Sobota, 15. máj, 2021 | Meniny má ŽofiaKrížovkyKrížovky

Lovcovi exoplanét došlo palivo. NASA ukončila misiu ďalekohľadu Kepler

Hľadanie exoplanét sa nekončí.

Ilustrácia vesmírneho ďalekohľadu Kepler. V utorok 30. októbra NASA oznámila, že teleskopu došlo palivo.Ilustrácia vesmírneho ďalekohľadu Kepler. V utorok 30. októbra NASA oznámila, že teleskopu došlo palivo. (Zdroj: NASA/Wendy Stenzel/Daniel Rutter)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Ďalekohľad Kepler amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) doslúžil.

Definitívne vyčerpal palivo potrebné na to, aby pokračoval vo svojej misii, ktorou bolo hľadanie exoplanét, teda planét mimo našej slnečnej sústavy.

V utorok večer nášho času o tom informovala NASA.

Hľadal vzdialené planéty

Vesmírny teleskop vypustili 6. marca 2009 a počas svojej deväťročnej činnosti v hlbokom vesmíre objavil viac ako 2600 planét existujúcich mimo nášho planetárneho systému. Mnohé z nich podľa hodnotenia vedeckých pracovníkov môžu byť sľubným miestom na existenciu života.

Prečítajte si tiež: Misia teleskopu Kepler potvrdila nové exoplanéty Čítajte

Americká vesmírna agentúra NASA na svojom webe okrem iného informovala, že sa rozhodla ponechať teleskop Kepler na jeho súčasnej dráhe okolo Slnka. Ide o trajektóriu v bezpečnej vzdialenosti za Zemou.

Kepler podľa NASA ukázal rôznorodosť planét, ktoré sa nachádzajú v našej galaxii.

Nedávne analýzy jeho objavov dospeli k záveru, že 20 až 50 percent hviezd viditeľných na nočnej oblohe má pravdepodobne malé, možno skalnaté planéty s veľkosťou podobnou Zemi, ktoré sa nachádzajú v obývateľných zónach.

To znamená, že obiehajú v takých vzdialenostiach od svojich materských hviezd, kde by kvapalná voda - dôležitá zložka života, ako ho poznáme - mohla vytvoriť vodné plochy na povrchu planéty.

Náhradník Keplera

Misia sondy Kepler s hmotnosťou 1039 kilogramov bola pôvodne plánovaná na 3,5 roka. Za ten čas nepretržito preskúmala 150-tisíc hviezd v súhvezdí Labute.

Prečítajte si tiež: Veľký ako Neptún. Zrejme objavili prvý mesiac mimo našej sústavy Čítajte

Po štyroch rokoch, keď boli splnené ciele primárnej misie, mechanické poruchy dočasne zastavili pozorovania. Funkčnosť zariadenia sa podarilo predĺžiť v rámci rozšírenej misie pod značkou K2, počas ktorej počet sledovaných hviezd narástol na viac ako 500-tisíc.

Na úspešné bádanie teleskopu Kepler v oblasti exoplanét nadväzuje ďalší vesmírny ďalekohľad NASA - Satelit pre výskum tranzitných exoplanét (TESS).

Vypustený bol v apríli tohto roku a zameriava sa na planéty obiehajúce okolo 200-tisíc najjasnejších a Zemi najbližších hviezd.

Neskôr môžu byť tieto planéty podrobnejšie preskúmané z hľadiska existencie života v následných misiách, akou je očakávané vypustenie vesmírneho teleskopu Jamesa Webba.

Makroekonóm VÚB banky Michal Lehuta.

V dobiehaní Západu zaostávame, upozorňuje analytik Michal Lehuta.

14. máj
Označenie hranice s Českou republikou.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 387-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 203 obetí.

Futbalisti ŠK Slovan Bratislava sa radujú po zisku majstrovského titulu vo Fortuna lige.

Slovan potvrdil titul suverénnou výhrou.

Raketový útok na výškovú budovu v Gaze, v ktorej malo svoje kancelárie viacero zahraničných médií.

Izraelská armáda na chystaný útok upozornila, budovu včas evakuovali.

Problém nastal počas zážihu druhého stupňa rakety Electron.