SME
Nedeľa, 17. november, 2019 | Meniny má Klaudia

Prvýkrát zachytili vlny pri prechode lietadla zvukovou bariérou

Zábery nebolo jednoduché získať.

Špeciálna snímacia technológia umožnila zachytiť rázové vlny, ktoré vznikajú pri prekročení rýchlosti zvuku.Špeciálna snímacia technológia umožnila zachytiť rázové vlny, ktoré vznikajú pri prekročení rýchlosti zvuku.(Zdroj: NASA)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Trojica lietadiel musela letieť v dokonalej formácii obrovskou rýchlosťou, aby sa fotografie podarili.

Jedinečné zábery vďaka tomu teraz po prvýkrát ukazujú, ako sa prelínajú rázové vlny za lietadlami letiacimi nadzvukovou rýchlosťou.

Zábery sú súčasťou výskumu amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA), ktorého úlohou je skúmať rázové vlny. Cieľom je navrhnúť a vyrobiť civilné dopravné lietadlo, ktoré by dokázalo letieť nadzvukovou rýchlosťou bez negatívneho pôsobenia hluku, ktorý pri tom vzniká.

Veľmi hlučné vlny

Lietadlo si pri pohybe odtláča z cesty molekuly plynov v atmosfére. Keď však dosiahne alebo prekročí rýchlosť zvuku - približne 1250 kilometrov za hodinu, no závisí to od viacerých podmienok -, molekuly plynov už pred ním nestíhajú "uhýbať".

Neviditeľnú bariéru prerazí a okolo stroja začnú vznikať vlny stlačeného vzduchu, ktorým sa hovorí rázové.

Prečítajte si tiež: Hypersonické lietadlo od Boeingu má byť päťkrát rýchlejšie ako zvuk Čítajte 

Rázové vlny sú veľmi hlučné, prejavujú sa silným treskom, ktorý počuť na zemi.

Tento zvuk však nepatrí medzi tie, ktoré by bolo vhodné počúvať v obývaných oblastiach, a to komplikuje prelet nadzvukových lietadiel nad mestami. Bežná letová rýchlosť civilných strojov sa pohybuje okolo osemsto až deväťsto kilometrov za hodinu.

Ak by sa podarilo nájsť spôsob, ako sa ich hlučnému tresku vyhnúť, mohla by sa zvýšiť rýchlosť lietadiel a tým skrátiť aj čas letu.

NASA pracovala viac ako desať rokov na systéme, ktorý by inžinierom umožnil rázové vlny zachytiť na fotografiách. Vďaka tomu by ich teraz mohli skúmať omnoho detailnejšie, ako sa im nikdy predtým nepodarilo.

Museli zladiť let troch lietadiel

Získať súčasné zábery nebolo vôbec jednoduché.

Vznikli pomocou špeciálneho snímacieho zariadenia na palube lietadla B-200, ktoré letelo šesťsto metrov nad dvojicou cvičných strojov T-38. Tie museli od seba udržiavať tesný deväťmetrový rozstup a v okamihu, keď prelietali pod B-200, museli letieť nadzvukovou rýchlosťou.

Všetky tri stroje museli byť perfektne zladené, aby v správnom čase boli na správnom mieste.

Výsledkom sú jedinečné letecké fotografie. Ukazujú nielen samotné rázové vlny, ale aj ako sa správajú, keď sa vzájomne prelínajú.

Prečítajte si tiež: Najdrahšie lietadlá sveta. Ako vyzerajú a koľko stoja? Čítajte 

"Pozoruhodné je, že ak sa pozriete na zadné lietadlo, uvidíte, ako keby sa vlny navzájom prelínali," povedal pre NASA inžinier Neal Smith.

"Je to preto, že zadné lietadlo letí v brázde za vedúcim strojom, takže vlny budú mať iný tvar."

NASA v súčasnosti pripravuje v spolupráci so spoločnosťou Lockheed Martin tiché nadzvukové lietadlo X-59 QueSST. Stroj je navrhnutý tak, aby pri prekročení zvukovej bariéry namiesto hlučných rázových vĺn vytváral tichšie dunenie.

Lietadlo X-59 je stále vo fáze príprav, prvý testovací let sa plánuje najskôr o dva roky, uvedenie o rok neskôr.

Nová technológia snímania rázových vĺn by mohla pomôcť práve pri testovaní X-59 a vytvorení regulácií na hladiny zvuku pri preletoch nadzvukových lietadiel ponad obývané miesta.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  3. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  3. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  6. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  7. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  8. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  9. Zdarma doživotně radary a zľava 23 % na autokamery Mio MiVue 731
  10. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 9 808
  2. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 9 461
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 9 346
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 9 068
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 305
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 303
  7. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 5 496
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 5 379
  9. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 4 753
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 171

Téma: Lietadlá


Článok je zaradený aj do ďalších tém NASA, Vesmír

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia svietia mobilmi počas koncertu Tublatanky.

Chorvátsky hlásateľ Slovákom: Prepáčte za tri góly

Góly padli po hlúpych chybách, tvrdil Škriniar.

Chorvát Bruno Petkovič (uprostred), Denis Vavro (vľavo) a brankár Martin Dúbravka (vpravo) počas kvalifikačného zápasu E-skupiny EURO 2020 Chorvátsko - Slovensko.
PÍŠE MIKULÁŠ DZURINDA

Nie sme spokojní, aj keď to najdôležitejšie z novembra sme dosiahli

Zabudli sme na hodnoty aj na slušnosť.

Mikuláš Dzurinda

Neprehliadnite tiež

Dobré ráno

Špeciálny podcast: Prečo by mobilný operátor chcel ponúkať platený obsah

Aký je rozdiel medzi platením za internet a platením za obsah.

Podcast Dobré ráno vysiela denne SME.sk.
Najsľubnejším astrobiologickým cieľom v slnečnej sústave sa aktuálne javí Mars. Robotické výskumné vozidlo Curiosity pôsobí v kráteri Gale neďaleko rovníka planéty. Tamojšie geologické vrstvy dokladajú dlhodobé pôsobenie kvapalnej vody.

Astronauti z ISS opravujú detektor antihmoty. Sledujte naživo

Spektrometer má pokazený chladiaci systém.

Záber na spektrometer, ktorý je súčasťou ISS.
Podcast Klik

Klik: Motorola ukázala, že skladacie telefóny môžu mať zmysel

Komentovaný prehľad technologických správ.