SME

Manipulácie Volkswagenu môžu predčasne zabiť 1200 ľudí

Emisie z áut, pri ktorých špeciálny softvér ukazoval nižšie znečistenie, zasiahli najmä Nemecko a Poľsko.

Logo automobilky Volkswagen.Logo automobilky Volkswagen. (Zdroj: TASR/AP)

PARÍŽ, BRATISLAVA. Emisie, ktoré produkovali v rokoch 2008 až 2015 predtým v Nemecku upravené autá Volkswagen, spôsobia v Európe 1200 predčasných úmrtí. Štúdia Massachusettského technologického inštitútu v USA, ktorá vyšla v časopise Environmental Research Letters ukazuje, že najviac postihnuté krajiny budú Nemecko, Poľsko, Francúzsko a Česká republika.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa vedcov by 2,6 milióna vozidiel zo skupiny Volkswagen, teda vozidiel značiek VW, Audi, Škoda a Seat, predaných v Nemecku v rokoch 2008 až 2015 mohlo zaviniť len v Českej republike až 72 predčasných úmrtí.

SkryťVypnúť reklamu

Vo Francúzsku môže byť predčasne ohrozených až 84 životov, 160 v Poľsku a až 500 v Nemecku. Vyššie emisie týchto vozidiel môžu skrátiť 1200 ľuďom život až o desať rokov.

Prečítajte si tiež: Vyšetrovací výbor pre emisie o dieselgate: Problém je, že sme nekonali Čítajte 

Dieselgate naprieč hranicami

„Znečistenie ovzdušia presahuje hranice štátov,“ uviedol spoluautor štúdie Steven Barrett. "(Znečistenie) sa nestará o politické hranice, ide za ne. Takže auto v Nemecku môže mať ľahko významný vplyv na susedné krajiny, najmä v husto osídlených oblastiach, ako je európsky kontinent.“

Rovnaká skupina vedcov sa pred časom zamerala na dopady škodlivých emisií z 482-tisíc upravených áut automobilky predaných v USA. Tu vyčíslila počet možných predčasných úmrtí v dôsledku "dieselgate" na 60.

Firma Volkswagen tvrdila, že jej vozidlá vyhovujú štandardom ochrany životného prostredia. V skutočnosti ale produkovali až štyrikrát viac oxidov dusíka a ďalších látok, ako povoľujú európske štandardy.

SkryťVypnúť reklamu

Simulovali jazdu aj počasie

Spoločnosť v septembri 2015 priznala, že do 11 miliónov naftových vozidiel inštalovala softvér, ktorý falšoval výsledky meraní produkovaných emisií. Škandál ju ťažko poškodil a v septembri 2015 viedol k rezignácii generálneho riaditeľa Martina Winterkorna. Klesať začal aj predaj dieselových vozidiel iných značiek.

Výskumníci vychádzali vo svojich odhadoch predčasných úmrtí z metódy podobnej tej, ktorú použili pri výpočte vplyvu na zdravie v USA. Ich analýza vychádza čiastočne z meraní emisií, ktoré vykonal u vozov Volkswagen nemecký spolkový úrad pre automobilovú dopravu.

Zároveň využili historické údaje o správaní vodičov v Nemecku, aby odhadli počet kilometrov, ktoré ročne najazdia a kam najčastejšie jazdia. Z toho vygenerovali mapu nadmerných emisií v Nemecku. Túto mapu potom zapracovali do simulácie atmosféry, aby vymodelovali, kam emisie oxidov dusíka cestovali vzhľadom k prevládajúcim vetrom, teplote a zrážkam a kde sa dostali do vzájomnej reakcie s ďalšími zlúčeninami a vytvorili jemné častice a ozón.

SkryťVypnúť reklamu

To potom skombinovali s hustotou osídlenia, odhadli dĺžku vystavenia obyvateľov v krajinách EÚ škodlivým emisiám áut v Nemecku a určili vplyv na zdravie a predčasné úmrtia v súvislosti s dĺžkou vystavenia týmto emisiám a zdravotným rizikám.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu