Čierna diera si dvakrát grgla. Potvrdili, že čierne diery oddychujú

Vzdialená galaxia pomaly požiera svojho vesmírneho suseda.

Galaxia J1354+1327 dole v strede. Zväčšený obrázok ukazuje bublinu na sever od čiernej diery - pozostatok prvého grgnutia.Galaxia J1354+1327 dole v strede. Zväčšený obrázok ukazuje bublinu na sever od čiernej diery - pozostatok prvého grgnutia. (Zdroj: NASA/ESA/ Comerford)

BRATISLAVA. Po výdatnom jedle si odgrgne a uloží sa na spánok. Po stotisíc rokoch sa prebudí, aby celý postup zopakovala ešte raz.

Po prvý raz videli vedci čiernu dieru "odgrgnúť" si dvakrát po tom, čo do seba nabrala veľké množstvá vesmírneho materiálu.

Vo vedeckom časopise Astrophysical Journal tak potvrdili, že aktivita okolo čiernej diery sa môže vypnúť a zapnúť.

Odgrgla si aj Mliečna cesta

Čierna diera, ktorú vedci pozorovali, sa nachádza v strede galaxie SDSS J1354+1327 (skrátene J1354), ktorá je od nás vzdialená 800 miliónov svetelných rokov. Jej supermasívna čierna diera je milióny až miliardykrát hmotnejšia ako naše Slnko.

Prečítajte si tiež: Čo by sa stalo, keby v našej blízkosti vybuchla supernova? Čítajte

Odgrgnutia, ktoré u nej vedci pozorovali, sú v skutočnosti vyvrhnutia častíc s vysokou energiou.

Dochádza k nim po tom, čo čierna diera do seba naberie veľké množstvo plynu.

Po vyvrhnutí častíc čierna diera zaspí, až kým nepríde čas ďalšieho kŕmenia sa plynmi.

Nový výskum ukázal, že k opakovanému výronu môže dôjsť aj po stotisíc rokoch. Vo vesmírnom ponímaní ide o veľmi krátky čas. Celý vesmír je starý 13,8 miliardy rokov.

Aj v strede našej galaxie Mliečna cesta sa nachádza supermasívna čierna diera. Odgrgla si už aspoň raz.

Toto galaktické odgrgnutie odhalili v roku 2010. Videli ho ako takzvané Fermiho bubliny, ktoré žiaria v špeciálnej časti elektromagnetického spektra.

"Sú to bubliny, ktoré vidíme po kŕmení čiernych dier. Supermasívna čierna diera teraz spí po výdatnom jedle, podobne ako v minulosti spala čierna diera galaxie J1354. Takže očakávame, že naša masívna čierna diera bude mať opäť hostinu," povedal v tlačovej správe vedecké inštitútu Hubblovho vesmírneho teleskopu spoluautor štúdie Scott Barrows z univerzity v Colorade.

Prečo jedla dvakrát?

Galaxiu J1354 pozorovali vedci pomocou vesmírnych teleskopov Hubble a Chandra a z pozemných observatórií na Havaji a v Novom Mexiku.

Blízko galaxie J1354 so supermasívnou čiernou dierou leží susedská galaxia SDSS J1354+1328. Sú prepojené prúdom hviezd a plynu, ktorý vznikol po zrážke galaxií.

Zhluky materiálu z vedľajšej galaxie sa po prúde dostali až do čiernej diery, ktorá ich pohltila a neskôr časť z nich vyvrhla - odgrgla si.

Prečítajte si tiež: Čierne diery ovplyvňujú zrod hviezd, vedci majú priamy dôkaz Čítajte

Túto udalosť videli vedci dvakrát. Pozostatky prvej videli 30-tisíc svetelných rokov južne od stredu galaxie. Druhý dôkazy videli tritisíc svetelných rokov severne od stredu.

Druhé odgrgnutie teda prišlo až po nazbieraní druhej várky materiálu z vedľajšej galaxie - približne o stotisíc rokov.

"Videli sme, ako sa táto čierna diera najedla, grgla si a dala si šlofík. A potom sa najedla a grgla si ešte raz, čo predpovedala aj teória," povedala hlavná autorka štúdie Julie Comefordová.

"Našťastie sme mali možnosť pozorovať túto galaxiu v čase, keď sme videli jasný dôkaz pre obe udalosti."

DOI: 10.3847/1538-4357/aa8e4b