PODCAST ZOOM

Zoom: Prečo pri veľkom teple nemôžete zaspať

Aký je vzťah medzi spánkom a teplotami.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vypočujte si podcast

Prepis podcastu do textu

Máte za sebou niekoľko bezsenných nocí. Dnes to zrejme nebude inak, prevaľujete sa už celé hodiny. Vyskúšali ste už všetky obľúbené spánkové polohy, zbavili ste sa prikrývky aj pyžama a zapli všetky ventilátory.

No stále je príliš teplo a nie a nie zaspať. A keď sa vám zaspať konečne podarí, ráno sa necítite oddýchnuto. Vysoké nočné teploty totiž útočia na základné nastavenia ľudského tela – na naše biologické hodiny.

Našťastie, posledné dni už tak teplo nie je. No výskumníci už dlho skúmajú spojitosť medzi spánkom, našou telesnou teplotou a teplotou prostredia. A ukazuje sa, že v zložitom mechanizme biologických hodín sú spánok a termoregulácia úzko späté.

Jadro nášho tela, ktoré obsahuje životne dôležité orgány, mení svoju teplotu v 24-hodinovom cykle. Súčasťou tohto cyklu je aj striedanie spánku a bdelosti, ktoré sa odvíja aj od teploty tela.

Priemerná telesná teplota je 37 stupňov Celzia, no v priebehu dňa kolíše. Drobné a na dotyk sotva rozpoznateľné rozdiely sú však dôležitým signálom pre mozog.

Vďaka nim sa človek večer cíti ospalý a ráno sa prebúdza.

Teplota tela sa počas dňa postupne zvyšuje a vrcholí v neskorých popoludňajších hodinách. V tom čase sa ľudia cítia najviac bdelí. V noci zase začne telesná teplota klesať, pričom pri zaspávaní padne o jeden až dva stupne. Ochladenie tela je pre mozog signálom, že sa má nastaviť na spánok. Najnižšiu teplotu má telo okolo štvrtej hodiny ráno.

Regulácia teploty sa v priebehu noci mení a závisí od štádia spánku. Túto krehkú rovnováhu medzi spánkom a telesnou teplotou však dokážu horúčavy narušiť. Pre spánok je totiž ideálna izbová teplota medzi 22 a 23 stupňami Celzia.

Akékoľvek výkyvy narušia štádium spánku, pri ktorom sa mozgová elektrická vlnová aktivita spomaľuje a mozog odpočíva. Ubudne aj takzvaný REM spánok, ktorý sprevádzajú sny.

Vlny horúčav tak spôsobia, že sa dokážeme vyspať iba útržkovito. Mozog si nedokáže poriadne oddýchnuť, spíme nepokojne a prichádzame aj o svoje obvyklé sny. Nekvalitný spánok sa následne odrazí aj na našej nálade. Dôsledkom môže byť aj zhoršená pamäť, horšia regulácia tlaku a cukru v krvi.

A teraz to dôležité: ako si pomôcť? Jednoduchým a účinným - hoci ani náhodou nie ekologickým riešením je klimatizácia. Ak ju nemáte alebo vám aspoň trochu záleží na životnom prostredí, skúste zaspávanie na boku, pri ktorom ste v menšom kontakte s matracom.

Krátkodobo pomôže aj to, ak si pred spaním doprajete studenú sprchu alebo si torzo tela schladíte mokrým uterákom. Najmä sa však tesne pred spaním nenamáhajte.

Tak sme snáď trochu v dnešnom Zoome pomohli. A v noci vám prajeme príjemné spanie.

Ďalšie správy z medicíny:

Sledujete pracovné emaily vo voľnom čase? Nerobte tak, ničíte si totiž vaše zdravie. Stráca sa totiž hranica medzi prácou a oddychom, čo nie je dobrá pre vaše fyzické ani mentálne zdravie.

Behávate? A behávate rýchlo? Ak nie, vlastne to vôbec nie je zlá správa: pomalší beh prináša menšie riziko zranení, môžete behávať častejšie a pomaly sa tak zlepšovať. Čo je však "pomaly", to je pre každého individuálne.

Zoznamujete sa online a chcete poradiť? Veda odporúča stručnosť. Najlepšou stratégiou je nepísať zbytočne dlhé správy, radšej napíšte pár lepšie premyslených viet.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  2. Najužitočnejšia appka
  3. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  6. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  7. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  8. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  10. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  2. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  3. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  4. Najužitočnejšia appka
  5. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  7. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  8. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  9. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  10. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 28 599
  2. Najužitočnejšia appka 14 913
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 12 826
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 9 034
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 7 771
  6. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 556
  7. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 6 408
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 065
  9. Osem dovolenkových destinácii, kde leto ešte nekončí 3 259
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 642

Téma: Zoom | Denný vedecký podcast


Článok je zaradený aj do ďalších tém Výskum spánku, Spánok a únava

Hlavné správy zo Sme.sk

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kažimír skončí, kto môže byť minister financií

Ako sa špekuluje nad budúcnosťou ministra financií.

KOMENTÁRE

Kto nastúpi za Smer a čo z toho bude mať Fico

Na kandidáta Smeru netrpezlivo čaká aj Andrej Danko.

Neprehliadnite tiež

Prvočísla nie sú náhodné. Ak sa na ne pozeráte ako fyzický útvar

Našli vzťah medzi prvočíslami a kryštálmi.

Prvočísla nie sú náhodné. Ak sa na ne pozeráte ako fyzický útvar

Našli vzťah medzi prvočíslami a kryštálmi.

PODCAST ZOOM

Zoom: Probiotiká sú vo väčšine prípadov podvod

Majú pomáhať, majú nás liečiť. Akurát nefungujú.

Kto je Maezawa, muž, ktorý poletí do vesmíru so SpaceX

Miluje umenie a začínal ako bubeník.