SME

Rozlúštili kód, ktorým Volkswagen klamal pri emisiách

Ak by niekto analyzoval kód dostupný na webe, celá aféra mohla prasknúť už pred niekoľkými rokmi.

Sídlo nemeckého koncernu Volkswagen.Sídlo nemeckého koncernu Volkswagen. (Zdroj: TASR/AP)

SAN DIEGO, BRATISLAVA. Takmer rok trvalo, kým počítačoví analytici odhalili spôsob, akým Volkswagen podvádzal pri emisných testoch automobilov s dieselovými motormi.

Kód sa pritom nachádzal na oficiálnom webe Volkswagenu a ktokoľvek by sa pustil do jeho analýzy, mohol odhaliť manipulovanie s testami už pred šiestimi rokmi. Nik však vtedy nemal podozrenie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítajte si tiež: Kauza emisie: Toto sú autá s problémovým motorom Čítajte 

Hľadali slabiny, našli podvod

Tím okolo Kalifornskej univerzity v San Diegu mal s podobnými analýzami skúsenosti z minulosti. Viackrát už hľadal slabiny a bezpečnostné nedostatky systémov, ktoré by mohli hackeri a zlodeji automobilov zneužiť.

SkryťVypnúť reklamu

Tentokrát analytici rozlúskli aj kauzu emisných podvodov.

Nástroje, ktoré upravovali chod motora, sa podľa magazínu Cnet nachádzali v module, čo bol označený ako riadenie akustiky motora. Hoci by ste očakávali, že dohliadne na hlučnosť motora, v skutočnosti dohliadal na ukrývanie skutočných emisných parametrov.

Údaje zo senzorov softvér porovnával s desiatkou preddefinovaných profilov, ktoré zodpovedali syntetickým testom v certifikačných spoločnostiach.

Podľa dráhy, rýchlosti, času či polohy kolies dokázal zistiť, že auto nejazdí na ceste, ale podrobuje sa testu. Upravený beh motora s obmedzeným výkonom a dynamikou následne ukryl nevyhovujúce hodnoty.

Prečítajte si tiež: Kauza emisie: VW inštaloval podozrivý softvér aj do nových modelov Čítajte 

Skryté v elektronike

Akademici preskúmali 900 verzií firmvéru pre rôzne modely automobilov, pričom na podvod mali naraziť pri 400 z nich.

SkryťVypnúť reklamu

Ukázali, že pri modernej elektronike, ktorá riadi motory, sa bez verejného auditu môže ukrývať čokoľvek. Platformu mala pre automobilky vyrábať firma Robert Bosch.

Zaujímavosťou je aj odhalenie oveľa primitívnejšej taktiky vo vozidlách Fiat 500X.

Tie po štarte motora zotrvajú 26 minút a 40 sekúnd v režime s obmedzením emisií, do štandardnej prevádzky sa prepnú až po uplynutí tohto času.

Prečítajte si tiež: Astronomická pokuta a žaloby po celom svete. Pozrite sa, ako VW podviedol celý svet Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Inštalácia je jednoduchá a netreba ani vŕtať do stien.


SME Creative
Ceny zvyšuje Orange, aj Slovak Telekom.

Berners-Lee poukazuje na dva základné problémy.


a 1 ďalší
Nosná raketa Falcon 9 patriaca spoločnosti SpaceX, čaká na rampe NASA na Myse Canaveral na Floride.

Od roku 2020 firma vyslala na raketách Falcon 9 do kozmu niekoľko prototypov.


ČTK
Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 2 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu