Dinosaurus so štyrmi krídlami pomáha odhaliť, ako vznikli vtáky

Rod Anchiornis žil pred 160 miliónmi rokov. Vedci získali jeho podobu vďaka laserom.

Predná končatina dinosaura rodu Anchiornis bola pokrytá perím, rovnako ako u dnešných vtákov.Predná končatina dinosaura rodu Anchiornis bola pokrytá perím, rovnako ako u dnešných vtákov. (Zdroj: Wang XL, Pittman M et al. 2017)

BRATISLAVA. Fosílie sú často zložené len z kostí, bez stopy po mäkkých tkanivách. Preto ak chcú vedci zistiť, ako vyzeral dinosaurus, musia si vystačiť s kostrou. Jej štruktúru porovnávajú so zvieratami, ktoré žijú dnes - ako napríklad plazy a pštrosy.

Výsledky sú však nedokonalé. Aj preto vedci dodnes vedia len málo o niektorých funkciách tiel dinosaurov.

Teraz sa im podarilo dostať bližšie k poznaniu toho, čo dinosaurom umožnilo lietať a kĺzať vo vzduchu.

Vedci z univerzity v Hongkongu vytvorili prvý vysoko presný obrys opereného dinosaura, ktorý žil pred 160 miliónmi rokov. Ukázali ho vo vedeckom žurnále Nature Communications.

Dinosaurus sa volá Anchiornis, čo znamená v preklade "takmer vták". Je jedným z najmenších známych dinosaurov - mal dĺžku len 34 centimetrov a vážil asi 110 gramov.

Podľa výsledkov štúdie mal mnoho spoločných rysov s modernými vtákmi. Znamená to, že ich znaky začali na dinosauroch objavovať skôr, ako si vedci mysleli.

Obrys dinosaura sa vedcom podarilo urobiť pomocou výkonných ultrafialových laserov. Uvideli tak vlastnosti fosílie, ktoré sú nezistiteľné pri normálnom svetle. Analýza odhalila, že Anchiornis sa na dnešné vtáky podobal tvarom stehien, štíhlym chvostom aj stupajami.

Nie je však isté, či Anchirnis skutočne lietal. Stavba jeho tela naznačuje, že bol (aspoň v teórii) schopný vzletu. Konkrétne si na ňom vedci všimli tkanivo v okolí lakťov, podobné tomu, ktoré dnešným vtákom - kormoránom, albatrosom a pelikánom - pomáha plachtiť vo vzduchu.

Pre zistenie pôvodu vtákov a vzniku schopnosti lietať však budú musieť "takmer vtáky" študovať ešte bližšie.