SME

Poháňa ho vodík. V Nemecku mal svetovú premiéru nový vlak

Do Európy sa vracia aj vlak na batérie.

Načítavam video...

BRATISLAVA. Dieselové vlaky sú hlučné a znečisťujú prostredie. Čím iným sa však dá jazdiť na tratiach, ktoré ešte stále nemajú elektrinu?

Riešením by mohol byť nový, vôbec prvý vodíkom poháňaný vlak na svete Alstom Coradia iLint, ktorý mal v nedeľu premiérovú jazdu v nemeckom Dolnom Sasku.

Od pondelka sú dva takéto vlaky v komerčnej prevádzke. Premávať budú na stokilometrovom úseku medzi mestami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Nahradia dieselové vlaky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hybridný elektrický vlak

Výhodou vodíkom poháňaného vlaku je, že jeho pohon neznečisťuje životné prostredie a je oveľa tichší ako ostatné vlaky.

SkryťVypnúť reklamu

Vlaky budú zatiaľ čerpať vodík z mobilnej pumpy pri stanici Bremervörde. Na jednu nádrž pritom dokáže vlak prejsť denne až tisíc kilometrov. Vlak Coradia iLint dosiahne rýchlosť najviac stoštyridsať kilometrov za hodinu.

Do roku 2021 chcú na trati vybudovať stálu čerpaciu stanicu a zároveň dodať štrnásť ďalších vodíkových vlakov.

Prečítajte si tiež: Má až tri kilometre. Vlak v Mauritánii patrí k najextrémnejším na svete Čítajte 

Nejde o jediné nové ekologické riešenie v železničnej doprave v Nemecku.

Minulý týždeň tu predstavili hybridný elektrický vlak BOMBARDIER TALENT 3, ktorého prevádzka je tiež bez akýchkoľvek emisií. Zároveň je energeticky úsporný a výrazne tichší ako ostatné vlaky.

Vlak na batérie navrhla kanadská spoločnosť Bombardier Transportation, ktorá sa s podobným riešením vracia do Európy po šesťdesiatich rokoch.

"Približne štyridsať percent nemeckých železničných tratí nie je elektrifikovaných," vysvetľuje v tlačovej správe Michael Fohrer, riaditeľ nemeckej pobočky Bombardier Transportation.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť chce novým vlakom ponúknuť riešenie otázky znečistenia ovzdušia, klimatickej zmeny a nedostatku zdrojov v oblasti dopravy. Súčasný prototyp vlaku dokáže na batérie prejsť úsek dlhý štyridsať kilometrov.

Ekologickejšia doprava

S pokračujúcim vývojom a narastajúcou kapacitou batérií sa vlaky postupne dostanú ďalej.

Prečítajte si tiež: Lietadlá sa pripravujú na éru po rope. Elektrina smeruje k oblakom Čítajte 

Bombardier uvádza, že už na budúci rok dokážu ďalšie batériami poháňané vlaky precestovať až sto kilometrov.

Dvanásťmesačnú skúšobnú prevádzku začne nemecký dopravca Deutsche Bahn od budúceho roku.

Viaceré krajiny sa snažia spraviť železničnú prepravu čistejšou a ekonomicky výhodnejšou.

Napríklad v Holandsku od začiatku tohto roka vyrábajú sto percent elektriny pre všetky vlaky veterné elektrárne. Jedna veterná turbína pracujúca hodinu dodá vlaku toľko elektriny, aby prešiel takmer dvesto kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Inštalácia je jednoduchá a netreba ani vŕtať do stien.


SME Creative
Ceny zvyšuje Orange, aj Slovak Telekom.

Berners-Lee poukazuje na dva základné problémy.


a 1 ďalší
Nosná raketa Falcon 9 patriaca spoločnosti SpaceX, čaká na rampe NASA na Myse Canaveral na Floride.

Od roku 2020 firma vyslala na raketách Falcon 9 do kozmu niekoľko prototypov.


ČTK
Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 2 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu