SME
Streda, 11. december, 2019 | Meniny má Hilda

Poháňa ho vodík. V Nemecku mal svetovú premiéru nový vlak

Do Európy sa vracia aj vlak na batérie.

Načítavám video...

BRATISLAVA. Dieselové vlaky sú hlučné a znečisťujú prostredie. Čím iným sa však dá jazdiť na tratiach, ktoré ešte stále nemajú elektrinu?

Riešením by mohol byť nový, vôbec prvý vodíkom poháňaný vlak na svete Alstom Coradia iLint, ktorý mal v nedeľu premiérovú jazdu v nemeckom Dolnom Sasku.

Od pondelka sú dva takéto vlaky v komerčnej prevádzke. Premávať budú na stokilometrovom úseku medzi mestami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Nahradia dieselové vlaky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hybridný elektrický vlak

Výhodou vodíkom poháňaného vlaku je, že jeho pohon neznečisťuje životné prostredie a je oveľa tichší ako ostatné vlaky.

Vlaky budú zatiaľ čerpať vodík z mobilnej pumpy pri stanici Bremervörde. Na jednu nádrž pritom dokáže vlak prejsť denne až tisíc kilometrov. Vlak Coradia iLint dosiahne rýchlosť najviac stoštyridsať kilometrov za hodinu.

Do roku 2021 chcú na trati vybudovať stálu čerpaciu stanicu a zároveň dodať štrnásť ďalších vodíkových vlakov.

Prečítajte si tiež: Má až tri kilometre. Vlak v Mauritánii patrí k najextrémnejším na svete Čítajte 

Nejde o jediné nové ekologické riešenie v železničnej doprave v Nemecku.

Minulý týždeň tu predstavili hybridný elektrický vlak BOMBARDIER TALENT 3, ktorého prevádzka je tiež bez akýchkoľvek emisií. Zároveň je energeticky úsporný a výrazne tichší ako ostatné vlaky.

Vlak na batérie navrhla kanadská spoločnosť Bombardier Transportation, ktorá sa s podobným riešením vracia do Európy po šesťdesiatich rokoch.

"Približne štyridsať percent nemeckých železničných tratí nie je elektrifikovaných," vysvetľuje v tlačovej správe Michael Fohrer, riaditeľ nemeckej pobočky Bombardier Transportation.

Spoločnosť chce novým vlakom ponúknuť riešenie otázky znečistenia ovzdušia, klimatickej zmeny a nedostatku zdrojov v oblasti dopravy. Súčasný prototyp vlaku dokáže na batérie prejsť úsek dlhý štyridsať kilometrov.

Ekologickejšia doprava

S pokračujúcim vývojom a narastajúcou kapacitou batérií sa vlaky postupne dostanú ďalej.

Prečítajte si tiež: Lietadlá sa pripravujú na éru po rope. Elektrina smeruje k oblakom Čítajte 

Bombardier uvádza, že už na budúci rok dokážu ďalšie batériami poháňané vlaky precestovať až sto kilometrov.

Dvanásťmesačnú skúšobnú prevádzku začne nemecký dopravca Deutsche Bahn od budúceho roku.

Viaceré krajiny sa snažia spraviť železničnú prepravu čistejšou a ekonomicky výhodnejšou.

Napríklad v Holandsku od začiatku tohto roka vyrábajú sto percent elektriny pre všetky vlaky veterné elektrárne. Jedna veterná turbína pracujúca hodinu dodá vlaku toľko elektriny, aby prešiel takmer dvesto kilometrov.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  2. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  3. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  4. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  5. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  6. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  7. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  9. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  10. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  1. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  3. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  4. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  5. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  6. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Prohibition of competition after employment termination
  9. Family winter paradise - Bachledka Ski & Sun
  10. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 25 997
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 23 347
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 13 249
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 444
  5. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 11 632
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 10 067
  7. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 189
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 7 913
  9. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 688
  10. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 617

Téma: Moderné vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vodíkový pohon, Vodík, Nemecko, Elektromobily, Vlaky, Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobehne Johnsona osud Mayovej? Britské voľby rozhodnú o brexite

Tri scenáre vývoja po britských voľbách.

Premiér si v kampani vyskúšal aj prácu mliekara.

Ficov obľúbenec Madej už nekandiduje, Smerom vraj ohrdol sám

Na kandidátke Smeru chýbajú viacerí poslanci.

Kofola kupuje známe minerálky

Skupina ešte len nedávno prevzala slovenskú značku.

Kofola.

Sieť predajní nábytku Kika mení majiteľa aj názov

Kika pôsobí na slovenskom trhu od roku 2005 a v súčasnosti má päť predajní.

Ilustračné foto

Neprehliadnite tiež

Priemerná teplota na stanici Concordia je mínus 50 stupňov Celzia. V okuliaroch je odraz stanice.
Kusy ľadovcov vo vodách fjordu Mogens Heinesen na juhozápade Grónska.
Záliv pri meste Fiskardo, pri ktorom objavili grécki výskumníci vrak starej rímskej lode.