V arktickom ľade videli zvláštne diery. Nevedia, čo ich spôsobilo

Tamojší ľad je mladý a mäkký.

V mladom a tenkom arktickom ľade vedci náhodou spozorovali diery, nikdy predtým ich nevideli.V mladom a tenkom arktickom ľade vedci náhodou spozorovali diery, nikdy predtým ich nevideli. (Zdroj: NASA)

BRATISLAVA. Ľadovú pokrývku pri severnom póle skúma Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) už desať rokov. Tento apríl však jeden z leteckých prieskumníkov objavil v arktickom morskom ľade zvláštne diery.

"Videli sme tieto takmer kruhové javy iba pár minút," napísal John Sonntag z projektu IceBridge v zápise z misie. "Nepamätám si, že by som niekedy predtým videl niečo podobné."

NASA má pre vznik dier niekoľko vysvetlení, žiadne nie je oficiálne potvrdené.

Urobili diery tulene?

Diery objavili severozápadne od delty kanadskej rieky Mackenzie. Vedci miesto skúmali preto, že sa naň pri meraniach pred rokom 2013 nepozreli.

Prečítajte si tiež: Arktída môže zhatiť šance na naplnenie Parížskej dohody Čítajte

Zistili, že tamojší ľad je mladý.

Fotografia vedcom naznačuje aj to, že morský ľad je tu tenký, mäkký a veľmi poddajný. Jeho sivá farba napovedá, že je pokrytý len malým množstvom snehu.

Diery mohli spôsobiť cicavce, konkrétne tulene, ktoré si v ľade vytvárajú otvory potrebné na dýchanie.

"Nánosy okolo dier mohli spôsobiť vlny , ktoré zmyli sneh a ľad, keď sa tulene vynorili," vysvetľuje Walt Meier z Národného centra pre údaje o snehu a ľadoch.

Teplejšia voda

S hypotézou o tuleňom pôvode súhlasí aj odborník na morský ľad Chris Polashenski, ktorý podobné štruktúry už videl. Jedným z možných vysvetlení by by však mohlo byť aj prúdenie.

Voda v tejto oblasti je veľmi plytká, takže diery mohli spôsobiť teplé pramene alebo výkyvy podzemných vôd, ktoré stekajú z vnútrozemských hôr.

Diery môže spôsobovať aj teplejšia voda z rieky Mackenzie, ktorá si takto nachádza cestu na povrch.