Podchodom na Hodžovom námestí prejdú denne tisíce ľudí. Je vybavený eskalátormi, čo uľahčuje život ľuďom, ktorí by dlhé schodiská nezvládli vyjsť.
Mnohým, najmä mladým ľuďom by však trochu pohybu mohlo len prospieť.
Vieme ľudí nejako primäť, aby chodili namiesto eskalátorov po schodoch a spravili tak niečo pre svoje zdravie?
Jednoduchý test so šípkami
Odborníci z MINDWORX to otestovali. Na zem, pred jedno zo schodísk, umiestnili nálepku s nápisom „Budete na Vianoce jesť koláče?“. Od nálepky viedli dve šípky – šípka áno ku schodom a šípka nie k eskalátoru.
Takýmto jednoduchým riešením sa im podarilo zvýšiť počet ľudí na schodoch o tretinu – z 18 na 24 percent z celkového počtu prechádzajúcich.
Ako je ale možné, že sa ľudia nechajú ovplyvniť obyčajným nápisom?
Riešenie vychádza z poznatkov z behaviorálnej ekonómie, ktorá hovorí, že ľuďom občas stačí malé postrčenie (angl. Nudge), aby zmenili svoje správanie.
Správna informácia v správny čas
Dôležité je upútať pozornosť v správny čas na správnu informáciu.
Keďže sa blížili Vianoce, aj nálepka pútala pozornosť vianočnou tematikou – nápis bol červený, s vianočným vzorom a bil do očí každému, kto podchodom prechádzal.
Následné nasmerovanie ľudí na myšlienku sviatočného prejedania sa stačilo, aby sa zamysleli, či skutočne nebude lepšie ísť po schodoch.
Stovky ľudí za deň tak urobilo pred Vianocami niečo pre svoje zdravie. Stačilo k tomu tak málo – nápis na zemi, ktorý sa ich opýtal, či sa chystajú jesť koláče.
Opäť sa tým preukázalo, že správanie ľudí vieme k lepšiemu meniť aj bez príkazov alebo zákazov – jednoduchým postrčením.
Táto téma sa stáva na Slovensku stále populárnejšou. Dôkazom toho je novovzniknutá platforma Slovak Behavioral Economics Network a udalosť Nudge Night Slovakia, ktorá sa bude konať 15. marca v Bratislave.
Domáci, ale aj zahraniční experti porozprávajú o využití nudgingu a behaviorálnej ekonómie vo verejnej aj súkromnej sfére.
Autor: MINDWORX