SME

V Austrálii spustili veľkého robota. Autonómne vlaky prevážajú rudu

Jedna cesta trvá štyridsať hodín.

Autonómny nákladný vlak spoločnosti Rio Tinto.Autonómny nákladný vlak spoločnosti Rio Tinto. (Zdroj: Rio Tinto)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Hovoria mu najväčší robot sveta. Nejde však o robota v bežnom zmysle slova. Presnejšie je to prvá plne automatizovaná železnica na ťažký náklad.

Ťažobná spoločnosť Rio Tinto dokončila spustenie systému AutoHaul v odľahlej oblasti Pilbara na západe Austrálie. Projekt má hodnotu 1,3 miliardy amerických dolárov.

Prečítajte si tiež: Má až tri kilometre. Vlak v Mauritánii patrí k najextrémnejším na svete Čítajte 

Ťažiari dostali povolenie od úradov na testovanie v máji tohto roka. V júli uskutočnili prvú jazdu, keď autonómny vlak previezol rudu z bane do prístavu.

Odvtedy počet jázd navyšovali a autonómne vlaky doteraz prešli viac ako milión kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

"Automatizovať železničnú sieť takejto veľkosti a rozsahu v odľahlej oblasti ako Pilbara bola veľmi náročná cesta, no prvé výsledky ukazujú výrazný potenciál na zlepšenie produktivity, čo ponúkne zvýšenú flexibilitu a znížené zápchy," vysvetľuje riaditeľ ťažby železnej rudy Ivan Vella.

Celkovo má spoločnosť približne dvesto samostatných lokomotív, ktoré jazdia na 1700 kilometroch železníc vedúcich zo šestnástich baní k výkladiskám v prístavoch.

Na jednej ceste do prístavu a späť vlak prejde priemerne osemsto kilometrov, čo mu trvá štyridsať hodín.

Vlaky ovládajú z riadiacej centrály v Perthe. Napriek automatizácii spoločnosť tvrdí, že nikoho neprepustila a nečaká, že sa tak stane v nasledujúcom roku.

Nákladný autonómny vlak je len prvou časťou väčšieho ambiciózneho plánu spoločnosti Rio Tinto, ktorá chce svoju banícku činnosť plne automatizovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu