Utorok, 4. august, 2020 | Meniny má Dominik, DominikaKrížovkyKrížovky

Gény ľudského mozgu vložili do opíc. Je to zlé, tvrdí odporkyňa

Viacerí vedci výskum neschvaľujú.

Ilustračné foto. Makaky sú známe rozvinutým spoločenským životom a prepracovanou spoločenskou hierarchiou.Ilustračné foto. Makaky sú známe rozvinutým spoločenským životom a prepracovanou spoločenskou hierarchiou. (Zdroj: Fotolia)

PEKING. Čínski vedci upravili embryá jedenástich pokusných opíc, ktorým implantovali gén považovaný za dôležitý pre vývoj ľudského mozgu.

Pokus sa uskutočnil v rámci štúdie evolúcie ľudskej inteligencie. Výsledky uverejnili vo vedeckom časopise National Science Review.

Mnoho vedcov výskum z etických dôvodov neschvaľuje, informovala agentúra AFP.

Planéta opíc

Výskumníci implantovali jedenástim makakom verziu ľudského génu MCPH1, ktorý by mal podľa ich odhadu hrať úlohu pri vývoji ľudského mozgu.

Prečítajte si tiež: Vytvorili myš s dvomi matkami. Čo to znamená pre ľudí? Čítajte

Zistili, že mozgy týchto opíc, rovnako ako mozgy ľudí, sa vyvíjali pomalším tempom, ale zvieratá preukázali lepšie výsledky v testoch krátkodobej pamäti a mali rýchlejšie reakcie než zvieratá žijúce voľne v prírode. Rozdiely vo veľkosti mozgov u nich nezaznamenali.

Fázy testov sa dožilo päť opíc z pôvodných jedenástich.

Podľa autorov výskumu sú makaky ľuďom natoľko geneticky vzdialení, že nebolo potrebné zaoberať sa etickými otázkami. Niektorí vedci sú však iného názoru.

"V ľudovej predstavivosti sa skrátka nachádzame na 'planéte opíc'," komentovala výskum Jacqueline Gloverová, bioetička z Coloradskej univerzity, s odkazom na filmovú ságu Planéta opíc o skaze ľudstva na úkor inteligentných opíc.

Snaha urobiť opice ľudskými je zlá.

bioetička Jacqueline Gloverová

"Snaha urobiť opice ľudskými je zlá. Kde budú žiť a čo budú robiť? Nie je možné vytvoriť živú bytosť a neumožniť jej prežiť zmysluplný život," dodala.

Larry Baumová z univerzity v Hong Kongu však jej tvrdenie mierni vysvetlením, že "štúdia zmenila iba jeden z približne 20-tisíc génov."

Niektorí vedci sa však obávajú toho, že vedci pristupovali k zvieratám ľahkovážne a výskum by mohol viesť v budúcnosti k ďaleko významnejším genetickým modifikáciám, píše web MIT Technology Review.

Kontroverzní Číňania

Implantovanie ľudských génov do opíc je posledný z viacerých eticky kontroverzných biomedicínskych výskumov, ktoré vedci v Číne nedávno vykonali.

Prečítajte si tiež: Čínsky vedec tvrdí, že priviedol na svet prvé geneticky upravené deti Čítajte

Tento rok v januári oznámili iní čínski vedci, že naklonovali päť opíc, ktoré geneticky pozmenili tak, aby boli choré a mali problémy so spánkom.

Výskumom zistili, že u opíc sa prejavili príznaky psychických problémov, ktoré sa s poruchami spánku bežne spájajú u ľudí, teda depresia, úzkosť a správanie súvisiace so schizofréniou. Závery zo štúdie majú slúžiť k výskumu psychických chorôb.

Vlani v novembri oznámil čínsky vedec Che Ťien-kchuej, že geneticky upravil niekoľko ľudských embryí, z ktorých sa potom narodili dvojčatá, ktoré mali byť odolné voči AIDS. Vedca kritizoval Peking aj medzinárodná vedecká komunita. Následne bol zbavený aj funkcií na univerzite, kde pôsobil.

Téma: Mozog

Gény a genetika

Sudca Hrubala o odložení rozsudku: Bežné je radiť sa hodiny

Rozsudok vo veci vraždy Kuciaka sa odkladá.

Sudca Špecializovaného trestného súdu Ján Hrubala.
Valček a Burčík

Kočnerov príbeh sa neskončí ani o mesiac

Akokoľvek senát rozhodne, posledné slovo padne na Najvyššom súde.

Stredajšie pojednávanie v kauze vraždy Jána Kuciaka bolo zrušené.

Archeologička Andrea Slaná z Považského múzea v Žiline sa venovala výskumu nečakane objavenej krypty pod žilinskou Katedrálou najsvätejšej trojice.
Podcast Pravidelná dávka

Potrebuje veda inteligentného dizajnéra?

Ako vzniklo hnutie inteligentného dizajnu, aký je jeho argument a do akej miery je presvedčivý.

Klik: Čo je cloud a sú tam vaše dáta v bezpečí?

Všetko, čo ste chceli vedieť o cloude a bezpečnosti.

William English bol spoluvynálezca počítačovej myši.