LONDÝN, BRATISLAVA. Je to nová stratégia, vďaka ktorej by mohli byť cestné koberce pevnejšie, odolnejšie a lacnejšie. Vývojári pri návrhu novej receptúry siahli po materiáli, ktorý sa hromadí na skládkach odpadu.
Ide o plasty, pri ktorých priveľmi nezáleží na tom, z akých polymérov sú vyrobené a koľko stupňov recyklácie majú za sebou. Výrobná linka ich poumýva, rozomelie a vyformuje do drobných peliet pre ďalšie použitie.
Tie sa v tradičnej asfaltovej zmesi stávajú po boku malého množstva kameniva vhodným a neúnavným plnivom. Znižujú nároky na spotrebu ropných produktov a súčasne dávajú cestnému kobercu nové, húževnaté vlastnosti.
Vývojársky tím firmy MacRebur podľa magazínu Digital Trends uvádza, že nový materiál MR6 je o 60 percent odolnejší ako tradičná asfaltová zmes. Receptúra môže byť navyše ľahko upravovaná tak, aby bola zladená s miestnymi špecifikami.
Začínajúca firma nepracuje iba vo výskumnom laboratóriu, ale spolupracuje s dvojicou britských samospráv na budovaní ciest. Tvrdí, že hoci je technológia atraktívna a môže poslať výtlky do zabudnutia, nechce rásť priveľkým tempom, aby stíhala budovať potrebné zázemie pre výrobu.
Obrovská plocha cestných komunikácií a parkovísk by mohla vyriešiť dlhodobý problém s opakovaným vracaním plastov do kolobehu materiálu. Ide o dlhodobé použitie, pri ktorom sa dá očakávať, že materiál bude možné po drvení znova využiť ako vstupný materiál pre výrobu.