SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Štvrť storočia ubehlo od chvíle, keď mobilnou sieťou prešla prvá esemeska. Hoci komunikačné technológie v priebehu desaťročí prešli výrazným vývojom, esemesky sú dodnes kľúčovým nástrojom pre domácnosti i podniky.
Len v samotnom USA sa podľa magazínu The Next Web ročne odošle 781 miliárd krátkych správ, z ktorých nie všetky obsahujú osobnú komunikáciu ľudí. Cez krátke správy prichádzajú na mobily autorizačné kódy, upozornenia z internetových služieb, informácie o transakciách v bankách či dokonca reklama.
Esemesky slúžia i na vzdialené ovládanie spotrebičov a zariadení, ako aj na riadenie podnikových procesov. Ide o komunikačný kanál, ktorý sa osvedčil svojou spoľahlivosťou. Závislý je na jedinom prvku - dátovej infraštruktúre mobilného operátora. Technológiu podporujú mnohé čipy a štandard si dodnes zachoval svoju jednoduchosť.
Hoci ľudia v ére smartfónov čoraz intenzívnejšie využívajú internetové služby, WhatsApp, Skype, Facebook Messenger či Telegram nie sú riešením pre každého. Žiadajú od používateľov viac ako len obyčajný telefón.
Esemesky však majú silné postavenie aj na rozvíjajúcich sa a ekonomicky slabých trhoch, kde sú kľúčovým nástrojom nielen pre komunikáciu, ale napríklad aj pre platby. Ide o univerzálny štandard, ktorý dodnes neohrozila žiadna modernejšia náhrada.