 o jeden stupeň Celzia viac než v rokoch 1975 až 2000.

Prečítajte si tiež: Zem stratila 9-tisíc gigaton ľadu za polstoročie. Kde ho mizne najviac? Čítajte

Ďalšími faktormi sú zmeny v množstve zrážok, ktorých zníženie obvykle znamená redukciu ľadovej pokrývky.

Úlohu zohráva aj spaľovanie fosílnych palív, ktoré vytvára sadze dopadajúce na zasnežený povrch ľadovcov. Potom absorbujú slnečné svetlo a urýchľujú roztápanie.

Takáto strata bude mať podľa vedcov obrovské následky. Voda z roztopených ľadovcov bude napríklad spôsobovať záplavy. Po roztopení horských ľadovcov stratia vodu rieky, ktoré sú dôležité pre milióny ľudí v období sucha.

DOI: 10.1126/sciadv.aav7266

Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.

Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Orbánove médiá vykresľujú Pellegriniho ako mierotvorcu a Korčoka ako vojnového štváča.

Eduard Šebo (3 ku 2)

Eduard Šebo patrí medzi najbohatších Slovákov.

Nabudúce by niekto z SNS mohol vyriešiť krádež tým, že zatkne náhodného okoloidúceho.

Ľudia nakupujú ovocie na trhu v Moskve 3. novembra 2023. Regály v moskovských supermarketoch sú plné ovocia, zeleniny, syrov a mäsa, ale mnohí kupujúci sa na ich výber pozerajú s hrôzou, pretože inflácia zvyšuje ich cenu.

Letné horúčavy znižujú zásoby potravín.