Objavili rekordne nízku teplotu, pri ktorej ešte tečie voda

Fyzici odmerali rekordne nízku teplotu, pri ktorej je voda ešte kvapalinou. Zároveň sa vtedy správa zvláštne.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Voda zvyčajne tečie. Keď netečie, je trebárs parou alebo ľadom.

V reči vedy by sme to mohli opísať, že voda prechádza fázovými premenami a za bežných podmienok je nula stupňov hranicou, keď sa z tuhého skupenstva mení na kvapalné, prípadne naopak.

Lenže, voda v skutočnosti môže tiecť aj pri teplotách oveľa nižších. Dva výskumné tímy teraz nezávisle od seba zistili nielen to, aká je to teplota. Jeden z nich zároveň pri takýchto podmienkach objavil zvláštne vlastnosti molekúl vody.

Štúdie vyšli v magazínoch Physical Review Letters a Science.

Kvapôčky vo vákuu

Oba tímy postupovali zhruba rovnako. Platí totiž, že ak je voda veľmi rýchlo ochladzovaná, môže zostať za istých podmienok kvapalnou aj pri relatívne nízkych teplotách.

Vedci vstrekovali drobné kvapôčky vody do vákuovej komory. Ako tieto kvapôčky komorou prechádzali, voda sa z ich povrchu vyparovala, čo ich robilo menšími. A zároveň chladnejšími.

Následne výskumníci laserom merali veľkosť kvapôčok, čím zistili ich teplotu.

Ukázalo sa, že voda zostávala kvapalnou aj pri teplote -42,55 stupňa Celzia. To je o trochu menej, ako predpovedali hypotézy hovoriace o zhruba mínus 40 stupňoch.

Jeden z tímov však skúmal vlastnosti takto ochladenej vody a výsledky ho prekvapili. Voda má za takýchto podmienok zvláštne schopnosti.

Merania odhalili, že dokáže existovať vo dvoch kvapalných stavoch – a navyše medzi týmito stavmi preskakovať. Merania laserom ukázali, že rôzne časti kvapôčok vo vákuovej komore mali rôzne hustoty.

Niekedy sa podľa Phys.org molekuly vody akoby nevedeli rozhodnúť, kam patriť. A tak medzi týmito stavmi preskakovali, čo vedci nazvali singularitou.

Pochopiť atmosféru

Samotný výskum síce na prvý pohľad vyzerá ako výlet do základov fyziky, no v skutočnosti má praktické využitie.

Veľmi ochladená voda sa nachádza aj vo vyšších vrstvách našej atmosféry, kde sa vyskytujú aj podobné kvapôčky.

Ak vedci lepšie pochopia procesy, ktoré sa v takýchto situáciách môžu odohrávať, lepšie jej porozumejú. A následne dokážu vytvoriť napríklad presnejšie klimatické modely.

doi.org/10.1103/PhysRevLett.120.015501