Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Na Sibíri vyrastá ruská obdoba Jurského parku

Do Jurského parku sa dá vstúpiť iba prostredníctvom rovnomennej série hollywoodskych kasových trhákov o dinosauroch. Do jeho obdoby, hoci časovo oveľa bližšej, sa nám to môže podariť osobne. Ruskí vedci ho totiž budujú v reálnej prírode.

Zdivené jakutské kone sa usilujú pásť na zasneženej lúke. Projekt má zahrnúť čoraz viac takejto krajiny.

V časopise Science o tom napísal Sergej Zimov ze Severovýchodnej vedeckej stanice Ruskej akadémie vied v jakutskom meste Čerskij. Plány sú to veľkorysé: nič menšie ako obnova ekosystému spred 10 000 rokov! Zo záveru staršieho štvrtohorného útvaru pleistocén, ktorý trval od doby pred 1,8 milióna rokov. (Pre porovnanie: jura, ako stredný útvar druhohôr, preklenovala doby pred 206 a 144 miliónmi rokov.)

Na sibírskych planinách vtedy dominovali stáda mamutov. Tie vymreli, hoci na priľahlých arktických ostrovoch žili ešte v historickej dobe. Celý rad krajinotvorných a rastlinných zložiek vtedajšieho ekosystému sa však zachoval. Napokon vylúčiť sa nedá ani to, že v duchu zápletky Jurského parku raz vedci pomocou DNA, získanej z výnimočne dobre zachovaného tkaniva, oživia aj mamuty. V sibírskej večne zmrznutej pôde nie sú nálezy mamutích pozostatkov výnimočné. Aj teraz jeden patrí k magnetom Svetovej výstavy v Japonsku.

V závere pleistocénu predstavovali severské trávnaté planiny-savany najväčší svetový ekosystém. Tiahli sa od Francúzska cez Beringov prieliv (vtedy súš) do Kanady. Od arktických ostrovov po Čínu. Okrem mamutov ich obývali srstnaté nosorožce, bizóny, kone, soby, pižmone, losy, jelene, sajgy, jaky, jaskynné levy, vlky a ďalšie zvieratá. Suché stepi po oteplení ustúpili vlhkej tundre. Zvieratá zväčša odišli, alebo vymreli. Vedci dnes debatujú o príčinách vymretia najväčších vtedajších bylinožravcov, najmä mamutov. Klimatická a následne ekosystémová zmena? Alebo vybíjanie lepšími lovcami, prichádzajúcimi ľuďmi druhu Homo sapiens - teda našimi predkami? Momentálne prevláda druhý názor.

Zimov s kolegami zatiaľ pracuje na 160 ohradených kilometroch štvorcových nížiny pri rieke Kolyme. Zruba rovným dielom sú to lúky, les a kroviny s vŕbami. Postupne ich chce rozšíriť o ďalšie oblasti s pleistocénnym charakterom, pôvodným či obnoveným. Ďalším krokom bude znovunasadenie sobov, bizónov a iných bylinožravcov, po ktorých prídu na rad predátory, vrátane sibírskych tigrov. A kto vie, niekedy v budúcnosti azda aj mamuty.

ZDENůK URBAN,

spolupracovník SME

FOTO - SCIENCE

Koronavírus: Slovensko má denné maximum nakazených, v hre je lockdown (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič po stredajšom rokovaní vlády.
Česko má najvyššie tempo nárastu šírenia nákazy spomedzi okolitých krajín.

Čo musíte vedieť o celoplošnom testovaní? Ministerstvo zverejnilo postup

Testovanie na koronavírus sa uskutoční počas troch víkendov.

Testovanie ľudí pred nemocnicou na Kramároch.
Momentka z Giro d'Italia 2020.

Test: Fitbit Sense sú hodinky, ktoré sa starajú o vaše zdravie

Pripravte sa na množstvo štatistík a mesačné predplatné.

Zoom: Odhalili maximálnu rýchlosť zvuku