Rover Opportunity prekonal očakávania. Na Marse je už päťnásť rokov

NASA sa nevzdáva v hľadaní.

Vizualizácia roveru Opportunity na povrchu Marsu.Vizualizácia roveru Opportunity na povrchu Marsu. (Zdroj: NASA/JPL-Caltech)

BRATISLAVA. Mal zvládnuť deväťdesiat marťanských dní, ale nadslúžil si ďalších 5244.

Rover Opportunity oslávil vo štvrtok 24. januára na Marse svoje pätnáste narodeniny. V ten deň v roku 2004 pristál v kráteri Eagle na planine Meridiani Planum.

Trpké výročie

Rover Opportunity navrhli tak, aby prešiel tisíc metrov, ale doteraz precestoval na Marse už viac ako 45-tisíc metrov - najviac zo všetkých vesmírnych vozidiel.

Prečítajte si tiež: Nadviazať kontakt s Opportunity sa nedarí, ale rover aspoň vidno Čítajte

Rover postupne zistil, že planina Meridiani Planum bola kedysi pobrežím slaného mora. Koncom roka celkom náhodou objavil nedotknutý marťanský meteorit. Pomohol vytvoriť aj teplotný profil atmosféry červenej planéty a objavil horniny v tvare gule.

Opportunity odfotil aj množstvo panorám z červenej planéty.

"Pätnásť rokov na povrchu Marsu je svedectvom nielen o ohromnom prieskumnom stroji, ale aj o oddanosti a talente tímu, ktorý umožnil rozšíriť naše poznatky o červenej planéte," povedal projektový manažér misie John Callas.

No pre NASA má výročie aj príchuť trpkosti, keďže inžinieri stále nevedia, čo je s roverom.

Nevzdávajú sa

Opportunity sa naposledy spojil so Zemou 10. júna, keď Mars zahalila celoplanetárna prachová búrka. Prach v ovzduší spôsobil, že k povrchu sa nedostávalo slnečné svetlo a vozidlu sa preto nenabili batérie.

Prečítajte si tiež: Mal vodu v minulosti aj dnes. Sedem vecí, ktoré už vieme o Marse Čítajte

Búrka ustúpila až na prelome augusta a septembra. Aj keď sa obloha nad Opportunity vyjasnila, rover sa stále neozýva.

Šanca na kontakt sa neustále zmenšuje.

Napriek tomu sa NASA nevzdáva a rover neustále hľadajú. Cez sieť antén Deep Space Network stále vysielajú príkazy - doteraz ich bolo viac ako šesťsto a načúvajú, či sa vozidlo ozve.

Ak by sa tak aj stalo, stále to automaticky neznamená, že Opportunity je plne funkčný.

Minuloročná búrka bola mimoriadne veľká a silná. Je teda možné, že rover je poškodený alebo aj zasypaný prachom. V takom prípade zrejme žiadna odpoveď nepríde, no misiu rovera Opportunity inžinieri stále neskončili.