LAUSANNE, BRATISLAVA. Ak príde na chôdzu, humanoidy výrazne zaostávajú za schopnosťami človeka.
Hoci starostlivo naučenými krokmi imitujú chôdzu, ich zručnosti sú priveľmi vzdialené tomu, čo dokážu ľudia. Stačí schod, prekážka, bremeno či sotenie od človeka a padajú na zem.
COMAN (Compliant Humanoid) je projekt, ktorý sa pri vývoji zameriava na pohyb samotný. Vedci sa snažia vyvinúť systém, ktorý by algoritmom umožnil uvedomiť si podstatu robotického tela.
Na začiatku je človeku podobná, bezhlavá konštrukcia s kĺbmi, ktoré obsahujú pružiny pre tlmenie nárazov a vibrácií.
Stredobodom vývoja je softvér, ktorý sa snaží pochopiť, ako sa každý manéver prejaví na stabilite robotického systému.
Kde človek dokáže tlačiť káru, dvíhať zo zeme bremeno, balansovať s tyčou po povraze, či prechádzať úzkym chodníčkom po strmej úboči, tam roboti zlyhávajú.
Na vine nie je iba ich príliš jednoduchá konštrukcia, ale aj skutočnosť, že ich softvéry dokonale neberú do úvahy súhru jednotlivých pohybov v kĺboch. To všetko sa nový projekt snaží zastrešiť, aby ponúkol ostatným vývojárom ucelené riešenie pre ich špecializované projekty.
Hoci je projekt COMAN stále v plienkach, vedci podľa magazínu Engadget očakávajú, že sa im predsa len podarí dosiahnuť uspokojivé výsledky. Roboti, ktorí kráčajú a prekonávajú prekážky na svojich nohách sú žiadané pri záchranárskych prácach, ale aj asistencii.
Na druhej strane, nemožno očakávať že robot, ktorý ohýba nohy v členkoch, kolenách a bedrách bude rovnako šikovný ako živý tvor, ktorý má tucty kostí, kĺbov, svalov a šliach, z ktorých každé svojou troškou prispievajú k jednotlivým manévrom. A nie je to iba o končatinách, ale aj o chrbtici a zvyšku tela.