Zoom: Objav jediného neutrína môže spustiť revolúciu vo fyzike

Potrebujeme novú fyziku, ktorá lepšie vysvetlí vesmír.

Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou

Vypočujte si podcast

Prepis podcastu do textu

Neustále prechádzajú vašim telom. Cez Zem preletia a ledva zanechajú po sebe stopu. Exotické vesmírne neutrína sú totiž také len ťažko polapiteľné častice. Hýbu sa takmer rýchlosťou svetla a dlho sa predpokladalo, že v pokoji nemajú žiadnu hmotnosť.

To nie je pravda, napokon, za toto zistenie v roku 2015 získali fyzici Nobelovu cenu. No aj tak stále platí, že neutrína sú jeden z najčudnejších fenoménov fyziky. A nielen to, mohli by byť dverami k fyzike celkom novej.

SkryťVypnúť reklamu

Prvým krokom na ceste k nej by mohlo byť jedno jediné vysoko-energetické neutríno, ktoré prešlo Zemou minulý rok v septembri.

Vedcom sa totiž podľa štúdie v prestížnom vedeckom časopise Science vôbec po prvýkrát podarilo určiť zdroj takýchto neutrín v ďalekom vesmíre.

Neutrína sú zvláštne elementárne častice, ktoré takmer neinteragujú so žiadnou hmotou. No ak by sme ich lepšie spoznali a hlavne lepšie spoznali ich pôvod, mohli by sme porozumieť mnohým záhadám kozmu.

Lenže to je oveľa ťažšie, ako sa zdá. Preto vedci umiestnili svoj detektor viac ako kilometer pod antarktický ľad a nazvali ho IceCube. Spustili ho v roku 2010, no až v septembri minulého roku dokázal zistiť, odkiaľ neutrína pochádzajú.

Neutríno, ktoré zachytili v septembri, malo energiu 270 biliónov elektrónvoltov a detektor naznačil smer. Následne astronómovia zamierili svoje teleskopy a o šesť dní neskôr Fermiho vesmírny teleskop niečo objavil.

SkryťVypnúť reklamu

Len 0,1 stupňa od miesta, odkiaľ vyšlo neutríno, sa nachádza jasne žiariaci blazar – akási vzdialená galaxia, ktorá má vo svojom strede supermasívnu čiernu dieru.

Pravdepodobnosť, že pozorované neutríno a blazar sa v mieste zhodujú iba náhodou je jedna ku 740. Pre fyzikov to ešte na vyhlásenie objavu nestačí. No ak by sa potvrdilo, že blazar tvorí neutrína, vedci by vedeli, že v rovnakom mieste vznikajú aj vysoko energetické kozmické lúče. Bol by to tak prvý známy zdroj týchto častíc.

To by bola revolúcia. Ani nie tak pre to, čo vieme, ale pre to, čo všetko by sme sa ešte mohli dozvedieť. Áno, aj vďaka neutrínam.

Ďalšie správy z vesmíru:

Nová metóda získavania kyslíka z vody by mohla pomôcť pri budúcich letoch do ďalekého kozmu. Funguje aj pri stave so zníženou gravitáciou, takže by sa dala použiť v budúcich vesmírnych lodiach.

SkryťVypnúť reklamu

Neďaleká mimozemská planéta zrejme má podmienky vhodné na život. Exoplanéta Ross 128b leží len jedenásť svetelných rokov od Zeme, je pravdepodobne skalnatá a obieha vo vnútri takzvanej obývateľnej zóny svojej hviezdy.

Americká vláda neverí, že súkromné spoločnosti Boeing a SpaceX dokážu na budúci rok dostať astronautov na Medzinárodnú vesmírnu stanicu. Tvrdí to interný audit, ktorý skúmal americké vesmírne možnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Sklamaní voliči Matovičovej vlády sa nevzdali a vybrali si (najmä) Ivana Korčoka.

Fico je silný len vtedy, keď ostatní mlčia.

Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.

Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.