LOS ANGELES, BRATISLAVA. Čaká vás náročná skúška z najťažšieho predmetu. Pripravujete sa poctivo a intenzívne sa na ňu učíte niekoľko dní.
Skúšku nakoniec zvládnete, no už o pár týždňov si nedokážete spomenúť na väčšinu vecí, ktoré sa ste kedysi učili.
Nová štúdia Kalifornskej univerzity v Los Angeles naznačuje, že študenti zabúdajú učivo, aby ochránili svoju psychiku.
Autori výskumu v žurnále Journal of Educational Psychology tvrdia, že ide o podobný proces, akým sa ľudia snažia zabudnúť na traumatické udalosti z minulosti.
Vedci totiž skúmali 117 vyskoškolákov zapísaných do pokročilého matematického predmetu, pričom časť z dobrovoľníkov sa považovala za dobrých v matematike.
Najskôr výskumníci sledovali úroveň stresu počas kurzu a potom porovnali výsledky študentov na záverečnej skúške - a na podobnom teste o dva týždne neskôr.
Študenti, ktorí počas kurzu prežívali najviac stresu, zabudli najviac. Navyše, išlo často o ľudí, ktorí sa považovali za zručných matematikov.
Autori štúdie tento jav nazvali "motivované zabúdanie", ktorým si študenti chránili obraz samých seba ako výborných matematikov.
"Motivované zabúdanie alebo podliehanie túžbe zabudnúť niečo, čo nás ohrozuje, je obranný mechanizmus, ktorý ľudia používajú, ak cítia, že je ohrozený spôsob, akým sa radi vnímajú," vysvetľuje v tlačovej správe univerzity vedúci výskumu Gerardo Ramirez.
"Študenti majú veľkú motiváciu uspieť a počas kurzu nemôžu uniknúť, no akonáhle zvládnu záverečnú skúšku, môžu podľahnúť svojim túžbam zabudnúť a skúsia informácie potlačiť."