Zoom: Za Plutom čosi je, vedci narazili na ďalšiu stopu

Hypotetická deviata planéta stále uniká astronómom.

Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou

Vypočujte si podcast

Prepis podcastu do textu

Vesmír je neznáme miesto. Alebo presnejšie, miesto, kde je toho plno neznámeho. Napríklad, za Plutom sa len v našej slnečnej sústave ukrýva množstvo objektov, o ktorých ani poriadne netušíme. A jedna, kto vie, možno, dúfame, obrovská planéta.

Teraz výskumníci narazili na objekt, ktorý hypotézu o existencii Deviatej planéty podporuje . Štúdiu o ňom vedci publikujú v magazíne The Astronomical Journal.

SkryťVypnúť reklamu

Objav trpasličej planéty s priemerom približne tristo kilometrov pritom prišiel vďaka šťastnej zhode náhod. Na dĺžke celých deväťdesiatdeväť percent jej obežnej dráhy by bola príliš nejasná, aby sa dala vôbec spozorovať.

Astronómovia však mali šťastie a pri sledovaní oblohy na ňu narazili práve v čase, keď bola k Slnku najbližšie. Nachádzala sa vo vzdialenosti osemdesiat astronomických jednotiek - na porovnanie, Pluto leží približne v polovici tejto vzdialenosti.

Pozoruhodné na trpasličej planéte je však jej ohromne predĺžená obežná dráha okolo Slnka. Vedci vypočítali, že najbližšie sa Goblin dostane k Slnku vo vzdialenosti šesťdesiatpäť astronomických jednotiek.

Potom sa otočí a zamieri do ďalekých končín nášho systému, ďalej, než ktorékoľvek iné teleso - okrem komét. V najvzdialenejšom bode sa nachádza vo vzdialenosti ohromných 2300 astronomických jednotiek. Jeden obeh okolo Slnka tak telesu zaberie štyridsaťtisíc rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Goblin je ďalším v rade trpasličích planét v ďalekých končinách slnečnej sústavy, ktorým sa hovorí telesá vnútorného Oortovho mraku. Do tejto kategórie patria aj planétky Sedna, 2012 VP113 a niekoľko ďalších, ktoré sa podobne ako Goblin vyznačujú netradičnou obežnou dráhou. Všetky spája ešte jedna črta: bod, v ktorom sa dostávajú najbližšie k Slnku, je približne na tom istom mieste.

Astronómovia si preto myslia, že na obežné dráhy planétok vplýva veľké, doteraz neznáme teleso. A to môže byť stále unikajúca deviata planéta. Iní vedci ale upozorňujú, že tieto náznaky ešte nestačia na tvrdenie, že v ďalekých končinách sa skutočne nachádza doteraz neobjavená planéta. Zvláštne obežné dráhy sa vraj dajú vysvetliť aj gravitačným vplyvom mnohých malých telies.

Ďalšie správy z vedy

Inžinieri zo spoločnosti Lockheed Martin predstavili návrh recyklovateľného landeru pre misie na Mesiac. Má priestor pre štvorčlennú posádku a mal by ľudí a náklad dopraviť na našu prirodzenú družicu a späť.

V Yellowstone vybuchol gejzír. A vyvrhol odpadky, ktoré doň hádzali neporiadni turisti. Pritom takéto cudzie predmety môžu poškodiť vzácne pramene.

Polovica kosatiek môže zmiznúť. Ohrozujú ich totiž zakázané polychlórované bifenyly, ktoré sa dostáva do potravinového reťazca zo skládok. Chemikálie matky navyše prenášajú na mláďatá.