Prvýkrát zachytili vlny pri prechode lietadla zvukovou bariérou

Zábery nebolo jednoduché získať.

Špeciálna snímacia technológia umožnila zachytiť rázové vlny, ktoré vznikajú pri prekročení rýchlosti zvuku.Špeciálna snímacia technológia umožnila zachytiť rázové vlny, ktoré vznikajú pri prekročení rýchlosti zvuku.(Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Trojica lietadiel musela letieť v dokonalej formácii obrovskou rýchlosťou, aby sa fotografie podarili.

Jedinečné zábery vďaka tomu teraz po prvýkrát ukazujú, ako sa prelínajú rázové vlny za lietadlami letiacimi nadzvukovou rýchlosťou.

Zábery sú súčasťou výskumu amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA), ktorého úlohou je skúmať rázové vlny. Cieľom je navrhnúť a vyrobiť civilné dopravné lietadlo, ktoré by dokázalo letieť nadzvukovou rýchlosťou bez negatívneho pôsobenia hluku, ktorý pri tom vzniká.

Veľmi hlučné vlny

Lietadlo si pri pohybe odtláča z cesty molekuly plynov v atmosfére. Keď však dosiahne alebo prekročí rýchlosť zvuku - približne 1250 kilometrov za hodinu, no závisí to od viacerých podmienok -, molekuly plynov už pred ním nestíhajú "uhýbať".

Neviditeľnú bariéru prerazí a okolo stroja začnú vznikať vlny stlačeného vzduchu, ktorým sa hovorí rázové.

Prečítajte si tiež: Hypersonické lietadlo od Boeingu má byť päťkrát rýchlejšie ako zvuk

Rázové vlny sú veľmi hlučné, prejavujú sa silným treskom, ktorý počuť na zemi.

Tento zvuk však nepatrí medzi tie, ktoré by bolo vhodné počúvať v obývaných oblastiach, a to komplikuje prelet nadzvukových lietadiel nad mestami. Bežná letová rýchlosť civilných strojov sa pohybuje okolo osemsto až deväťsto kilometrov za hodinu.

Ak by sa podarilo nájsť spôsob, ako sa ich hlučnému tresku vyhnúť, mohla by sa zvýšiť rýchlosť lietadiel a tým skrátiť aj čas letu.

NASA pracovala viac ako desať rokov na systéme, ktorý by inžinierom umožnil rázové vlny zachytiť na fotografiách. Vďaka tomu by ich teraz mohli skúmať omnoho detailnejšie, ako sa im nikdy predtým nepodarilo.

Museli zladiť let troch lietadiel

Získať súčasné zábery nebolo vôbec jednoduché.

Vznikli pomocou špeciálneho snímacieho zariadenia na palube lietadla B-200, ktoré letelo šesťsto metrov nad dvojicou cvičných strojov T-38. Tie museli od seba udržiavať tesný deväťmetrový rozstup a v okamihu, keď prelietali pod B-200, museli letieť nadzvukovou rýchlosťou.

Všetky tri stroje museli byť perfektne zladené, aby v správnom čase boli na správnom mieste.

Výsledkom sú jedinečné letecké fotografie. Ukazujú nielen samotné rázové vlny, ale aj ako sa správajú, keď sa vzájomne prelínajú.

Prečítajte si tiež: Najdrahšie lietadlá sveta. Ako vyzerajú a koľko stoja?

"Pozoruhodné je, že ak sa pozriete na zadné lietadlo, uvidíte, ako keby sa vlny navzájom prelínali," povedal pre NASA inžinier Neal Smith.

"Je to preto, že zadné lietadlo letí v brázde za vedúcim strojom, takže vlny budú mať iný tvar."

NASA v súčasnosti pripravuje v spolupráci so spoločnosťou Lockheed Martin tiché nadzvukové lietadlo X-59 QueSST. Stroj je navrhnutý tak, aby pri prekročení zvukovej bariéry namiesto hlučných rázových vĺn vytváral tichšie dunenie.

Lietadlo X-59 je stále vo fáze príprav, prvý testovací let sa plánuje najskôr o dva roky, uvedenie o rok neskôr.

Nová technológia snímania rázových vĺn by mohla pomôcť práve pri testovaní X-59 a vytvorení regulácií na hladiny zvuku pri preletoch nadzvukových lietadiel ponad obývané miesta.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  2. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  3. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  4. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  8. Investment Advisory Guide for Slovakia
  9. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  2. Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje
  3. Noerr appoints a new national counsel starting from 2019
  4. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  7. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  8. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  9. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  10. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 25 564
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 22 781
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 21 411
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 18 293
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 14 826
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 065
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 927
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 4 518
  9. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 4 258
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 4 250

Téma: Lietadlá


Článok je zaradený aj do ďalších tém Astronómia, NASA, Vesmír

Hlavné správy zo Sme.sk

V Dobšinej sa boja jedni druhých. Vražda ich naučila

Mladý Róm dobil miestneho futbalistu. V nedeľu prišli do Dobšinej priaznivci ĽSNS.

Vražda mladého futbalistu Štefana vyvolala v Dobšinej nevyslovené napätie medzi Rómami a Nerómami.
Autorská strana Sama Marca

Kočner je nová Gorila, ktorá pozýva na námestia (píše Samo Marec)

Nejde o Fica ani Šefčoviča. Pravdepodobne sa toho dozvieme ešte omnoho viac.

Maroš Šefčovič
Premiér Peter Pellegrini.

Ako omyl spôsobil, že nemáme Prešporok, ale Bratislavu

Pred sto rokmi vznikla moderná Bratislava.

Pohľad na Bratislavu na historickej pohľadnici.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

YouTube opäť zlyhal, umelá inteligencia boj prehrala

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik denníka SME.
Medve´d malajský v Zoo.
Výstavba projektu ITER (Medzinárodný termonukleárny experimentálny reaktor) v decembri 2017.
Ilustračné foto.
na projekte S-case pracuje aj Martin Pekarčík z Lekárskej fakulty UK. Na snímke počas slávnostného oceňovania výnimočných študentov a pedagógov v aule Univerzity J. A. Komenského v Bratislave.