Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Opäť pozorovali gravitačné vlny. Leteli k nám tri miliardy rokov

Pozorovanie opäť potvrdilo Einsteinovu teóriu o relativite.

Umelecké zobrazenie dvoch vzájomne obiehajúcich čiernych dier.Umelecké zobrazenie dvoch vzájomne obiehajúcich čiernych dier. (Zdroj: LIGO/Caltech/MIT/Sonoma State)

BRATISLAVA. V minulosti vzdialenej tri miliardy rokov, zatiaľ najďalej, akú naše prístroje zachytili, sa odohrala udalosť, ktorá mohla zostať takmer bez povšimnutia.

Dve čierne diery sa k sebe postupne približovali, zrazili sa a splynuli do jednej. Prvá mala podľa odhadov 31 hmotností nášho Slnka, druhá 19.

Zrážka nezanechala žiadne svetlo. Len vlny, ktoré sa rýchlosťou svetla šírili po časopriestore, až kým 4. januára tohto roka dorazili k Zemi. A tretíkrát pohli izolovanými zrkadlami vo vákuu, o dĺžku menšiu než má subatomárna častica, v laserovom experimente LIGO.

Výskum zverejnili fyzici v magazíne Physical Review Letter.

"Prvýkrát to bolo niečo nové, druhýkrát už potvrdenie, že nešlo o šťastnú náhodu. Tretíkrát to už znamená astrofyziku," zdôraznil hovorca experimentu David Shoemaker z MIT.

Rozdielne otáčanie

Ako pri prvých dvoch pozorovaniach, aj teraz vedci zachytili vlny, ktoré za sebou zanechala zrážka čiernych dier.

Prečítajte si tiež: Einstein mal pravdu. Vedci objavili druhý raz gravitačné vlny Čítajte

Podľa Brucea Allena z Inštitútu gravitačnej fyziky Maxa Plancka bolo posledné pozorovanie veľmi podobné prvému. Len signál pochádzal z dvakrát väčšej vzdialenosti, než z akej k nám putoval predtým.

"Teraz sme sa už posunuli do veku astronómie založenej na gravitačných vlnách," hovorí pre magazín Nature Stuart Shapiro z Illinoisskej univerzity.