Na Marse našli jazero s tečúcou vodou

Podobá sa na jazerá na Zemi.

Planina Australe na južnom póle Marsu. Pod ľadovou pokrývkou objavili dôkaz o prítomnosti jazera.Planina Australe na južnom póle Marsu. Pod ľadovou pokrývkou objavili dôkaz o prítomnosti jazera. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Výskumníkom sa podarilo uzavrieť dlhoročnú debatu o tom, či na Marse existuje voda v kvapalnom stave.

Prostredníctvom dát z družice Mars Express sa vedcom podarilo objaviť tekuté jazero skryté pod južnou polárnou čiapkou červenej planéty.

Jazero je zrejme veľmi slané a podobá sa na jazerá, aké sú aj na Zemi.

Predošlé výskumy už našli možné náznaky tečúcej vody, ale toto je prvý jasný dôkaz o jej prítomnosti.

O objave medzinárodného vedeckého tímu informoval jeho šéf Roberto Orosei z talianskeho Národného astrofyzikálneho ústavu (INAF). Štúdiu vedci uverejnili vo vedeckom časopise Science.

Nie je to len roztopený ľad

Voda na Marse bola pred miliardami rokov. Dokazujú to aj vyschnuté plochy po dávnych jazerách či riekach na jeho povrchu. No vtedy na Marse panovali iné podmienky.

Roberto Orosei, šéf vedeckého tímu

V súčasnosti vodu na Marse vidíme len v polárnych čiapkach. A práve pod ich povrchom sa podarilo objaviť kvapalnú vodu - za pomoci radaru Marsis, ktorý sa dokázal pozrieť pod hrubé vrstvy ľadu.

Podľa odrazov vedci odhadujú, že jazero sa nachádza pod 1,5-kilometrovou vrstvou ľadu. Je hlboké minimálne jeden meter a na dĺžku môže mať na niektorých miestach aj dvadsať kilometrov.

Radarový profil, ktorý ukázala sonda, sa ponáša na profily, ktoré nachádzajú sondy pod antarktickým či grónskym ľadovcom a kde sa tiež nachádzajú podľadovcové jazerá. Dôkaz o jazere na Marse je preto veľmi silný.

"Je to jazero, nie len nejaká roztopená voda, ktorá vypĺňa miesto medzi skalami a ľadom, tak ako to vidíme pri niektorých ľadovcoch na Zemi," vysvetľuje pre BBC Roberto Orosei.

Čo to znamená pre život

Keď hľadáme život na iných miestach vo vesmíre, snažíme sa nájsť to, čo poznáme na Zemi. Na vznik života na Zemi boli potrebné pevný povrch a voda v kvapalnom skupenstve.

Súčasné podmienky na povrchu Marsu vznik života neumožňujú. Aspoň nie v tej podobe, akú poznáme zo Zeme.

Po stopách života preto vedci pátrajú skôr pod povrchom Marsu. Tam by mohla byť dostatočná ochrana pred radiáciou aj prijateľnejšie teploty.

No objav vody na Marse nás k nájdeniu života napriek tomu nepriblížil.

"Nie sme bližšie k skutočnému objaveniu života," hovorí pre BBC planetárny vedec Manish Patel, ktorý sa na objave nepodieľal. "Ale tento objav nám poskytuje miesto, kde by sme ho na Marse mohli hľadať. Je to ako mapa s pokladom - ale v tomto prípade bude na vhodné miesta ukazovať veľa označení X."

Problém pre možný život môže predstavovať aj teplota a zloženie jazera.

Teplota marsovského jazera je zrejme pod bodom mrazu, môže mať približne mínus desať až mínus tridsať stupňov Celzia. Napriek nízkej teplote je jazero kvapalné, dovoľuje mu to zrejme slané chemické zloženie a sčasti aj tlak ľadovca.

"Ak je marťanský život ako pozemský život, jazero je preň príliš chladné a príliš slané," dodáva pre magazín Science geofyzik David Stillman, ktorý sa na objave nepodieľal.