BRATISLAVA. Stačí vedieť, že víno, ktoré pijete, je drahšie a vášmu mozgu sa zdá, že aj lepšie chutí.
Vedci už dlhšie poznajú fenomén, pri ktorom vyššia cena zároveň zvýši očakávania o kvalite a ovplyvní tie časti mozgu, ktoré informáciu spracovávajú.
Syry zvýrazňujú chuť vína, potvrdila to aj veda ČítajteAž teraz sa však výskumníkom podarilo opísať mechanizmus, ktorým sa mozog oklame.
Zistili, že skresleným vnímaním sú tie časti mozgu, ktoré sa starajú o rozhodovacie procesy a motiváciu.
"Doteraz sme nevedeli, čo v mozgu spôsobí, že chuť drahšieho vína sa nám zdá lepšia," hovorí profesor Bernd Weber z Bonnskej univerzity.
Tomuto fenoménu sa hovorí marketingové placebo a funguje rovnako, ako pri liečbe - účinkuje pre to, aké sa mu pripisujú vlastnosti.
Výsledky štúdie publikovali v magazíne Scientific Reports.
Niektoré boli zdarma, za iné platili
Vedcov obzvlášť zaujímalo, ako sa rozdielna cena vína prenesie do vnímania chuti mozgom, a to aj vtedy, ak vína boli rovnaké.