Piatok, 3. júl, 2020 | Meniny má MiloslavKrížovkyKrížovky

Fyzikálna záhada. Neutrónové hviezdy svietia aj po zrážke

Dosvit po zrážke neutrónových hviezd je čoraz jasnejší, vyvracia očakávania.

Ilustrácia neutrónovej hviezdy.Ilustrácia neutrónovej hviezdy. (Zdroj: Casey Reed , Penn State University / WIKIMEDIA / CC)

BRATISLAVA. Zrážku dvoch neutrónových hviezd, ktorú zachytili minulý rok v auguste, opísali astronómovia ako "dar, ktorý nám bude ešte dlho veľa dávať". Najnovšie pozorovania udalostí po kataklyzmickej vesmírnej zrážke naznačujú, že výrok nebude ďaleko od pravdy.

Prečítajte si tiež: Zachytili kataklizmatickú udalosť. Cez gravitačné vlny videli zrážku hviezd Čítajte

Tím astrofyzikov z kanadskej McGillovej univerzity sa vďaka röntgenovému observatóriu Chandra na obežnej dráhe Zeme po niekoľkých mesiacoch opäť pozrel na miesto, kde sa zrážka odohrala.

Na ich prekvapenie však zistili, že dosvit po zrážke sa nezmenšuje, ale naopak, je čoraz jasnejší, čo prekonáva naše očakávania.

Naznačuje to, že záblesk gama lúčov zo zrážky hviezd je oveľa zložitejší, než si vedci najprv predstavovali.

Štúdiu zverejnili v magazíne Astrophysical Journal Letters.

Nezávislé potvrdenia

Zrážka neutrónových hviezd sa odohrala približne 138 miliónov svetelných rokov od Zeme. Zrážku zaznamenali detektory gravitačných vĺn a klasické teleskopy, čím sa prvýkrát priamo potvrdilo, že detektory gravitačných vĺn fungujú správne.

Zároveň sa vyriešila záhada pôvodu krátkych zábleskov gama lúčov, ktoré patria medzi najjasnejšie a najenergetickejšie javy vo vesmíre.

No kým pozorovanie na niektoré otázky odpovedalo, iné záhady otvorilo.

Keď nastane krátky záblesk gama lúčov, na krátky čas sa okolie viac rozžiari, pretože prúd emisií po výbuchu naráža do okolitého plynu. Avšak po krátkom čase sme očakávali, že tento dosvit sa relatívne rýchlo zmenší. To sa však nestalo.

Prečítajte si tiež: Teoretická astrofyzika dosiahla triumf, našli kilonovu Čítajte

Výskumníci sa naposledy pozreli röntgenovým observatóriom Chandra na miesto po zrážke ešte v septembri, pretože potom sa na oblohe nachádzalo príliš blízko Slnka na to, aby sa dalo Chandrou pozorovať.

Ďalšie pozorovania sa mohli uskutočniť až v decembri. Keď sa astronómovia pozreli na miesto zrážky zamerali röntgenovým observatóriom, zistili, že dosvit je jasnejší než v septembri.

Navyše zistenia súhlasili s pozorovaniami, ktoré spravil nezávislý tím vedcov v rádiovom spektre. Vedci sledovali miesto zrážky celú jeseň, keď Chandra a iné observatóriá nemohli.

"Toto je niečo iné, rozhodne nie nejaký obyčajný prúd," vysvetľuje v tlačovej správe astrofyzik Daryl Haggard z McGillovej univerzity.

Horúci zámotok

Jedným z možných vysvetlení by podľa astronómov z McGillovej univerzity mohol byť horúci "zámotok". Pri zrážke mohol sa uvolniť prúd emisií, ktorý nárazovým teplom zohrial okolitý plyn, čím okolo vznikol akýsi zámotok.

Ten mohol následne niekoľko mesiacov po zrážke čoraz viac žiariť, čo v röntgenovom a rádiovom spektre zachytili astronómovia. Pozorovania tento model podporujú, no nevedia zodpovedať, čo ho v skutočnosti spôsobilo.

Vedci však naďalej plánujú pozorovať miesto röntgenovým observatóriom Chandra a pokúsia sa overiť alebo vyvrátiť navrhovaný model zámotku.

DOI: 10.3847/2041-8213/aaa4f3

DOI: 10.1126/science.aap9855

Galaxie, Hviezdy, Röntgenové observatórium Chandra, Neutrónové hviezdy

Píše Ivan Mikloš

Nebuďme „nepriateľmi dobrého“ (píše Ivan Mikloš)

Korupcia bude celkom určite existovať aj počas vlády Igora Matoviča. Je tu však podstatný rozdiel.

Okolo Fica sa sťahuje slučka

Mečiarovi sme vzali len moc, Fico môže skončiť horšie.

Život s Matovičom

Ako reaguje na kritiku v práci, to všetci dobre vieme. Otázka je, či na ňu náhodou rovnako nereaguje aj v súkromí.

22 svedectiev: Sexuálne obťažovanie zažila prezidentka, režisérka i čašníčka

Stretávajú sa s ním ženy bez ohľadu na vek, profesiu aj postavenie.

Iron Man VR vám umožní prevteliť sa do kože a zbroje Tonyho Starka. Ak máte virtuálnu realitu pre PlayStation a dva pohybové ovládače, tento zážitok by ste si nemali nechať ujsť.

Čo nás hady môžu naučiť o lietaní

Zdanlivo náhodný pohyb úplne mení dynamiku letu.

V Botswane našli viac ako 350 mŕtvych slonov.