Búrka s vôňou skazených vajec na Neptúne zaniká

Prvé búrky objavila na Neptúne sonda Voyager 2.

Neptún je najvzdialenejšia planéta v Slnečnej sústave. Posledný vír na ňom našli v roku 2015.Neptún je najvzdialenejšia planéta v Slnečnej sústave. Posledný vír na ňom našli v roku 2015. (Zdroj: NASA/JPL)

BRATISLAVA. Tvorí ho veľké množstvo sírovodíka - zložky, ktorá dodáva typický zápach vetrom či pokazeným vajciam.

Neptúnov tmavý vír mal v roku 2015, keď ho prvýkrát objavili, priemer približne 5000 kilometrov. Bol veľký ako Čína.

Teraz sa priemer víru zmenšil na 3700 kilometrov, pretože pomaly "umiera".

Vedci tak prvýkrát môžu pozorovať poslednú fázu niekoľkoročných búrok Neptúnu. Pozorovania opísali vo vedeckom časopise Astronomical Journal.

Neptúnová vírovitá búrka vyzerá ako škvrna a svojím pohybom sa podobá na Veľkú červenú škvrnu na Jupiteri.

Vír zrejme vznikol zmiešaním plynných oblakov a vzduchu z atmosféry Neptúnu. Ako prúdil cez atmosféru, naberal do seba materiál z väčších hĺbok, a tak získaval aj smradľavý sírovodík.

Prečítajte si tiež: Na Neptúne pršia diamanty Čítajte

Na rozdiel od Jupiterovej búrky, ktorá je aktívna viac ako 200 rokov, však víry na Neptúne vydržia len niekoľko rokov, píše v tlačovej správe Národný úrad pre letectvo a vesmír.

A vír, ktorý prvýkrát zachytil Hubblov vesmírny teleskop v roku 2015, je už vo svojej poslednej fáze. Pozorovania od septembra 2015 do októbra 2017 ukazujú, že kontrast škvrny voči okoliu klesol zo siedmich na tri percentá.

Vedci túto fázu vidia prvýkrát od objavenia vírov na Neptúne sondou Voyager 2 v roku 1989.

DOI: 10.3847/1538-3881/aaa6d6