BRATISLAVA. Ľuďom trvalo asi 1500 rokov, kým štandardizovali pravidlá šachu, vypracovali stratégie a teórie a odhalili rôzne tajomstvá tejto strategickej hry.
A potom prišla umelá inteligencia, ktorá sa len podľa základných pravidiel naučila hrať šach tak, že na hlavu rozdrvila naše najlepšie programy.
Zvládla to za štyri hodiny.
Zo sto odohraných partií umelá inteligencia Alpha Zero od spoločnosti DeepMind vyhrala 28, žiadnu neprehrala, zvyšné sa skončili remízou.
Pritom ju nenaprogramovali špecificky na žiadnu hru. Žiadne stratégie, žiadne taktiky, do vienka dostala len pravidlá hry - a všetko sa naučila od nuly.
Štúdiu, ktorá však ešte neprešla recenzným konaním, zverejnili na portáli arXiv.
Učila sa sama od seba
„Z vedeckého pohľadu je to najnovší ohromujúci výsledok ľudí z DeepMind. Zdá sa, že vyriešia problém, a potom navýšia svoj výkon, čo je ohromné,“ poukazuje pre BBC profesor Michael Wooldridge z Oxfordskej univerzity.
Pred 20 rokmi po prvýkrát v šachu porazil stroj človeka. Šachový superpočítač Deep Blue od spoločnosti IBM porazil šachového majstra Garriho Kasparova.
Aj keď ľudia vedeli uznať, že na počítače nemajú, stále tu bol banálny fakt, že tieto počítače sme na hranie šachu naprogramovali my.