Zoom: Sonda rozlúštila 40-ročnú záhadu Jupitera

Najväčšia planéta slnečnej sústavy má o tajomstvo menej.

Vypočujte si podcast

Prepis podcastu do textu:

Bol marec v roku 1979 a okolo práve preletela vesmírna sonda Voyager 1. Už vtedy sa vedci pýtali, odkiaľ vlastne pochádzajú tie ohromné blesky, ktoré astronómovia pozorovali na planéte Jupiter. A ako vlastne fungujú.

Stáročia predtým rôzni výskumníci rôznych čias špekulovali, čo by mohlo ohromné búrky v atmosfére plynného obra spôsobovať. Čo by ich mohlo poháňať a... jednoducho, či sa podobajú na blesky na Zemi, alebo sa od našej planéty úplne líšia.

Odpoveď nedal ani Voyager. Naopak, celú záhadu ešte skomplikoval. Rádiové signály spájané s týmito Jupiterovými bleskami totiž nezodpovedalo ničom, čo sme poznali z našej planéty. Zneli inak.

Zdalo sa, akoby táto záhada nemala riešenie. Až doteraz.

Takto nejako znie Jupiter. Presnejšie, takto znie na nahrávkach, ktorá nám zaslala práve sonda Voyager. A práve podobné nahrávky sa ukázali kľúčom k vyriešeniu záhady ďalekých bleskov.

Nový výskum v magazíne Nature sa pozrel na modernejšie údaje zo sondy Juno. Vedci skúmali fenomény v atmosfére planéty a lepšie záznamy, ktoré vesmírna sonda poslala na Zem.

Blesky sa totiž chovajú podobne ako rádiové vysielače a do okolia posielajú signál. Ukázalo sa, že problémom bola nízka citlivosť prístrojov na palube Voyageru.

Blesky sa na seba ponášajú, len majú iné frekvencie. V čomsi sa však tie pozemské od tých na Jupiteri výrazne líšia.

Na našej planéte sa blesky a tomu zodpovedajúce búrky objavujú skôr okolo rovníka, na póloch by ste ich hľadali márne. Dôvodom sú Slnko a fakt, že energiu získavajú rovníkové oblasti najviac. Teplý vlhký vzduch tu stúpa vo výraznejšej miere, čo poháňa búrky aj s bleskami.

Na Jupiteri je to ale naopak.

Slnečný svit je 25-krát slabší a väčšinu energie získava atmosféra joviálnej planéty zo svojich útrob. Slnko ju však trochu zahrieva, tiež najviac na rovníku. To však podľa vedcov paradoxne spôsobuje, že rovníkové oblasti sú stabilnejšie než póly.

Na Jupiterových póloch môžu plyny z útrob planéty voľnejšie stúpať, čo má na svedomí anomálie a následne aj blesky a ohromné, ohromné búrky.

A tie sú práve na Jupiterových póloch.

Ďalšie správy z vesmíru a vedy:

Na Marse našli jednoznačný dôkaz o prítomnosti organických molekúl. Dôkaz prinieslo vozidlo Curiosity.

Aj keď sme nedávno tvrdili opak, nový výskum naznačuje, že Deviata planéta aj nemusí existovať. Niektorí vedci tvrdia, že anomálie za Neptúnom spôsobuje prirodzené nahromadenie telies - väčšina odborníkov však nesúhlasí.

Ukázali, ako sa dá odsať CO2 zo vzduchu a vyrobiť palivo. Z odsatého plynu vedia vedci vyrobiť aj čisté palivo pre lietadlá.